Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Lukáš Bíba, MF DNES

Stát odsune nástup konkurence v dotovaných rychlících o jeden rok

  • 80
Připravovaná soutěž na spojení mezi Ostravou, Krnovem a Olomoucí nabrala už takové zpoždění, že ministerstvo nakonec posune start provozu nových vlaků vzešlých ze soutěže až na jízdní řád začínající v prosinci roku 2014, tedy o rok později. České dráhy tak mají o rok delší jistotu provozu na této trati.

Podle původního plánu ministerstvo mělo otevírat jednotlivé rychlíkové tratě postupně od roku 2013 až do roku 2028. První rychlíkové tratě se tak konkurenci otevřou až v roce 2014, dál by ale v harmonogramu otevírání už nemělo docházet k dalšímu zpoždění

Posun harmonogramu otvírání rychlíkových tratí musí ještě schválit vláda. "Chceme mít jistotu, že dopravci včas seženou vhodná vozidla," vysvětlil náměstek ministra dopravy Lukáš Hampl. Podle původních plánů měly vlaky z vysoutěženého kontraktu vyjet na trať v prosinci roku 2013.

Podle mluvčího ministerstva dopravy Martina Nováka dojde k posunu plnění o jeden rok i u linky Praha - Ústí nad Labem - Děčín a Praha - Ústí nad Labem - Cheb. Nezměněný naopak zůstává termín prosinec 2014 na trase mezi Pardubicemi a Libercem, a Plzní a Mostem. "To může za určitých podmínek umožnit dopravcům jednání s dodavateli o vyšších dodávkách a tím i snížení ceny celkové dodávky," dodal Novák.

Posun harmonogramu chtěli sami dopravci

S požadavkem na oddálení začátku provozu přišli podle ministerstva sami dopravci. Pokud by se vypsala totiž soutěž teď, uzavřená by byla nejdříve v létě a vítěz by tak měl jen rok a pár měsíců na to sehnat nové vlaky.

Někteří dopravci už před časem kritizovali příliš krátký čas na nákup nových vozů včetně jejich schválení. "My bychom se sehnáním vlaků neměli problém, ale chápu ministerstvo, že chce více soutěžících," uvedl jednatel Leo Expressu Leoš Novotný.

Nemít včas slibované vlaky přitom může vyjít dopravce hodně draho: České dráhy musí například zaplatit Libereckému kraji tři miliony korun pokuty za to, že nestihly nasadit všechny nové nízkopodlažní soupravy od společnosti Stadler. Zpoždění je způsobeno částečně pozdě uzavřenou smlouvou a také na straně výrobce. Samotná soutěž na výběr dopravců měla začít už na konci loňského roku, reálně ji ministerstvo spustí asi až v březnu.