Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stát platí Dohnalovi i to, co si kontroloři v cizině platí sami

  9:53aktualizováno  9:53
S šéfem slovinských kontrolorů Igorem Šoltesem má prezident Nejvyššího kontrolního úřadu František Dohnal téměř stejný plat. Ve srovnávání ostatních výhod si však musí připadat slovinský prezident jako chudý příbuzný.

František Dohnal, šéf Nejvyššího kontrolního úřadu | foto: Václav Hubata-VacekMF DNES

Zatímco Dohnalovi daňoví poplatníci platí ještě 76 tisíc korun měsíčně nájem za luxusní bydlení ve spojených dvou bytech o celkové rozloze přes dvě stě metrů čtverečních a s obří terasou, Šoltes bydlí s čtyřčlennou rodinou v bytě o velikosti 79 metrů čtverečních, na který splácí hypotéku. Místo tří aut, které má Dohnal k dispozici, jezdí Šoltes renaultem, který úřad koupil jako dva roky starou ojetinu.

MF DNES oslovila všechny úřady podobné NKÚ v Evropě, které jsou sdružené v organizaci kontrolních úřadů. Deset odpovědí, které jsme za týden získali, ukazují, že český prezident NKÚ má sice v porovnání s některými zeměmi nízký plat, ale vysoké výdaje na soukromý život, které mu stát platí. Každá země má však jiný zákon, který výdaje pro šéfy kontrolních úřadů upravuje.

Kolik berou kontroloři?

Šéf NKÚ nemá nejvyšší plat, ale v jiných výhodách vede nad svými zahraničními kolegy - grafické srovnání zde

Unikátem mezi kontrolory je například flotila tří aut, které Dohnal využívá. Většina jeho zahraničních kolegů má k dispozici maximálně jedno auto, většinou ani ne pro soukromé účely. V některých zemích nejvyšší kontroloři auta nemají vůbec. Například ve Švédsku trojice hlavních auditorů nedostanou od státu žádné auto. "Pokud mají jednání mimo úřad, jdou pešky, používají veřejnou dopravu nebo taxi," řekl jejich mluvčí Martin Engman.

Podle Dohnala nákup dvou vozů BMW 7 sám neplánoval ani ho neovlivnil: jedno auto je z roku 2000 a druhé 2006. Prezidentem je od konce roku 2005, ale neschvaloval ho. "Kdyby na mém místě byl nyní kdokoli jiný, úřad by stále disponoval těmi stejnými vozy," napsal včera. MF DNES zjistila, že úřad pro Dohnala chystal letos na jaře nákup nové limuzíny, která by nahradila auto z roku 2000.

František Dohnal

Kdyby na mém místě byl nyní kdokoli jiný, úřad by stále disponoval těmi stejnými vozy.

Příliš časté není ani placení výdajů za bydlení. To bývá způsobené tím, že šéfové kontrolních úřadů i před nástupem do své funkce bydleli ve stejném městě. Dohnal hájí využívání bytu placeného státem tím, že nemá v Praze trvalé bydliště. Po vlně kritiky se však rozhodl placený byt opustit a najít si bydlení za své.

Útraty prezidenta NKÚ řeší zákon o platu, podle kterého má Dohnal nárok na "užívání služebního vozidla s řidičem i bez něho k výkonu funkce nebo v souvislosti s ním a k osobní dispozici a užívání přiměřeně vybaveného bytu".

"Nikde není definováno, co je přiměřeně vybavený byt. Ale je plně v rukou Sněmovny, aby udělala nějaké doporučení, kolik metrů má kdo využívat," řekl před časem Dohnal. Ve smlouvě NKÚ s majitelkou bytu je dohodnutý pronájem dvou bytů, ne jednoho.

Přiměřenost některých výdajů řeší zákon například v Německu. Tamější prezident kontrolorů si může pořídit auto za maximálně milion korun. V Česku se zatím něco takového nechystá.

"Přiměřenost je i otázkou člověka, zda si myslí, že ho reprezentují drahá auta a velký byt," podotkl předseda kontrolního výboru Vladimír Koníček (KSČM). Podle něj je potřeba zákon o NKÚ změnit. "Novelu jsme chystali na konec volebního období, ale to se nám zkrátilo," hájí se poslanec Libor Ježek (ODS).

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační foto
Vajec je tak málo, že se prodávají v aukcích. Zdraží až na 6 korun

Vejce v obchodech začínají zdražovat. V příštích týdnech může stát jedno vejce 5 až 6 korun. Na trhu je jich takový nedostatek, že producenti začali prodávat...  celý článek

Šéf Pražské plynárenské Pavel Janeček
Ani elektřina, ani plyn. Budoucností jsou spalovací motory, říká plynárník

Neuplyne týden, aniž by nějaký významný politik neohlásil přechod k elektromobilitě. O konci spalovacích motorů se stále častěji mluví i v automobilkách. Ale...  celý článek

Víčka, plastová, plast
Některé firmy už nekupují víčka na charitu. Zájem lidí nepolevuje

Některé společnosti v Česku končí s výkupem plastových víček či snižují jejich výkupní cenu. Jejich sbíráním lidé pomáhají zejména rodinám s handicapovanými...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.