Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Stát omezí letošní rekordní investice do dálnic a silnic

  1:00
Stát se rozhodl, že v příštím roce přiškrtí penězovod do budování a oprav silnic a železnic. Svůj příspěvek na dopravní stavby snížil o sedm miliard a dorovnání této ztráty nepomohou ani vyšší dotace od Evropské unie.
Dálnice D1, km 194,7.

Dálnice D1, km 194,7. | foto: ŘSD

Rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury, který peníze na silnice a železnice spravuje, tak o tři miliardy zchudne a měl by hospodařit s 84 miliardami korun.

Klíčový dokument, který má MF DNES k dispozici, ve středu schválil výbor fondu, dnes ho projedná jeho dozorčí rada, následně půjde do vlády a do parlamentu. Zlaté časy stavebních firem však ještě nekončí. I přes mírný pokles výdajů se v Česku na dopravních stavbách utratí skoro dvojnásobek toho, co před čtyřmi lety.

"To číslo se během příštího roku asi ještě změní, podobně jako letos. Zřejmě se dostaneme na letošní objem výdajů, tedy blízko ke sto miliardám," říká šéf fondu Gustáv Slamečka.

Podle rozpočtového výhledu na další roky, který výbor fondu ve středu také schválil, se na rozdíl od předchozích plánů nedá v dalších letech počítat s navyšováním financí.

. Jak se vyvíjí investice do silnic

Rok                    Celkové investice do dopravních staveb
2005                                              48,35
2006                                              55,71
2007                                              69,37
2008                                              87,31
2009                                              78,45                      
2010                                              78,11
2011                                              66,98

Pozn: částky jsou v miliardách korun

Koruna sebrala z unijních peněz skoro 20 miliard
Kromě omezení státního příspěvku na tom nese vinu i silná koruna, která užírá peníze z unijního Operačního programu Doprava. Když se v polovině loňského roku tento penězovod spouštěl, počítalo se, že do dopravy přinese za šest let 160 miliard korun. Podle současného kurzu se však unijní příspěvek téměř o dvacet miliard snížil.

"Prostě bude méně peněz na méně projektů," přiznává náměstek ministra dopravy Jiří Hodač.

Snížení výdajů do dopravy je důsledkem snahy snížit schodek státního rozpočtu. Vláda se rozhodla, že do fondu příští rok nalije přímo ze státního rozpočtu pouze 13 oproti původně plánovaným 20 miliardám. Zbývající část tuzemského příspěvku tvoří podíl ze spotřební daně za benzin a naftu, silniční daň, mýtné a dálniční známky. Zahraniční zdroje – tedy fondy a úvěr od Evropské investiční banky – tak budou tvořit více než polovinu příjmů fondu.

Podle předsedy dozorčí rady SFDI Karla Sehoře bude dnes tento orgán schvalovat jen celkový rozpočet fondu, nikoliv peníze určené na konkrétní stavby.

"Ve Sněmovně jistě budou ještě různé pozměňovací návrhy," vysvětlil Sehoř. Poslanci totiž balík peněz na dopravní stavby "porcují" a snaží se z nich zaplatit projekty ve svých volebních obvodech.

Zeleným se nelíbí malá podpora železnic
Stávající návrh se příliš nelíbí člence dozorčí rady a poslankyni zelených Věře Jakubkové. "Nerespektuje doporučení Unie o rovnoměrném rozložení investic mezi silniční a železniční dopravu. Silniční stavby jsou zvýhodněny téměř dvojnásobně," upozorňuje Jakubková.

Podíl železnic je nižší i přesto, že výdaje do kolejí v posledních letech stoupají, a to především díky vyšší podpoře evropských fondů. Jen v řádech stovek milionů korun se pak pohybují příspěvky na stavbu vodních cest, bezpečnostních opatření či cyklostezek. Na ty však přispívá Unie přímo jednotlivým městům.

V příštím roce se zdvojnásobí také rozpočet na provoz fondu. Jeho vedení to vysvětluje tím, že se úřad začne starat o distribuci dálničních kuponů. Téměř beze změny naopak zůstanou tarifní platy úředníků. Náklady na fungování fondu mají přesáhnout půl miliardy korun, což zhruba odpovídá ceně, za kterou se v Česku v minulých letech postavil kilometr dálnice. Tato suma je dlouhodobě kritizována, ministerstvo dopravy však předražování odmítá. Letos navíc přišlo s tabulkami, které mají stanovit průměrnou cenu za kilometr dálnice.

. Proč jsou české dálnice nejdražší

Drahé dálnice?
Cena, za jakou se v Česku staví dálnice, mnohdy převyšuje
částky, za něž se podobné silnice staví v cizině. Proč?
Cena výstavby není hlavním kritériem při hodnocení zakázky.
Staví se zbytečně mnoho nákladných projektů. Konečné náklady bývají často vyšší, než je vysoutěžená cena.
Do tendrů se hlásí pouze omezený okruh firem. Stavby prodražují výkupy pozemků a řada ekologických opatření.

Kolik korun za kilometr dálnice?
Španělsko 84 mil.
Řecko 84 mil.
Německo 280 mil.
Velká Británie 280 mil.
Česko 500 mil.

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nová vábnička pro miliardáře: ponorná superjachta jako pevnost plná luxusu

23. dubna 2024  20:16

Rakouská firma vyvíjí hračku pro super bohaté zájemce o cestování, bezpečnost a luxus. Je to 165...

K moři vyrazí víc lidí než loni. Kvůli davům Češi hledají méně okoukaná místa

25. dubna 2024

Premium Na potravinách a jiném zboží nebo na návštěvách restaurací jsou Češi ochotní šetřit, ale na...

Peníze jsou v IT nebo farmacii. V účetnictví moc nevyděláte, ukázal průzkum

25. dubna 2024

Zaměstnanci sektoru IT i mají v poslední době i kvůli umělé inteligenci hledání práce těžší. Když...

Švédsko se připravuje na válku. Investuje nejen do energetické infrastruktury

24. dubna 2024

Švédsko se připravuje na možný válečný střet s Ruskem. V současné době se zaměřuje zejména na...

Na léto jsme připraveni. Letiště Heathrow čeká nejrušnější sezonu v historii

24. dubna 2024

Největší londýnské letiště očekává letos historicky nejrušnější letní prázdninovou sezonu. Počet...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...