Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Stát obejde České dráhy, první rychlíky zadá přímo konkurenci

  1:00aktualizováno  1:00
Rychlíky mezi Plzní a Mostem má od příštího prosince provozovat společnost GW Train Regio. Ministerstvo dopravy se rozhodlo jí zadat kontrakt přímo, i když soutěž na provoz těchto vlaků zrušil nepravomocně antimonopolní úřad.

GW Train Regio nabídla nejlepší cenu v soutěži na provoz rychlíků z Plzně do Mostu. | foto: GW Train Regio

„Jednáme o přímém zadání zakázky firmě, která nabídla v soutěži nejméně. Ta cena je výrazně nižší, než za kolik tam jezdí České dráhy a chci postupovat s péčí řádného hospodáře. Zákon mi to umožňuje, nesu to na vládu. Jsem si jist, že se to někomu nebude líbit,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok.

Ministerstvo ve své zprávě o otvírání železničního trhu uvedlo, že chce tímto vyslat jasný signál o pokračování soutěží. „Nabídka této společnosti by totiž při potenciálním nezrušení soutěže byla vybrána jako vítězná, přičemž absolvovala test porovnatelnosti s nabídkami dalších dopravců,“ uvedlo ministerstvo dopravy v materiálu. České dráhy se totiž kromě napadání soutěže pokusily zpochybnit i cenu, kterou GW Train nabídlo.

České dráhy nemusí mít po tomto rozhodnutí pocit ukřivděné firmy: v soutěži, kterou napadaly, nabídly druhou nejvyšší cenu. Dražší byl RegioJet, který byl ale vyloučen pro nesplnění podmínek.

Ministerstvo použilo oblíbený argument Českých drah proti soutěžím na provoz vlaků: stávající legislativa umožňuje zadat objednávku vlaků na rychlíky přímo bez soutěže. Právě touto možností se České dráhy snaží přesvědčit stát i kraje, aby zakázky na vlaky nesoutěžily a prodloužily kontrakty uzavřené podle „zvykového“ práva.

České dráhy soutěž napadaly, nelíbila se jim především povinnost uznávat režijní jízdenky, kterou mají na rozdíl od soukromníků ze zákona. V podmínkách soutěže ale ministerstvo uznávání takových jízdenek nepožadovalo a opakovaně odmítalo výklad Českých drah, že je uznávat musí. GW Train Regio dalo ze čtyř soutěžících v tendru nejlepší nabídku, naopak České dráhy výrazně vyšší.

Stát ušetří i v porovnání se současnou cenou, kterou na trati platí. GW Train Regio požadoval v tendru 74,70 Kč za každý ujetý kilometr. Druhý Leo Express a třetí Arriva se s cenou vešly pod 80 korun, České dráhy požadovaly 103,44 Kč. Letos stát Českým drahám na této trati platí 88 korun za kilometr.

GW Train Regio je následníkem někdejší firmy Viamont, firmu loni ovládla dopravní společnost ČSAD Jihotrans. Provozuje vlaky na některých regionálních tratích, například na Karlovarsku. Letos vyhrála i soutěž na provoz na pošumavských lokálkách, tu ale rovněž zablokoval na popud Českých drah antimonopolní úřad.

Autor:



Nejčtenější

Diesely nikdo nechce. V britských automobilkách hrozí masivní propouštění

(Ilustrační snímek)

Pracovníci automobilového průmyslu ve Velké Británii mají důvod k obavám. Snaha o ukončení provozu dieselových vozidel...

Brity pobouřila cibule v plastu z Lidlu. Mayová vyhlásila odpadu válku

Lidl začal prodávat loupané cibule v plastu. Zákazníci krok kritizují.

Britové na sociálních sítích kritizují diskontní řetězec Lidl za to, že začal prodávat loupanou cibuli v plastových...



PŘEHLEDNĚ: Bankovní účty pod kontrolou. Startuje revoluce v bankovnictví

internetové bankovnictví, platba, internet, účet, banka, počítač, peníze

Bankovní trh se o víkendu výrazně promění. V sobotu totiž začíná platit nový zákon o platebním styku, který finančním...

Spodničkáři Jejího Veličenstva přišli o licenci. Kvůli pikanteriím v knize

Britská královna Alžběta II. na garden party v zahradách Buckinghamského paláce...

Společnost Rigby & Peller měla výsadní postavení – dodávala luxusní spodní prádlo přímo do Buckinghamského paláce. S...

Rasistická kampaň H&M má dohru. Řetězec zavírá obchody v Jižní Africe

Rasistická reklama společnosti H&M.

Reklama švédské oděvní společnosti H&M s černošským chlapcem v mikině „nejhustší opice v džungli“ vyvolala v Jižní...

Další z rubriky

Posunovačům a dalším správcům železnice vzrostou mzdy až o osm procent

(Ilustrační snímek)

Zaměstnancům státní Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) vzrostou v letošním roce mzdy o 4,4 až osm procent. Všichni...

Airbus zvažuje ukončení výroby největšího letounu A380

Na druhou stranu, především v ekonomické třídě je A380 stejná "sardinkárna"...

Výrobce letadel Airbus zvažuje ukončení výroby největšího letounu pro cestující Airbusu A 380. Společnost výrobní...

Šejkové si létající paláce vzít nenechají. Emirates objednávají desítky A380

Airbus A380 je letadlo se dvěma palubami. Podobné uspořádání má i legendární...

Evropský výrobce letadel Airbus získal zakázku na 36 obřích letadel typu A380 od aerolinek Emirates. Nejdůležitější...

Najdete na iDNES.cz