Stát za obří půjčku sto miliard koupí nové vlaky a opraví koleje

  1:00aktualizováno  11:33
Ministerstvo dopravy připravuje největší výměnu starých vlaků za nové. Bude stát 44­ miliard korun, dalších 56 miliard půjde podle plánu resortu na modernizaci železničních spojení. Stát si těchto sto miliard půjčí od Evropské investiční banky.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: České dráhy

Tyto peníze mají Česku pomoci překlenout období po roce 2023, kdy vyschnou dotace z Evropské unie. Podpis memoranda mezi Českem a Evropskou investiční bankou (EIB) je naplánován na duben, uvedl mluvčí ministerstva dopravy Jakub Stadler. 

Peníze na modernizaci tratí budou využity jak pro regionální železnice, na nichž spoje objednávají jednotlivé kraje, tak pro dálkovou dopravu objednávanou prostřednictvím ministerstva státem.

Místo nových vlaků jezdí spravované ojetiny. Dotace už netečou jako dříve

Nepočítá se s nimi ale pro výstavbu vysokorychlostních tratí. Síť páteřních tras pro vlaky jedoucí až 350 km/h sice podle odhadů spolyká zhruba 60 miliard korun, peníze z EIB nicméně budou vyčerpány dřív, než její výstavba začne.

Další podrobnosti k rozdělení peněz z EIB zatím resort dopravy neuvedl, ale podle mluvčího budou zapracovány do materiálu pro jednání vlády. Dlouhodobý úvěr od EIB bude podle ministerstva výhodný. Předpokládá totiž nižší úrok, než kdyby stát na rozvoj železnice vydal dluhopisy.

Největší vlaková investice

Zmíněných 44 miliard představuje mírné snížení objemu peněz, které ministerstvo chtělo na modernizaci vozidlového parku vynaložit. Loni v listopadu, kdy s plánem vypůjčit si přišlo, měly prostředky na vlaky tvořit polovinu z celé půjčky.

I snížený objem představuje v ­tuzemsku zdaleka největší investici do obnovy vlaků. Investice se v posledních letech pohybovaly spíše v ­jednotkách, než v desítkách miliard. Loni v létě třeba resort dopravy nabídl krajům 7,7 miliardy z ­evropského Operačního programu Doprava na nákup nových vlaků. Většinu z těchto peněz zřejmě získá Jihomoravský kraj, kromě něj se o peníze přihlásily kraje Ústecký a Plzeňský.

Přestože ministerstvo předpokládalo vyhlásit ve druhé polovině letošního roku druhé kolo přijímání žádostí na dotace pro nákup nových vlaků, nakonec od pokračování podpory upustilo. Ne všichni totiž souhlasí se státní podporou nákupu nových vlaků. Podle místopředsedy sněmovního hospodářského výboru Martina Kolovratníka je potřeba tyto peníze primárně využít na výstavbu železničních tratí. Podíl peněz na obnovu vozidlového parku je podle něj i po mírné redukci příliš vysoký. 

Přijatelné by podle Kolovratníka například bylo, kdyby stát pomáhal dopravcům s nákupem stanic pro jednotný evropský zabezpečovač ETCS, kterým budou muset být vozidla vybavena na hlavních tratích v EU.

Naopak soukromí dopravci nápad na financování nákupu železničních vozidel podporují a upřednostňují variantu, kdy takto pořízené vlaky zůstávají majetkem státu nebo kraje. To státu nebo krajům umožní jednodušší přechod mezi jednotlivými dopravci po vypršení původních smluv. „Navíc v situaci, kdy by docházelo k závažnému porušování smluvních podmínek ze strany provozujícího dopravce - například v oblasti kvality služeb pro cestující - dává tento postup objednateli okamžitou možnost výměny dopravce, aniž by došlo k narušení kontinuity provozu tím, že nový dopravce by musel honem shánět odpovídající vozidla,“ dodal mluvčí Regiojetu.



Nejčtenější

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...

Z prošlého jídla a miliard much udělali dva Britové v Jižní Africe byznys

Od roku 2008, kdy firma vznikla a přijala první zaměstnance, se jejich počet...

Miliardy much a hnijící jídlo jsou pro bratry Jasona a Davida Drewovy z Velké Británie jádrem podnikání. V Jižní Africe...



Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Mileniálové všech zemí, spojte se. Mladá generace se odvrací od kapitalismu

Socha Karla Marxe v německém Trieru

Popularita kapitalismu mezi mladými Američany klesá. Přibližně polovina z nich by raději žila v socialistické zemi,...

Zůstane huť bez proudu? Ústup Mittalu z Ostravy připomíná taktiku spálené země

Pohled na závod ArcelorMittal v Ostravě-Kunčicích.

Pozvolné odpoutávání společnosti ArcelorMittal od ostravské hutě připomíná ty nejdrsnější pohádky bratří Grimmů, kde se...

Další z rubriky

Nábytkářské řetězce hledají způsob, jak zvýšit zisky. IKEA stále vládne

Interiér prodejny IKEA na Václavském náměstí v Praze.

Na českém nábytkářském trhu se přetahuje o zákazníky šest velkých hráčů. Otevírají nové prodejny, a­ pokud to jde,...

Bez plastů se jídlo zkazí o týden dřív. Bioplast stojí čtyřnásobek

Síťka na vaše pomelo s plastovým úchytem. Přece nebudete riskovat, že vám...

Řetězce restaurací a supermarketů se pod tlakem aktivistů a politiků zbavují jednorázových obalů. U potravin to ale tak...

Dálniční známky jdou dobře na odbyt. Stát loni vybral pět miliard korun

Letní silniční provoz na dálnici ve Slovinsku. Ilustrační snímek

Zájem o dálniční známky v Česku stále roste. Stát loni za jejich prodej získal více než pět miliard korun, což bylo o...



Najdete na iDNES.cz