Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stát za obří půjčku sto miliard koupí nové vlaky a opraví koleje

  1:00aktualizováno  11:33
Ministerstvo dopravy připravuje největší výměnu starých vlaků za nové. Bude stát 44­ miliard korun, dalších 56 miliard půjde podle plánu resortu na modernizaci železničních spojení. Stát si těchto sto miliard půjčí od Evropské investiční banky.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: České dráhy

Tyto peníze mají Česku pomoci překlenout období po roce 2023, kdy vyschnou dotace z Evropské unie. Podpis memoranda mezi Českem a Evropskou investiční bankou (EIB) je naplánován na duben, uvedl mluvčí ministerstva dopravy Jakub Stadler. 

Peníze na modernizaci tratí budou využity jak pro regionální železnice, na nichž spoje objednávají jednotlivé kraje, tak pro dálkovou dopravu objednávanou prostřednictvím ministerstva státem.

Místo nových vlaků jezdí spravované ojetiny. Dotace už netečou jako dříve

Nepočítá se s nimi ale pro výstavbu vysokorychlostních tratí. Síť páteřních tras pro vlaky jedoucí až 350 km/h sice podle odhadů spolyká zhruba 60 miliard korun, peníze z EIB nicméně budou vyčerpány dřív, než její výstavba začne.

Další podrobnosti k rozdělení peněz z EIB zatím resort dopravy neuvedl, ale podle mluvčího budou zapracovány do materiálu pro jednání vlády. Dlouhodobý úvěr od EIB bude podle ministerstva výhodný. Předpokládá totiž nižší úrok, než kdyby stát na rozvoj železnice vydal dluhopisy.

Největší vlaková investice

Zmíněných 44 miliard představuje mírné snížení objemu peněz, které ministerstvo chtělo na modernizaci vozidlového parku vynaložit. Loni v listopadu, kdy s plánem vypůjčit si přišlo, měly prostředky na vlaky tvořit polovinu z celé půjčky.

I snížený objem představuje v ­tuzemsku zdaleka největší investici do obnovy vlaků. Investice se v posledních letech pohybovaly spíše v ­jednotkách, než v desítkách miliard. Loni v létě třeba resort dopravy nabídl krajům 7,7 miliardy z ­evropského Operačního programu Doprava na nákup nových vlaků. Většinu z těchto peněz zřejmě získá Jihomoravský kraj, kromě něj se o peníze přihlásily kraje Ústecký a Plzeňský.

Přestože ministerstvo předpokládalo vyhlásit ve druhé polovině letošního roku druhé kolo přijímání žádostí na dotace pro nákup nových vlaků, nakonec od pokračování podpory upustilo. Ne všichni totiž souhlasí se státní podporou nákupu nových vlaků. Podle místopředsedy sněmovního hospodářského výboru Martina Kolovratníka je potřeba tyto peníze primárně využít na výstavbu železničních tratí. Podíl peněz na obnovu vozidlového parku je podle něj i po mírné redukci příliš vysoký. 

Přijatelné by podle Kolovratníka například bylo, kdyby stát pomáhal dopravcům s nákupem stanic pro jednotný evropský zabezpečovač ETCS, kterým budou muset být vozidla vybavena na hlavních tratích v EU.

Naopak soukromí dopravci nápad na financování nákupu železničních vozidel podporují a upřednostňují variantu, kdy takto pořízené vlaky zůstávají majetkem státu nebo kraje. To státu nebo krajům umožní jednodušší přechod mezi jednotlivými dopravci po vypršení původních smluv. „Navíc v situaci, kdy by docházelo k závažnému porušování smluvních podmínek ze strany provozujícího dopravce - například v oblasti kvality služeb pro cestující - dává tento postup objednateli okamžitou možnost výměny dopravce, aniž by došlo k narušení kontinuity provozu tím, že nový dopravce by musel honem shánět odpovídající vozidla,“ dodal mluvčí Regiojetu.



Nejčtenější

Řetězce zveřejnily, kolik platí pokladním, a stejně o ně mají nouzi

pokladní, ilustrační snímek

Výše průměrné mzdy, kterou platí řetězce prodavačům a pokladním, byla donedávna tabu. Předloni ji začal zveřejňovat...

Jak jedí chudé rodiny? Před výplatou o chlebu, po ní pizza a ovoce

Krajíce natřete hořčicí a domácí majonézou, navrch rozdrobte čedar.

Na jídlo a potřeby pro chudé může Česko čerpat 700 milionů korun z Fondu evropské pomoci nejchudším osobám. Většina...



„Levná“ pracovní síla není levná. Rumuni v Česku vydělávají víc než Češi

Ilustrační snímek

Občané Rumunska, kteří pracují v České republice, mají vyšší průměrnou mzdu než zaměstnanci s českým občanstvím. V...

Japonská společnost se omluvila za zaměstnance, protahoval si pauzu na oběd

Fast food, Japonsko

Japonská městská vodárenská společnost se na tiskové konferenci pro média omluvila za to, že jeden z jejích zaměstnanců...

Návrh rozpočtu EU je pro Česko naprosto nepřijatelný, tvrdí Babiš

Premiér Andrej Babiš (4.6.2018)

Návrh rozpočtu Evropské unie na příští programovací období je pro českou vládu podle premiéra Andreje Babiše (ANO)...

Další z rubriky

Naše ekonomika nesmí stát na modelu Bangladéš, řekla ekonomka v Rozstřelu

Rozstřel s ekonomkou Ilonou Švihlíkovou moderuje šéfredaktor MF DNES Jaroslav...

České hospodářství je na tom nejlépe v posledních deseti letech. Pomalu se však začíná zastavovat a poměrně rychle...

Ať se Google a Facebook podělí s médii o příjmy z reklam, velí europoslanci

Sídlo společnosti Google v Mountain View v Kalifornii (ilustrační snímek)

Vydavatelé psaného slova by se měli dočkat stejné ochrany jako filmová či nahrávací studia. Výbor pro právní...

Šéf budějovického výstaviště Kutner končí, nahradí jej Severin

Českobudějovické výstaviště.

Podpůrný a garanční rolnický a lesnický fond, jehož stoprocentním akcionářem je ministerstvo zemědělství, odvolal v...

Najdete na iDNES.cz