O ztrátě dotace informují pondělní Hospodářské noviny. "První schvalování projektů Pražského okruhu proběhlo v roce 2008 a při výpočtu podpory se v té době počítalo s tehdy platnými sazbami mýta," řekl listu šéf odboru evropských fondů ministerstva dopravy Marek Pastucha.
Stát ale mýto od schválení evropské dotace už dvakrát zdražil. Ministerstvo dopravy proto muselo své žádosti o dotace přepočítat, protože na mýtu vydělá víc, než původně nahlásilo. O část dotací tím přišel. Podle Pastuchy si na to během třiceti let vydělá.
"Z dlouhodobého hlediska by byla ztráta na nevybraném mýtu vyšší než snížená míra podpory," říká Pastucha. Horizont třiceti let je ale podle deníku pro české řidiče jen slabou útěchou. Česku by se peníze i kvůli škrtům v rozpočtu hodily hned.
Státu hrozí ztráta dalších miliardových dotací
Vedle části peněz na Pražský okruh bude mít stát potíže vyčerpat další evropské finance, a to kvůli průtahům při výstavbě či přípravě projektů. Ohroženo je podle dokumentů ministerstva dopravy až 16 miliard korun, píše deník.
Stát podle listu téměř jistě nestihne v požadovaném termínu do konce roku 2015 dokončit dálnici D8 - jen na ni má z Bruselu dostat přes osm miliard korun.
A kvůli podezření z podvodu již Česko vrátilo 600 milionů korun dotací na výpadovku z Brna na Mikulov.
Neprůhledná výběrová řízení mohou zase za to, že se již vzdalo dvou miliard korun na zvedání mostů na Labi.