Ilustrační snímek | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Stát spočítá problémové škodovky s TDI. Jejich majitele pošle do servisu

  • 216
České ministerstvo dopravy ve spolupráci s koncernem Volkswagen začalo šetřit, kolika vozů se v Česku týká problém se staršími dieselovými motory. V tiskové zprávě to ve středu uvedl ministr Dan Ťok. Majitele problémových vozů stát pošle na kontrolu do servisu.

„Byli jsme ujištěni, že současné vozy koncernu VW s dieselovým motorem splňujícím standard EU6 jsou v pořádku. Ministerstvo dopravy i přes to situaci prověří ve spolupráci s německým spolkovým ministerstvem dopravy. Zároveň se obrátíme na příslušnou autoritu ve Velké Británii, kde probíhá homologace vozidel tovární značky Škoda pro evropský trh,“ uvedl.

„Jsme zároveň připraveni případně svolat majitele dotčených automobilů, kterých by se problém týkal, do servisů, kde by jim výrobce bezplatně všechny parametry motoru zkontroloval a případně opravil. Věříme, že se výrobce automobilů postaví v tomto ohledu k zákazníkům čelem a bude je dostatečně informovat o všech svých krocích,“ doplnil.

Podle něj je nepochybné, že „došlo k nějakému druhu ovlivňování měření“. Ťok se ve středu sešel se zástupci Volkswagenu. Do jaké míry o celé záležitosti zástupci firmy věděli, hodnotit nechtěl. Ministerstvo dopravy podle něj věc prověří ve spolupráci s německými resortními kolegy.

Uvedl také, že ministerstvo společně s firmou Škoda Auto, která patří do koncernu Volkswagen, bude informovat majitele vozů s motory, v nichž může být problém, a bude je zvát na kontroly. Škoda Auto, která v minulosti do některých aut „inkriminované motory“ dávala, prý slíbila, že majitelům aut vyjde vstříc.

Skandál nebude mít na Škodu přímý vliv, míní Mládek

K záležitosti se ve středu vyjádřil i ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek (ČSSD), podle něhož by skandál neměl mít na Škodu Auto přímý vliv. Její vozy se neprodávají na americkém trhu a akcie firmy se neobchodují na burze. Akcie Volkswagenu v minulých dnech prudce klesly.

Křišťálová Lupa 2015

Mládek chce, aby se vyjasnilo, co přesně se ve Spojených státech stalo. Domnívá se, že může jít o konkurenční boj na největším světovém trhu s automobily. „Volkswagen by nebyla první firma, které se to stalo,“ upozornil.

Skandál vypukl minulý týden v pátek, kdy americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) Volkswagen obvinila, že u vozů s naftovými motory používala v posledních zhruba sedmi letech software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku.

Ve skutečnosti tak auta vypouštěla mnohem víc škodlivých emisí, než ukazovaly výsledky testů. Volkswagen za to může v USA dostat pokutu až 18 miliard dolarů (více než 438 miliard korun). Skandál tento týden začaly vyšetřovat i některé evropské země.

Škoda k celé věci uvedla, že nyní v Evropě nepoužívá koncernové motory TDI, u kterých se přišlo na obcházení měření emisí. Montovala je však do svých starších modelů. Firma neupřesnila, kdy tyto motory používala, ani do kolika aut je namontovala. Podle MF DNES to byly vozy vyrobené v letech 2009 až 2013.

Stručně a jasně. O co jde v kauze Dieselgate:

, ,