V dotované regionální dopravě se dnes hraje netransparentně o miliardy. Ilustrační foto

V dotované regionální dopravě se dnes hraje netransparentně o miliardy. Ilustrační foto | foto: Jan Záleský, iDNES.cz

Stát otevře regionální dopravu konkurenci

  • 15
Zvykové právo v české veřejné a z daní dotované dopravě pomalu končí. Úředníci ministerstva dopravy už dokončili nový zákon, který počítá s povinností pro stát, kraje a města vypisovat výběrová řízení na autobusové a železniční spoje, na jejichž chod přispívají.

"Zákon o veřejných službách v přepravě cestujících je hotový, teď dobíhá připomínkovací řízení," potvrdil náměstek ministra dopravy Vojtěch Kocourek.

V platnost by měl vstoupit během příštího roku, kraje však zřejmě dostanou ještě pár let přechodné období, možná až deset let. "Zákon obsahuje jednoznačné standardy, jak by měla veřejná doprava fungovat," podotkl Kocourek.

V dotované dopravě nejde o malé peníze: ročně spolykají jen regionální autobusy a vlaky ze státních prostředků více než dvanáct miliard korun, další miliardy pak městská doprava.

Podle zákona, jehož návrh má MF DNES k dispozici, budou muset vypisovat soutěž prakticky všichni, kdo přispívají z veřejných peněz na autobusové linky.

"Připravujeme se na to a vítáme to. Stávající systém není moc průhledný," říká radní pro dopravu Středočeského kraje Robin Povšík. Kraje mají jedinou možnost zadat zakázku bez soutěže, a to jen v případě rozdělení zakázky na menší části.

Dopravci dosud na linkách, které jsou v takzvaném závazku veřejné služby, dostávají úhradu prokazatelně vzniklé ztráty. Ta jim zajišťuje prakticky bezrizikové podnikání.

Podle nových pravidel, která budou platit po celé Evropě, budou muset kraje či města vypisovat na linky soutěž, která má přinést průhledný výběr firmy zajišťující dopravu.

Dopravci nový zákon vítají

Česká doprava láká řadu podniků. Dokládá to i velký zájem nadnárodních dopravců, kteří skupují české firmy. Například v tendru v Libereckém kraji na část železnice je celkem pět zájemců.

Nový zákon, který poprvé v historii dává veřejné dopravě samostatnou právní úpravu, proto vítají i soukromí dopravci.

"Jsme příjemně překvapeni. První návrhy, které se k nám dostaly, byly špatné, ale s tímto nemáme problém," říká Jiří Mužík ze Sdružení železničních společností.

V prvních verzích hrozilo například to, že po trati, kde už jezdí dotovaný dopravce, by nesměl jezdit nikdo jiný. 

Podle evropské směrnice, která vstoupí v platnost v letošním prosinci, by se povinnost soutěží nemusela týkat vlaků. Řada lidí z oboru je však přesvědčena o opaku.

"Náš právní názor je, že musí, především s ohledem na jiné evropské zákony," říká šéf Student Agency Radim Jančura. Podle dostupných informací se k tomuto výkladu kloní i resort dopravy.

Podle Jančury nyní státu utíkají miliardy korun tím, že vlaky dosud dotuje bez soutěží. Ministerstvo dopravy zatím vypsalo jen dvě soutěže na rychlíkové tratě před čtyřmi lety, od té doby ani jednu.