Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stát reklamuje dálnici v Ostravě. Eurovia ji postavila na odpadcích

  1:59aktualizováno  1:59
Průzkumné vrty v podloží zvlněné dálnice v Ostravě odhalily přítomnost stavebních odpadů. Například kusy stromů nebo trubky, které tam neměly co dělat. Stát bude dálnici reklamovat, i kdyby se měla rozkopat a postavit znovu. Eurovia svaluje vinu na dodavatele.

Dálnici u Ostravy, po které denně projede 11 tisíc auta a stála 6 miliard, zřejmě čeká po 4 letech přestavba. Ilustrační snímek | foto: Alexandr SatinskýMF DNES

Největší tuzemskou stavební firmu Eurovia a Ředitelství silnic a dálnic čeká zřejmě největší reklamační spor v dějinách českého stavebnictví. Důvodem je nekvalitně postavená dálnice D47 v Ostravě (nyní už označovaná jako D1) za téměř šest miliard korun. Státu došla trpělivost poté, co Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zjistilo, z čeho je postavená.

Podívejte se na snímky z průzkumných vrtů

ŘSD provedlo předminulý týden tři vrty na problematické silnici a výsledek přinesl šokující zjištění. Namísto požadovaných materiálů leží pod silnicí stavební odpad, například i odpadní trubky, kusy železa, stromy nebo cihly. Tedy nic, co by tam mohlo podle projektů být. O nálezu odpadu na stavbě dálnice informovala jako první TV Nova.

MF DNES má k dispozici interní audit ŘSD, který dává problém se stavbou za vinu Eurovii a také poukazuje na velmi chaotickou správu reklamací na ŘSD. "Vinu za deformace vozovky a mostů nese jednoznačně zhotovitel," konstatovali auditoři. Výsledek zkoumání vrtů potvrdily i dvě nezávislé laboratoře.

Na silnici chybějí například i předepsané jednotlivé vrstvy podkladu. "Je to pro nás důvod, abychom po firmě Eurovia požadovali opravu celé silnice, nejen povrchu. I kdyby to mělo znamenat celou silnici vykopat a postavit znovu," řekl šéf ŘSD René Poruba.  Eurovia se k celému problému zatím nechce vyjadřovat.

"Zatím jsme od ŘSD neobdrželi oficiální informaci o výsledcích vrtů a měření. Tyto informace máme pouze z médií. Vyjadřovat se k této záležitosti tedy budeme ve chvíli, kdy výsledky obdržíme oficiální cestou," uvedla mluvčí Petra Kučerová.

Eurovia však o potížích s kvalitou dálnice v Ostravě ví. Minulý týden nečekaně poslala zprávu, kde se "pochlubila" opravou úseku na své náklady. Není přitom obvyklé, že by stavební firmy posílaly zprávy o tom, že prováděly reklamační opravu pro ŘSD.

Problémy způsobila nekvalitní struska i odpadky

Podle Eurovie způsobila problémy nekvalitní struska, která je v podloží dálnice. Ta měla podle projektu pocházet z výroby železa na Ostravsku - jenže začala bobtnat a na povrchu se krátce po slavnostním otevření objevily asfaltové vlny. Avšak kontroloři našli v násypu i stavební odpad, o kterém se Eurovia ve své zprávě nezmínila.

Firma chce škodu vymáhat po dodavateli, jeho jméno však nesdělila. Auditoři navíc upozorňují na nedostatky ve stavebním deníku i na fakt, že stavbu projektovala společnost Dopravoprojekt Brno, která současně dělala pro ŘSD i technický dozor a souběžně na této stavbě pracovala i pro stavbaře. Podle auditorů je to střet zájmů.

Problém má však i ŘSD; jeho auditoři například zjistili, že "Kniha dokladů" byla až do provedení kontroly ve firmě Eurovia namísto v archivu ŘSD a chybí řada relevantních dokladů.

Záruka na dálnici končí v prosinci příštího roku, ŘSD už v minulosti vyjednalo za závady slevu zhruba milion korun, a tak se může nynější tažení Eurovii výrazně prodražit. V sázce je navíc také její pověst, protože firma je takřka ze sta procent závislá na veřejných rozpočtech.

Šéf Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václav Matyáš tvrdí, že situace není "tak jednoduchá, jak se v televizi zdá". "Jde v podstatě jen o pár set metrů," uvedl Matyáš. Podle něj nelze firmu pojistit proti technologickým problémům či porušení předepsaných postupů, Eurovia však tvrdí, že pojištěná je.

Autor:



Nejčtenější

Prodavači jsou dražší než vysokoškoláci. Anomálie však dlouho nevydrží

(ilustrační snímek)

Současný trh práce zažívá anomálie v odměňování. Kdo hledá práci, může si u dané firmy říct víc, než mají stávající...

Kaufland na pranýři. Zákazníci si stěžují na chybějící zboží i dlouhé fronty

(Ilustrační snímek)

Kaufland prožívá těžké období. Na jedné straně se snaží otočit vnímání lidí, že je „jen levný“, na druhé straně bojuje...



Problémy vyřešíme, chce to ale čas, říká finanční ředitel Kauflandu

Finanční ředitel Kauflandu Jan Stupka obsluhoval zákazníky u pokladny na...

Finanční ředitel Kauflandu Jan Stupka (54) působí v tomto německém obchodním řetězci, kde je zvykem rozhovory...

Na jižní Moravě jsou vyšší mzdy než v Praze. Firmy si přetahují lidi

Ilustrační snímek

Platy na jižní Moravě jdou do extrému, firmy totiž dorovnávají nejvyšší platy konkurentů. Hospodářská komora před...

Motýlí efekt a duha na českých bankovkách. Podívejte se na nové prvky

Státní tiskárna cenin představila nové ochranné prvky, které budou na...

Státní tiskárna cenin slaví devadesát let od svého vzniku. Významné jubileum spojila s unikátní výstavou cenin, kde má...

Další z rubriky

Zemědělci dostanou za loňské sucho slíbené dvě miliardy, rozhodla vláda

(ilustrační snímek)

Vláda poskytne zemědělcům dvě miliardy korun jako odškodnění za loňské sucho. Podle materiálu by zároveň měli za jarní...

ČEZ pokračuje ve větrné expanzi, ve Francii postaví své první elektrárny

Větrný park ČEZ v německém Cheinitz-Zethlingenu

Snaha polostátního gigantu ČEZ přebarvit se alespoň zčásti nazeleno pokračuje. Na konci roku by měla firma zahájit...

Kotlíkové dotace zvedly zájem o peletky, jsou levnější než plyn

Zbytky rostlinné výroby využívá farma na výrobu pelet. Odpad tak jde využít

Plynařům roste silný konkurent. Kotlíkové dotace, které umožňují získat peníze na výměnu kotle za ekologičtější,...

Najdete na iDNES.cz