Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stát poprvé najal vězně k práci na železnici, víc jich zatím nechce

  13:30aktualizováno  13:30
Ministr dopravy Vít Bárta poprvé vyzkoušel svůj plán zlevnit stavby silnic a železnic zapojením vězňů. Větší angažovanost odsouzených na práci pro stát je však zatím ve hvězdách. Hlavní slovo totiž bude mít ministerstvo spravedlnosti a jeho šéf Jiří Pospíšil je zatím k plánu spíše zdrženlivý.
(Ilustrační snímek).

(Ilustrační snímek). | foto: Martin Stolař, MAFRA

Desítku vězňů si najala Správa železniční dopravní cesty, která spadá pod ministerstvo dopravy. Čtyři dny prořezávali porosty v sousedství trati v areálu nádraží Praha-Vršovice a uklízeli sníh. "Všichni odsouzení pracovali svědomitě," řekl mluvčí správy Pavel Halla. Práce ve volném prostoru nevyužil nikdo k útěku. Z jaké věznice byli odsouzení, nesdělil.

Správa železniční dopravní cesty využitím vězňů ušetřila, zaplatila za práci méně, než by platila soukromým firmám. Úspora mohla být ještě vyšší, práce na dráze ale vyžaduje speciální školení, které museli vězni absolvovat. Zkouška měla ukázat, zda je reálné vězně zapojit do práce pro státní organizace. "Řádově jde o práci pro stovky vězňů, ale míč je nyní na straně ministerstva spravedlnosti," řekl Bárta.

Ministerstvo spravedlnosti radostí neskáče

Ministr spravedlnosti Jiří Pospíšil (ODS) už loni v létě, kdy MF DNES poprvé o Bártově záměru informovala, byl k plánům poměrně opatrný.

Ani teď není ministerstvo ohledně zaměstnávání vězňů příliš nadšené. "Jednání s ministerstvem dopravy probíhají, uvažuje se také o zapojení ministerstev zemědělství a životního prostředí," uvedla mluvčí ministerstva spravedlnosti Tereza Palečková. Podle informací MF DNES je za zpožděním i napětí mezi ODS a VV ve vládě.

Podle Palečkové je ale hlavní, aby našli vězni práci uvnitř věznic, protože mimo může pracovat jen jejich malá část. Dopravovat vězně na stavby a jejich hlídání práci značně prodražuje.

Stavební firmy už v minulosti zkoušely vězně využít. V roce 2008 je chtěla zapojit Eurovia na stavbu silnice R6 v Karlovarském kraji. Z projektu ale nakonec sešlo: se započítáním dopravy a ostrahy vyšla práce vězňů dráž.

Podle údajů Vězeňské služby dojíždí za prací mimo věznice jen pětina odsouzených, kteří pracují. Práci nemá ve věznicích asi třetina přibližně z 22 tisíc odsouzených. Stát posílal vězně běžně na stavby za socialismu. Plán na zaměstnávání vězňů se nelíbí ani stavebním firmám.

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Obchodní ředitel řetězce COOP Josef Plesník
Vzpomínky na JZD nám škodí, mladé družstva nelákají, říká šéf COOP

COOP letos slaví 170 let. Na velký večírek to však nevypadá. Obce nechávají obchody zavřít a mladí se do družstevničení nehrnou. Až 800 prodejen může být brzy...  celý článek

Zubař, ilustrace
Lepší strava, rovnátka, nadstandardy. Češi si připlácí 5 tisíc ročně

Šetrná metoda odstranění křečových žil, speciální genetické testy v těhotenství, lepší strava v nemocnici. Čeští pacienti jsou ochotni si připlatit čím dál víc...  celý článek

Na trh vstupuje další stravenka, digitální Benefitka.
E-stravenka Benefitka chce rozbít trh s poukazy. Restaurace nic nestojí

Na trh zaměstnaneckých benefitů ve středu vstoupil nový hráč. Nadnárodní společnost Neeco nabídla elektronickou stravenku, v podobě platební karty. S tou lze...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.