Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stát rozhazuje, dálnice se u nás staví dráž než v Itálii

  1:12aktualizováno  1:12
Studie Evropského statistického úřadu, Eurostat, přináší další důkaz, že budování silnic a dalších dopravních staveb je v Česku příliš drahé. Lidé, kteří na ně rozdělují peníze, však tyto závěry odmítají.
Podle Eurostatu se silnice v Česku staví příliš draho. Ilustrační foto

Podle Eurostatu se silnice v Česku staví příliš draho. Ilustrační foto | foto: Josef Vostárek, MF DNES

Statistici v dokumentu srovnávali náklady na typizované dopravní stavby v jednotlivých zemích Evropské unie a zjišťovali, jak se jejich relativní cena liší oproti jiným typům staveb.

Zatímco v západní Evropě se ceny bytů i ceny silnic drží zhruba o stejné procento nad evropským průměrem, na východě se jejich vzdálenost od průměru značně rozchází. Na bytech, které zpravidla platí soukromí investoři, dokážou středo- a východoevropští stavitelé ušetřit oproti svým západoevropským kolegům klidně polovinu nákladů.

Zato u dopravních staveb, do nichž tečou peníze z veřejných rozpočtů, se jim to příliš nedaří a pod průměr se dostávají jen těsně. Vůbec nejvýraznější rozdíl je v Rumunsku, Česko je mezi zeměmi Unie na nelichotivém šestém místě.

"Fungování státní správy má daleko k efektivní organizaci," říká Jiří Rusnok, ekonom a člen Národní ekonomické rady vlády, která na srovnání ve své závěrečné zprávě upozornila.

Podle ekonoma Pavla Kohouta je velmi pravděpodobné, že v dopravních stavbách existuje určitý provizní mechanismus, který je prodražuje. Přímé důkazy o korupci zatím nikdo nemá. To, že ne všechno je v pořádku, ukazuje řada dopravních zakázek.

Například nedávná soutěž na opravu železničního mostu v Kolíně za více než miliardu korun přilákala jen dva zájemce. Podobné je to i u dalších velkých staveb, často se také velké firmy sdruží do konsorcií. Pak se při zakázce dostane na všechny.

Němci staví levněji

Kartelem zavánějící postupy českých stavbařů pocítila i ředitelka brněnského Masarykova okruhu Ivana Ulmanová. Když předloni plánovali v Brně generální opravu, oslovili velké stavební firmy. Všechny nacenily rekonstrukci pětikilometrové trati na více než 200 milionů korun a o ceně odmítaly debatovat. Nakonec dostal okruh nový povrch za cenu o čtvrtinu nižší.

"Po zkušenosti s českými podniky jsme práci zadali pobočce německé stavební firmy F. Kirchhoff," popisuje šéfka okruhu Ivana Ulmanová.

Rozdělovači peněz na dopravu i stavební firmy dokument odmítají.
"Nechce se mi věřit, že by v případě nadhodnocených staveb nějací konkurenti nepřišli a nepřihlásili se s nižší cenou," říká ministr dopravy Gustáv Slamečka.

Šéf Ředitelství silnic a dálnic Alfred Brunclík si zase pochvaluje vypisování více soutěží najednou. Řada firem přitom nemá dostatečné kapacity, aby se stihla do více tendrů přihlásit a úřad pak vybírá z méně nabídek.

Doprava je navíc pro stavbaře momentálně nejlepším byznysem.
Ukazují to třeba výsledky jedné z největších firem v oboru – Skansky – za uplynulý rok.

Zatímco Skanska CS, která se zabývá hlavně pozemními stavbami (např. byty či kancelářemi, pozn. red.), skončila ve ztrátě, Skanska DS orientující se na silnice a železnice vydělala přes miliardu.

Podle prezidenta Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václava Matyáše nejsou ceny stavebních prací v Česku vyšší, jen musí stát utrácet v porovnání s jinými zeměmi více například kvůli technickým normám nebo požadavkům ekologů.

Podle lidí z NERV by bylo řešením třeba posílení pravomocí Nejvyššího kontrolního úřadu, aby mohl zjištěná pochybení i pokutovat.

"Jsme jediná země Evropské unie, kde nejvyšší kontrolní instituce kontroluje pouze státní majetek, nikoli majetek veřejný," říká mluvčí NKÚ Radka Burketová.

Novela zákona o NKÚ, která to má umožnit, však leží ve Sněmovně bez zájmu poslanců už dva roky.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Finanční úřad využije nový nástroj k doměřování daní. Data z EET

Data z EET budou mít další využití. Finanční úřad je bude v následujících letech používat k detailnějšímu doměřování daní podnikatelům, kteří buď neodevzdají...  celý článek

(Ilustrační snímek)
KOMENTÁŘ: Podnikatelé mají papírování plné zuby, to sdílené ekonomice nahrává

Sdílenou ekonomiku lze vnímat jako přirozenou reakci na přeregulovanost některých odvětví na trhu. Její potenciál je obrovský. Stávající hráči na trhu si...  celý článek

Náměstek ministra financí Lukáš Wagenknecht
Wagenknecht: Firma na těžbu lithia je nedůvěryhodná, EMH se brání

Firma European Metal Holdings (EMH), se kterou Česko podepsalo memorandum o těžbě lithia, je nedůvěryhodná a má nejasnou vlastnickou strukturu. Na tiskové...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.