Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

PŘEHLEDNĚ: Paskvil, nebo nutnost? Kontroverzní zákon zdraží stáčené víno

  17:54aktualizováno  17:54
Poslanci v pátek hlasují o kontroverzním zákonu, který razantně omezí prodej sudového vína. Dopad bude mít na všechny: distributory, vinotéky i spotřebitele. Jeho kritici upozorňují, že jde o paskvil a výsledek snah silné lobby velkých vinařů. Dodávají, že některé podniky zlikviduje a víno zdraží.
Někteří majitelé vinoték mluví o likvidaci, případně o velkém zásahu do hospodaření.

Někteří majitelé vinoték mluví o likvidaci, případně o velkém zásahu do hospodaření. | foto: Profimedia.cz

1Proč zákon vzniká

Omezení prodeje sudového vína je jednou z novinek, kterou přinese novela zákona o vinohradnictví a vinařství. Na ministerstvu zemědělství se úprava připravuje už déle než 1,5 roku, v pátek 21. října poslanci hlasují o normě v posledním, třetím čtení. Od počátku jeho tvůrci zdůrazňují, že zlikviduje černý trh s vínem, kde stát přichází podle tvrzení resortu ročně o 2,5 až 3 miliardy na daňových únicích. Končící jihomoravský hejtman Michal Hašek (ČSSD) hovoří dokonce o únicích ve výši čtyř až pěti miliard korun. Jedním z argumentů bylo vymýtit prodej typu trafik, kde se falšovaná vína nabízela. Úplně v původní verzi měl zákon dokonce dovoz zahraničního sudového vína zcela zakázat, tehdejší znění však ostře napadla řada státních institucí či zájmových sdružení. Na první pohled měkčí verze přišla s novou, pro laiky nesrozumitelnou terminologií, která z prodejního řetězce vytlačí distributory a z vinoték papírově udělá výrobce vína.

2Co se změní

Stáčené víno z dovozu se bude moci dál prodávat, ale pouze z obalů Bag in Box, které jsou menší a oproti sudům také neskladnější. Sudová vína se budou moci prodávat pouze v provozovnách výrobců nebo příjemců nebaleného vína (dovozců). Toto ustanovení prakticky vyřadí z řetězce obchodu se sudovým vínem distributory. Vinotéky, které budou chtít vína prodávat, se budou muset nejdříve papírově stát výrobcem, přestože žádné víno neprodukují. Přibude jim administrativa. Budou se muset zaregistrovat jako vinař na úřadech, vést evidenci, podávat prohlášení o zásobách apod. Zvyšují se také pokuty za falšování vína, a to až na 50 milionů korun.

3Dopad na vinotéky

V tuzemsku je odhadem až patnáct tisíc vinoték. Řada z nich zákon vůbec nezaregistrovala, nebo o něm slyšely a nevěří tomu, že něco takového může být schváleno. Někteří majitelé vinoték mluví o likvidaci, případně o velkém zásahu do hospodaření. Pro některé z nich tvoří příjmy z prodeje sudového vína až 60 procent. V současnosti si vinotéky vybírají vína od distributorů. Nově budou muset uzavírat smlouvu zvlášť s každým vinařem, jehož víno budou prodávat. Nehledě na to, zda bude z Moravy, Itálie či Španělska. Prodej tedy zkomplikuje administrativa, jazykové bariéry i specifické požadavky, kdy vinotéka nakupuje v malém množství. Je nepředstavitelné, že si bude vinotéka sama vozit sudové víno ze zahraničí. A toho moravského je nedostatek, zhruba 60 procent sudového vína, které se prodává, pochází ze zahraničí. Víno z Moravy se stane ještě nedostatkovějším, což je faktor, který bude tlačit cenu vzhůru. Zdražení přinesou i obaly Bag In Box. Prodejci navíc budou muset dovezené víno zadržovat deset dní ve skladech kvůli možným kontrolám SZPI.

4Dopad na distributory

Sudová vína ze zahraničí (ale i v rámci ČR) dováží a prodává do obchodů zhruba dvacet velkých distributorů a řada menších. Zpravidla zajišťují i prodej kvalitních lahvových, přívlastkových vín, nicméně tržby ze „sudovek“ pro ně tvoří desítky procent. Zákon distributory úplně vyřadí ze hry, sudová vína nebudou moci dál prodávat. Na některé to bude mít likvidační dopad.

5Dopad na spotřebitele

Pravděpodobným dopadem je zdražení stáčeného vína zejména kvůli jeho nedostatku. Druhotným dopadem bude mnohem menší, méně rozmanitá nabídka. Vinotéky, které si budou schopny dodávky zajistit samy, nebudou mít čas ani kapacity odebírat od tolika vinařství jako dosud.

6Kontroverze

Největšími kritiky zákona jsou vinotéky, distributoři a menší moravská vinařství. Naopak velká vinařství normu obhajují. Kritici tvrdí, že zákon je od začátku prolobbovaný velkými vinaři s cílem zvýšit prodeje lahvového vína. Vycucaná z prstu jsou podle nich čísla o daňových únicích, protože by to znamenalo, že do ČR načerno přijede 19 velkých cisteren denně (108 až 138 milionů litrů vína ročně). Tvrdá regulace je podle nich navíc zbytečná s nadcházející elektronickou evidencí tržeb, která s daňovými úniky zatočí.
Za zavádějící označují neustálé zdůrazňování faktu, že sudová vína jsou horší, podřadnější a více se falšují. Statistiky Státní zemědělské a potravinářské inspekce z posledních let přitom ukazují, že počet vzorků, u nichž bylo zjištěno falšování vína, je u lahvových vín vyšší než u sudových.

Poměr falšovaných vín v lahvích a v sudech.

Pochybnosti však budí i geneze zákona, který vzniká dlouhou dobu za zavřenými dveřmi a výrazně měnil svou podobu. Původní verzi přitom ostře kritizovala řada úřadů včetně ministerstva financí, Hospodářské komory, Úřadu vlády apod. Zákon v nejnovější podobě odstranil do očí bijící nesmyslné požadavky (například chlazení vína na 15, později na 18 stupňů), zdá se však, že regulaci prodeje sudového vína prosazuje nadále méně nápadnou cestou.

Křišťálová Lupa 2016
Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační foto.
Chudoba či sociální vyloučení? V Česku hrozí nejméně ze všech zemí EU

Česká republika byla loni ve srovnání s ostatními 27 státy Evropské unie zemí s nejnižším procentem chudoby a sociálního vyloučení. Společně s Finskem, Dánskem...  celý článek

Západní vstup do haly byl v den slavnostního otevření nazdoben prapory i...
Amazon před Vánoci hromadně nabírá, práci tu dostane 2 500 brigádníků

Americký internetový prodejce Amazon v tuzemsku v předvánoční sezoně nabere 2 500 nových sezonních pracovníků. V České republice aktuálně pro společnost...  celý článek

Vítězem regionálního kola soutěže EY Podnikatel roku se ve Zlínském kraji stal...
České firmy chtějí zvýšit růst pomocí inovací, světové více investují do lidí

Za největší problém do budoucna považují čeští podnikatelé nedostatek kvalitních lidí. Až dvě třetiny firem v něm vidí hlavní riziko pro další růst, ukázal...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.