Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Silnice prvních tříd dostanou pruhy navíc. Přimalování vyjde na 78 milionů

  14:03aktualizováno  14:03
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) letos začne rozšiřovat některé frekventované silnice o třetí pruh. Stát si od chystaného kroku slibuje větší bezpečnost na vozovce. Náklady na rozšíření odhaduje Ředitelství silnic a dálnic na 78 milionů korun a už vypsalo soutěž na zhotovitele.

Náklady na rozšíření silnice odhaduje Ředitelství silnic a dálnic na 78 milionů korun a už vypsalo soutěž na zhotovitele. | foto: Jana Fuksová, MF DNES

Podle ŘSD rozšiřování některých frekventovaných silnic o třetí pruh levnější, rychlejší a často smysluplnější řešení než přistavovat nové pruhy oběma směry.

Nebezpečné úseky na silnici I/3 z Mirošovic na jih Čech.

Nebezpečné úseky na silnici I/3 z Mirošovic na jih Čech.

Jako první půjde na řadu úsek silnice číslo 3 mezi sjezdem z D1 v Mirošovicích a Benešovem. Na čtrnácti kilometrech už částečně třetí pruh je, ale jen v některých úsecích. Nově se vytvoří i na dalších místech. Stát přitom až na pár výjimek nebude muset silnici rozšiřovat, upraví pouze šířku pruhů.

Pruhy za desítky milionů korun

Součástí úprav bude umístění takzvaných balisetů, tedy plastových dopravních sloupů, které mají řidiče zpomalit. Opticky totiž zužují pruh a psychologicky působí na to, aby dal nohu z plynu. Úpravy prý ŘSD stihne ještě letos.

Správci silnic si vybrali jeden z nejfrekventovanějších úseků silnic první třídy: podle posledního sčítání dopravy v roce 2010 mezi Mirošovicemi a Benešovem denně jezdí přes 20 tisíc vozidel.

ŘSD vysvětluje úpravy především snahou o zvýšení bezpečnosti a plynulosti provozu. Vybírá si úseky, kde nepotřebuje příliš silnici rozšiřovat a vykupovat další pozemky. Další rozšíření na tři pruhy má připravené na silnici 11 u Týniště nad Orlicí.

Na Západě se pruhy navíc osvědčily

Třetí pruh je běžný na podobných silnicích například v Bavorsku, pomáhá omezovat především nebezpečné předjíždění. To bývá často jedním z hlavních důvodů smrtelných nehod. Plynulejší jízda může navíc přinést úsporu paliva.

Podle Romana Budského z Týmu silniční bezpečnosti se podobné řešení osvědčilo ve Švédsku, kde díky němu nehodovost na podobných silnicích dosahuje podobných statistik jako u dálnic. A ty bývají obecně nejbezpečnější. „Při předjíždění na silnicích se dvěma pruhy jde často o čelní střety a nejhorší nehody. Řidiči čekají, že jim protijedoucí uhne,“ vysvětlil Budský.

Podle něj je důležité, aby byly úseky s dvěma pruhy v jednom směru dostatečně dlouhé, aby rychlejší auta stihla ta pomalejší předjet.

Jako první půjde na řadu úsek silnice číslo 3 mezi sjezdem z D1 v Mirošovicích a Benešovem.

Jako první půjde na řadu úsek silnice číslo 3 mezi sjezdem z D1 v Mirošovicích a Benešovem.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Vlak Deutsche Bahn Intercity Express ICE na trati Berlín - Mnichov (14. června...
Česká firma uspěla s dvěma projekty pro náročné německé železnice

Jedinou firmou ze střední a východní Evropy, která získala certifikaci k projektování železničních staveb v Německu, se nově stala česká společnost Sudop...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Máme 98 procent akcií ČSA, oznámil Travel Service. Korejci ve firmě končí

Společnost Travel Service oznámila, že má na dosah ovládnutí ČSA. Dohodla se s jihokorejskou Korean Air a státní firmou Prisko na odkupu jejich podílů....  celý článek

Silničáři začali na dálnici D1 s likvidací nelegální reklamy (9. října 2017).
Od dálnic zmizely první billboardy. Odstranili i legální, tvrdí majitel

Silničáři začali odstraňovat na dálnicích první nelegální billboardy. Jako první odstranili poutače na D1 na Vysočině a ve středních Čechách. . Začali na D1 na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.