Původní verze zákona o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury totiž paradoxně nepřinesla žádné zvýšené tempo výkupu pozemků.
V zákoně byla možnost využít ve výjimečných případech až šestnáctinásobek ceny posudku. V praxi to znamenalo, že kdo na prodej nepospíchal, žádal na ministerstvu o výjimku k proplacení šestnáctinásobku.
Nový zákon by měl urychlit potřebné výkupy pozemků zejména pro Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Ty se prakticky zastavily.
Návrh připravili společně poslanci koalice a opozice po dohodě s ministerstvem dopravy. Novelu schvaluje stejná sněmovna, která v roce 2014 naopak souhlasila s možností šestnáctinásobku.
Návrh tehdy připravilo ministerstvo vedené hnutím ANO, novelu tlačil teď poslanec hnutí ANO Martin Kolovratník, který jako jeden z mála z koalice tehdy nový zákon kritizoval.
„Praxe mi dala za pravdu. Nejednoznačná formulace v zákonu způsobila to, že prodávající chtěli šestnáctinásobek a nesouhlasili s návrhy ŘSD na osminásobek,“ řekl Kolovratník. Pro změnu hlasovala i velká část koalice.
Stát je ve výkupech značně nestálý a několikrát za poslední dobu změnil pravidla. Velmi dobře to ukazují výkyvy v cenách za pozemky pro nové silnice ukazují ceny, za něž stát vykupuje půdu pro stavbu nové silnice R35 v Pardubickém kraji. Od roku 2010 se cena pohybovala kolem stokoruny za metr čtvereční, novelizace zákona v roce 2013 ji srazila na 30 korun. Loňská změna pravidel pak umožnila Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) platit až 120 korun za metr.
Pokud se stát s majiteli pozemků nedohodne, přijde na řadu vyvlastnění. To ale není pro vlastníky pozemků příliš výhodné, cena bývá nižší, než osminásobek posudku.