Stát prodá ruzyňské letiště

  • 18
Stát se rozhodl prodat letiště Praha-Ruzyně. Očekává přitom, že mu tato privatizace přinese deset až dvacet miliard korun, možná i více. Vyplývá to z materiálu, který společně připravují ministerstva dopravy a financí. Ten by měl v nejbližší době projít připomínkovým řízením a následně o něm má rozhodovat vláda. "Počítáme s tím, že bychom vše mohli stihnout v první polovině příštího roku," říká ministr dopravy Jaromír Schling.

Aby stát mohl o prodeji letiště uvažovat, musí nejprve ze současné České správy letišť vytvořit dvě akciové společnosti, které bude zpočátku stoprocentně vlastnit. První z nich bude Letiště Ruzyně, druhou pravděpodobně Správa letišť. Ta se postará o ostatní regionální letiště.

Ministerstvo dopravy chce v nově vzniklé společnosti Letiště Ruzyně nejprve prodat podíl 49 procent. "Státu musí zůstat možnost ovlivnit chod firmy, proto ponechání majority. Jsme totiž vázáni mezinárodními dohodami, kterých se samozřejmě musíme držet. Podle nich je nutné například zajistit rovný přístup na letiště pro všechny společnosti," vysvětluje Schling.

Ministerstvo dopravy nyní odhaduje výnos z prodeje poloviny ruzyňského letiště v řádech desítek miliard. Ministerstvo financí počítá s deseti až dvaceti miliardami korun. "Jde o velmi hrubý prvotní odhad. Výnos bude příjmem Fondu národního majetku," říká zástupce ministerstva financí, informovaný o plánu prodeje Ruzyně.

Zástupci státu počítají s tím, že spíše než letecké společnosti o pražské letiště projeví zájem institucionální investoři, kteří mají zkušenosti s podobnými obchody v Evropě.

"O zájmu některých už víme, ale aktuální situaci neznám. Je pravděpodobné, že se po jedenáctém září mohla změnit," říká ministr Schling. Investor by měl na pražskou Ruzyni přinést investice nutné k rozšíření terminálu, jejichž výše se odhaduje asi na deset miliard korun. Mohl by také pomoci vyřešit spojení centra Prahy s Ruzyní.

Kvůli podniku, který bude mít na starosti ostatní letiště v zemi, bude muset ministerstvo dopravy navrhnout úpravu zákona o civilním letectví, který teď neodpovídá normám EU. Nejsou v něm totiž vyjasněna práva státu k letištím a jejich pronájem soukromým subjektům. To je důležité například pro zamýšlený pronájem letiště Brno-Tuřany.

Česká správa letišť, kterou chce stát prodávat, se v roce 1991 vydělila z Československých státních aerolinií. Do vínku dostala tuzemská letiště a s tím spojené pozemky. Kromě ní vzniklo také samostatné Řízení letového provozu a Československé aerolinie, později přejmenované na České aerolinie.

Ty se na privatizaci také chtějí podílet. "Samozřejmě na kupování celého balíku firma nemá, ale některé části jsou pro nás zajímavé," říká prezident Miroslav Kůla.