Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stát obejde České dráhy, první rychlíky zadá přímo konkurenci

  1:00aktualizováno  1:00
Rychlíky mezi Plzní a Mostem má od příštího prosince provozovat společnost GW Train Regio. Ministerstvo dopravy se rozhodlo jí zadat kontrakt přímo, i když soutěž na provoz těchto vlaků zrušil nepravomocně antimonopolní úřad.

GW Train Regio nabídla nejlepší cenu v soutěži na provoz rychlíků z Plzně do Mostu. | foto: GW Train Regio

„Jednáme o přímém zadání zakázky firmě, která nabídla v soutěži nejméně. Ta cena je výrazně nižší, než za kolik tam jezdí České dráhy a chci postupovat s péčí řádného hospodáře. Zákon mi to umožňuje, nesu to na vládu. Jsem si jist, že se to někomu nebude líbit,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok.

Ministerstvo ve své zprávě o otvírání železničního trhu uvedlo, že chce tímto vyslat jasný signál o pokračování soutěží. „Nabídka této společnosti by totiž při potenciálním nezrušení soutěže byla vybrána jako vítězná, přičemž absolvovala test porovnatelnosti s nabídkami dalších dopravců,“ uvedlo ministerstvo dopravy v materiálu. České dráhy se totiž kromě napadání soutěže pokusily zpochybnit i cenu, kterou GW Train nabídlo.

České dráhy nemusí mít po tomto rozhodnutí pocit ukřivděné firmy: v soutěži, kterou napadaly, nabídly druhou nejvyšší cenu. Dražší byl RegioJet, který byl ale vyloučen pro nesplnění podmínek.

Ministerstvo použilo oblíbený argument Českých drah proti soutěžím na provoz vlaků: stávající legislativa umožňuje zadat objednávku vlaků na rychlíky přímo bez soutěže. Právě touto možností se České dráhy snaží přesvědčit stát i kraje, aby zakázky na vlaky nesoutěžily a prodloužily kontrakty uzavřené podle „zvykového“ práva.

České dráhy soutěž napadaly, nelíbila se jim především povinnost uznávat režijní jízdenky, kterou mají na rozdíl od soukromníků ze zákona. V podmínkách soutěže ale ministerstvo uznávání takových jízdenek nepožadovalo a opakovaně odmítalo výklad Českých drah, že je uznávat musí. GW Train Regio dalo ze čtyř soutěžících v tendru nejlepší nabídku, naopak České dráhy výrazně vyšší.

Stát ušetří i v porovnání se současnou cenou, kterou na trati platí. GW Train Regio požadoval v tendru 74,70 Kč za každý ujetý kilometr. Druhý Leo Express a třetí Arriva se s cenou vešly pod 80 korun, České dráhy požadovaly 103,44 Kč. Letos stát Českým drahám na této trati platí 88 korun za kilometr.

GW Train Regio je následníkem někdejší firmy Viamont, firmu loni ovládla dopravní společnost ČSAD Jihotrans. Provozuje vlaky na některých regionálních tratích, například na Karlovarsku. Letos vyhrála i soutěž na provoz na pošumavských lokálkách, tu ale rovněž zablokoval na popud Českých drah antimonopolní úřad.

Autor:


Nejčtenější

PŘEHLEDNĚ: Jakou hypotéku nově získá žadatel s platem 23 tisíc čistého?

Ilustrační snímek

Strážci ekonomiky znovu šlápli na brzdu, pokud jde o hypoteční úvěry. Od října banky výrazněji zohlední příjmy žadatele...

Jak jedí chudé rodiny? Před výplatou o chlebu, po ní pizza a ovoce

Krajíce natřete hořčicí a domácí majonézou, navrch rozdrobte čedar.

Na jídlo a potřeby pro chudé může Česko čerpat 700 milionů korun z Fondu evropské pomoci nejchudším osobám. Většina...



„Levná“ pracovní síla není levná. Rumuni v Česku vydělávají víc než Češi

Ilustrační snímek

Občané Rumunska, kteří pracují v České republice, mají vyšší průměrnou mzdu než zaměstnanci s českým občanstvím. V...

Návrh rozpočtu EU je pro Česko naprosto nepřijatelný, tvrdí Babiš

Premiér Andrej Babiš (4.6.2018)

Návrh rozpočtu Evropské unie na příští programovací období je pro českou vládu podle premiéra Andreje Babiše (ANO)...

Malí podnikatelé nebudou muset evidovat online. Nová koalice bránila EET

Ilustrační snímek

Podnikatelé, u nichž hotovostní platby nepřevýší 200 tisíc korun, by podle vlády nemuseli být připojeni k internetu a...

Další z rubriky

Kellnerova PPF zaplatila za Škodu Transportation 8,3 miliardy

Od trolejbusů k vlakům. Podnikatel Petr Kellner koupil Škodu Transportation....

Investiční skupina PPF Petra Kellnera zaplatila za plzeňskou Škodu Transportation 326 milionů eur, což je při kurzu,...

Každý den dopis. Kapsch blokuje uzavření smlouvy na mýto s konkurencí

Ilustrační snímek

Klima na vládě ohledně mýtného tendru znepokojuje správce mýta Kapsch. V obavách, že i přes zásah antimonopolního úřadu...

Mění se jízdní řády. Pojede nový rychlík k Baltu, některé spoje se ruší

Jízdní řády IDOS

V neděli 10. června se mění některé jízdní řády vlakové a autobusové dopravy. Na železnici se to dotkne 85 tratí....

Najdete na iDNES.cz