Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Stát není povinný dotovat regionální železnici, vzkázal Kalousek

  13:24aktualizováno  13:49
Ministr financí Miroslav Kalousek nechá prověřit memorandum o dotacích pro regionální železnice, které uzavřela Fischerova vláda s kraji. Pokud se ukáže, že je neplatné, stát dotace výrazně omezí nebo zruší, vzkázal Kalousek. Podle něj memorandum není právně závazné.

Ministr financí Miroslav Kalousek | foto:  Dan Materna, MAFRA

Předloňská dohoda mezi kraji a úřednickou vládou Jana Fischera není právně závazná, uvedl v pořadu Partie na televizi Prima ministr financí Miroslav Kalousek.

Memorandum má platit do roku 2019, Kalousek je chce nechat prověřit a případně zrušit. Se zastavením dotací pro regionální železnici ale nesouhlasí kraje, které jsou připravené vymáhat plnění dokumentu soudní cestou.

Ministr řekl, že zadal vypracování odborných posudků. "Nejsem přesvědčen o tom, že je právně závazné. Pokud není, budu s kraji projednávat výraznou změnu. Buď úplné zrušení nebo redukci této položky," uvedl Kalousek.

Pokud odborníci memorandum vyhodnotí jako právně závazné, tak stát podle něj bude muset dotace vyplácet. "Pak si pouze povzdechnu, že úřednická vláda přidělala České republice jeden mandatorní výdaj navíc, na který podle mého názoru neměla politické právo," uvedl Kalousek.

S postupem ministerstva financí nesouhlasí předseda Asociace krajů ČR a jihomoravský hejtman Michal Hašek. Smlouva mezi kraji a vládou z roku 2009 je podle něj platná. Změnit její parametry lze podle Haška pouze po dohodě všech stran.

"To že pan ministr usnesením vlády zavázal finance, my bereme jako problém, protože už to jde proti duchu memoranda. Nicméně očekáváme, že budou probíhat jednání," řekl Hašek. Pokud by vláda zastavila financování regionální železniční dopravy, tak kraje podle Haška budou soudně vymáhat plnění této smlouvy. Hašek varoval, že pokud budou dotace redukovány, klesla by dopravní obslužnost v krajích o desítky procent.

Doplatí vlaky na stavební spoření?

Ministerstvo financí se tento týden rozhodlo požádat vládu, aby kvůli rozhodnutí Ústavního soudu ohledně stavebního spoření dočasně zmrazila čerpání všech nespotřebovaných nároků kapitol státního rozpočtu z předchozích let, včetně 2,6 miliardy korun na financování ztráty regionální železniční dopravy. Celkem se podle Kalouska jedná o 8 miliard korun

 Do 14 dnů pak chce ministr financí vládě předložit definitivní řešení propadu příjmů státního rozpočtu a krajů poté, co bude účastníkům stavebního spoření proti původním předpokladům vyplaceno navíc 6 miliard korun.

Podle Kalouska se ještě bude vybírat, které výdaje ze zablokovaných osmi miliard korun budou kvůli verdiktu Ústavního soudu ohledně stavebního spoření redukovány. Kalousek vyloučil variantu zvýšení deficitu státního rozpočtu.

"Nebude-li se to týkat regionální dopravy, tak se to logicky bude týkat nějaké jiné veřejné služby," uvedl Kalousek, podle kterého mezi další možnosti patří například omezení územních dotací, spolufinancování projektů EU či peněz určených na nákup techniky pro hasiče a policisty. "Rozhodování bude nesmírně těžké," podotkl.

Kalousek chce v rámci koalice znovu zahájit diskusi o tom, zda by nebylo dobré zvážit zrušení stavebního spoření, které ministr považuje za přežitý finanční produkt. "Za předpokladu, že nezískám podporu koaličních partnerů, tak předložím návrh zákona o účelovém omezení čerpání stavebního spoření," uvedl Kalousek. Podle ministra by se o návrhu mělo jednat ještě letos.

Autoři: ,



Nejčtenější

Nový ford i milion. Stát vybral šťastlivce, kteří sbírali účtenky

Účtenkovka při svém startu uživatele zarazila šíří požadovaných povolení.

Ve středu proběhlo vůbec první slosování státní účtenkové loterie. Kolem sedmé hodiny večerní, kdy měly být na adrese...

Gigantická zakázka na letadla: klient si u Airbusu objednal 430 letadel

letadlo Airbus A320neo

Pouštní Dubaj se na několik dní proměnila v obří tržiště letadel. V jednom určitě nezklame. Jak se už stalo zvykem,...



Česko se stává tygrem střední Evropy. Ekonomika mohutně roste

Řezač plamenem

Česká ekonomika i v prázdninovém vlažnějším módu mohutně rostla. Od července do září, meziročně zvýšila výkon o pět...

Kazítka jsou jako yetti. Všichni o nich mluví, nikdo je neviděl, říká odborník

Politici jsou schopni prodloužit zákonnou záruční dobu, obává se Radek...

V hlavách bruselských úředníků se rodí legislativa, která může výrobcům spotřebičů pořádně zatopit. Chtějí prodloužit...

Škoda bude v Mladé Boleslavi vyrábět auta s čistě elektrickým pohonem

(Ilustrační snímek)

V Česku se budou vyrábět elektromobily i klíčové součástky k bateriím. Škoda Auto v pátek potvrdila, že její první...

Další z rubriky

České dráhy chtějí konkurenci trumfnout novými vlaky. Investují 20 miliard

Railjety na pražském odstavném nádraží.

Českým drahám (ČD) mají v konkurenčním boji po částečném otevření železničního trhu v roce 2019 pomoci nové vlaky....

Samořiditelný autobus měl nehodu hned první den provozu

Samoobslužný kyvadlový autobus v Las Vegas

Slavnostní spuštění provozu prvního autonomního autobusu v Las Vegas nedopadlo podle představ. Ani ne po hodině jízdy...

Gigantická zakázka na letadla: klient si u Airbusu objednal 430 letadel

letadlo Airbus A320neo

Pouštní Dubaj se na několik dní proměnila v obří tržiště letadel. V jednom určitě nezklame. Jak se už stalo zvykem,...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.