Stát za obří půjčku sto miliard koupí nové vlaky a opraví koleje

  1:00aktualizováno  11:33
Ministerstvo dopravy připravuje největší výměnu starých vlaků za nové. Bude stát 44­ miliard korun, dalších 56 miliard půjde podle plánu resortu na modernizaci železničních spojení. Stát si těchto sto miliard půjčí od Evropské investiční banky.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: České dráhy

Tyto peníze mají Česku pomoci překlenout období po roce 2023, kdy vyschnou dotace z Evropské unie. Podpis memoranda mezi Českem a Evropskou investiční bankou (EIB) je naplánován na duben, uvedl mluvčí ministerstva dopravy Jakub Stadler. 

Peníze na modernizaci tratí budou využity jak pro regionální železnice, na nichž spoje objednávají jednotlivé kraje, tak pro dálkovou dopravu objednávanou prostřednictvím ministerstva státem.

Místo nových vlaků jezdí spravované ojetiny. Dotace už netečou jako dříve

Nepočítá se s nimi ale pro výstavbu vysokorychlostních tratí. Síť páteřních tras pro vlaky jedoucí až 350 km/h sice podle odhadů spolyká zhruba 60 miliard korun, peníze z EIB nicméně budou vyčerpány dřív, než její výstavba začne.

Další podrobnosti k rozdělení peněz z EIB zatím resort dopravy neuvedl, ale podle mluvčího budou zapracovány do materiálu pro jednání vlády. Dlouhodobý úvěr od EIB bude podle ministerstva výhodný. Předpokládá totiž nižší úrok, než kdyby stát na rozvoj železnice vydal dluhopisy.

Největší vlaková investice

Zmíněných 44 miliard představuje mírné snížení objemu peněz, které ministerstvo chtělo na modernizaci vozidlového parku vynaložit. Loni v listopadu, kdy s plánem vypůjčit si přišlo, měly prostředky na vlaky tvořit polovinu z celé půjčky.

I snížený objem představuje v ­tuzemsku zdaleka největší investici do obnovy vlaků. Investice se v posledních letech pohybovaly spíše v ­jednotkách, než v desítkách miliard. Loni v létě třeba resort dopravy nabídl krajům 7,7 miliardy z ­evropského Operačního programu Doprava na nákup nových vlaků. Většinu z těchto peněz zřejmě získá Jihomoravský kraj, kromě něj se o peníze přihlásily kraje Ústecký a Plzeňský.

Přestože ministerstvo předpokládalo vyhlásit ve druhé polovině letošního roku druhé kolo přijímání žádostí na dotace pro nákup nových vlaků, nakonec od pokračování podpory upustilo. Ne všichni totiž souhlasí se státní podporou nákupu nových vlaků. Podle místopředsedy sněmovního hospodářského výboru Martina Kolovratníka je potřeba tyto peníze primárně využít na výstavbu železničních tratí. Podíl peněz na obnovu vozidlového parku je podle něj i po mírné redukci příliš vysoký. 

Přijatelné by podle Kolovratníka například bylo, kdyby stát pomáhal dopravcům s nákupem stanic pro jednotný evropský zabezpečovač ETCS, kterým budou muset být vozidla vybavena na hlavních tratích v EU.

Naopak soukromí dopravci nápad na financování nákupu železničních vozidel podporují a upřednostňují variantu, kdy takto pořízené vlaky zůstávají majetkem státu nebo kraje. To státu nebo krajům umožní jednodušší přechod mezi jednotlivými dopravci po vypršení původních smluv. „Navíc v situaci, kdy by docházelo k závažnému porušování smluvních podmínek ze strany provozujícího dopravce - například v oblasti kvality služeb pro cestující - dává tento postup objednateli okamžitou možnost výměny dopravce, aniž by došlo k narušení kontinuity provozu tím, že nový dopravce by musel honem shánět odpovídající vozidla,“ dodal mluvčí Regiojetu.

Nejčtenější

Kvůli kolapsu D1 ministerstvo zvažuje zakázat kamiony v levém pruhu

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Ministr dopravy Dan Ťok viní z kolapsu dopravy na dálnici D1 především řidiče kamionů a dokonce ve spolupráci s policií...

ŘSD zkontrolovalo problematický úsek D1. O víkendu tu nebyl jediný dělník

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Zástupci Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zkontrolovali problematický úsek dálnice D1 u Humpolce, kde měla firma...

Elektřina bude luxusní zboží, řekl energetický expert v Rozstřelu

Energetický expert společnosti ENAS Vladimír Štěpán v diskusním pořadu iDNES.cz...

Emisní povolenky budou výrazně v dalších letech zdražovat elektřinu. Už se to děje, domácnosti si v příštím roce...

Protesty žlutých vest drtí ekonomiku Francie. Katastrofa, hlásí ministr

Příznivci hnutí žlutých vest po celé Francii znovu vyšli do ulic, při...

Pozitivní výhledy na růst francouzské ekonomiky začíná zahalovat kouř. Francouzská centrální banka v pondělí kvůli...

Ťok dal ultimátum stavební firmě. D1 u Humpolce má dostavět do pondělí

Tiskové konference se po skončení zasedání vlády účastnil premiér Andrej Babiš...

Ministr dopravy Dan Ťok pohrozil česko-italskému sdružení, které modernizuje dálnici D1 u Humpolce. Buď dokončí práce...

Další z rubriky

Firmy řeší, kam se zaměstnanci. Kanceláře zdražují a je jich rekordně málo

Ilustrační snímek

Nájmy administrativních prostor vyskočily během roku o pět procent. Sehnat v Česku novou kancelář už totiž představuje...

Když živý stromek, tak v květináči. Prodejci hlásí nový vánoční trend

Vánoční stromek v květináči.

Živé vánoční stromky prodávané v květináčích, které je možné po svátcích vysadit v přírodě, jsou stále populárnější....

ŘSD zkontrolovalo problematický úsek D1. O víkendu tu nebyl jediný dělník

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Zástupci Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zkontrolovali problematický úsek dálnice D1 u Humpolce, kde měla firma...

Najdete na iDNES.cz