Stát prodá ČSA později, než plánoval. Možná až za pět let

  4:43aktualizováno  4:43
Prodej ČSA se o několik let odsune. Aerolinky se totiž spojí s Letištěm Praha. Propojení státní společnosti a letiště pod jednu firmu je světovým unikátem. Šéf obou firem Martin Dvořák odkazuje na Evropskou unii, která Česko podle něj nabádala ke kreativnosti a snaze stát se v něčem lídrem.

Českým aerolinkám hrozila privatizace. Nyní se spojují s Letištěm Praha | foto: Ondřej Franěk, www.lkpr.info

Po vzniku nového státního holdingu Český aeroholding s kapitálem třicet miliard korun je jasná jedna věc: právníci, poradci a znalci se mohou těšit na hodně práce kvůli spoustě smluv a posudků.

"Zkusme být v něčem lídrem a kreativní, ostatně o tom mluví i Lisabonská smlouva," hájí plán Českého aeroholdingu šéf ČSA i Letiště Praha Miroslav Dvořák.

"Je to evropský unikát, celá Evropa liberalizuje – odděluje koleje od mašin, drát od elektřiny a my jdeme opět proti proudu. Klasicky české řešení," kontruje analytik společnosti Cyrrus Jan Procházka.

Dvořák tvrdí, že nejde o spojení, ale jen o sloučení pod jeden holding vlastněný ze sta procent státem. Holding bude mít pod sebou sedm různých společností – od samotné letecké dopravy až po údržbu letadel. Pět z nich už víceméně existuje, dvě musí ještě založit. Půjde o firmu na výcvik leteckého personálu a na správu a údržbu budov.

Hospodaření aeroholdingu je stále ve hvězdách

ČSA měly být podle původních plánů prodané už loni, stát si je ale nakonec ponechal poté, co zůstal jediný zájemce – Travel Service. Podle vrchního ředitele správy majetku ministerstva financí Tomáše Uvíry by měly začít přípravy na prodej ČSA po roce 2012 a nejpozději v roce 2015.

Otázkou je, jak se podaří firmu oživit: dosud je bez rozprodejů majetku ve ztrátě téměř 1,4 miliardy korun a před sebou má zimu, kdy aerolinky příliš nevydělávají. Navíc stále hrozí, že Evropská komise bude od ČSA požadovat, aby vrátily 2,5 miliardy korun, které dostaly od státu ještě za vedení bývalého šéfa Radomíra Lašáka.

Stát však stály ČSA už podstatně více: když z firmy odcházel v roce 2003 šéf Miroslav Kůla, měla firma téměř dvě miliardy korun na účtech.

Ty svými velkými nákupy a neúměrným zvyšováním mezd "vyluxoval" Jaroslav Tvrdík, Lašák se pokusil díru zalepit dalším rozprodejem majetku, výnos z něj skončil kvůli ztrátovému hospodaření víceméně ve vzduchu.

A prodejem majetku zachraňuje hospodaření ČSA i Miroslav Dvořák, pod kterým aerolinky stále prodělávají. "Daňové poplatníky stály ČSA už devět miliard korun," tvrdí spolumajitel Travel Service Jiří Šimáně. Jeho firma se chce kvůli spojení obrátit na Evropskou komisi.

Podle Dvořáka je projekt ale samofinancovatelný a holding nebude chtít od státu ani korunu. Ještě před samotnými ČSA může stát prodávat jiné části holdingu. "O tom se může začít diskutovat ještě před rokem 2012," uvedl Uvíra. Jaké části holdingu by to měly být, není podle něj jasné. Stát nemůže prodat jen samotné letiště, to mu totiž zakazuje zákon.

ČSA podle vedení žádná privilegia mít nebudou

Nový management mluví o budoucnosti holdingu v superlativech. "Je to záchrana podstatné části majetku," tvrdí Dvořák. "Jde už o rozvoj nových hodnot," říká šéf dozorčí rady Michal Mejstřík, který situaci v samotných aerolinkách i přes stále vysokou ztrátu považuje za stabilizovanou.

Vznik holdingu se podařilo nečekaně dobře utajit: i když už prošel minulý týden poradou ekonomických ministrů, řada šéfů v obou firmách se dozvěděla o spojení až ve středu po jednání vlády.

Podle Dvořáka projekt holdingu konzultovali s antimonopolním úřadem, několikrát současně vyloučil to, že by spojením pod jednu matku mohlo vznikat nekonkurenční prostředí, které by nadržovalo ČSA.

"Je to unikátní v tom, že to je naprosto čisté," podotkl Dvořák. Aerolinky nebudou mít podle něj na letišti žádné výhody oproti jiným dopravcům, jako například množstevní slevy.

Autor:

Nejčtenější

Hygienické peklo v čínských hotelech. Personál usvědčila skrytá kamera

Na každý povrch dnes existují specializované přípravky, někdy si však poradíte...

Čínské luxusní hotely se musely omluvit poté, co se na sociální síti objevilo video, ve kterém jejich zaměstnanci...

Obchody si akcemi Black Friday utahují smyčku kolem krku, říká odborník

Black Friday

Od pondělí 19. listopadu začnou u některých obchodníků výprodeje na tzv. Černý pátek. Řada e-shopů však ve snaze zvýšit...

Dráhy nevědí, co s historickými vlaky. Prodělávají jim 40 milionů ročně

Lokomotiva řady 750.356 přezdívaná Brejlovec je jednou z těch, kterou chtějí...

Na ministerstvech dopravy a kultury vzniká plán na záchranu parních lokomotiv a dalších historických vozidel, o které...

Cigarety bez dýmu. Firma láká Čechy na zahřívaný tabák, lékařka varuje

Americká společnost Philip Morris představila novou generaci zahřívaných...

Společnost Philip Morris ČR v úterý představila novou generaci zahřívaných cigaret bez kouře iQOS 3. Vedle ní přišla i...

Zemřel majitel výrobce optiky Meopta. Přezdívalo se mu přerovský Baťa

Úspěšný byznysmen Čechoameričan Paul Rausnitz, který v 90. letech zachránil...

V neděli zemřel podnikatel a válečný veterán Paul Rausnitz, který ze dna přivedl ke globálnímu úspěchu výrobce...

Další z rubriky

Převod peněz v sekundách už je možný. Banky ale zatím vyčkávají

Mobito, nová možnost placení přes mobilní telefon

Poslat peníze manželce, aby je měla na účtu k dispozici za pár sekund. Zaplatit za telefon až večer v den splatnosti a...

Dražba kladenské Poldi se neuskuteční, žádný zájemce nesložil jistotu

Kladno, 12.04.2018, POLDI Kladno, FOTO MAFRA  DAN MATERNA

Dražba zkrachovalé kladenské společnosti Poldi se dnes neuskuteční, žádný zájemce nesložil jistotu 90 milionů korun,...

V Česku bude víc cítit plyn. Řízená akce má odhalit úniky

Plyn (ilustrační foto)

V Česku bude příští týden více zapáchat zemní plyn, aby odběratelé mohli snadněji na začátku topné sezony zjistit...

Najdete na iDNES.cz