Stát se prodejcem mobilních telefonů není složité

  11:57aktualizováno  11:57
- Mobilní telefony jdou na rozdíl od většiny ostatního zboží stále dobře na odbyt. Dnes mobil v tuzemsku vlastní něco přes 1,3 milionu lidí a podle odhadů agentury EMC by se měl jejich počet v roce 2000 zdvojnásobit. Při pohledu na tato čísla leckterého obchodníka logicky napadne, že na nich lze dobře vydělat. Má pravdu, ovšem za určitých předpokladů.
Podnikatel, který uvažuje o prodeji mobilních telefonů jako doplňku svého stálého sorti mentu, se může obrátit buď přímo na operátory nebo na některého z autorizovaných dealerů. S ním uzavře smlouvu jako takzvaný agent u EuroTelu nebo subdealer v případě RadioMobilu. Provize, které nabízejí jednotliví dealeři svým partnerům, jsou podobné. Liší se však požadavky na prodejní místo a velikost vstupního kapitálu.

Vyšší zisky jsou z telefonů s paušálem

Více vydělat může obchodník na prodejích telefonů, u kterých se uzavírá dlouhodobá smlouva. V porovnání s předplacenými sadami získá větší provize. Jejich výši EuroTel i RadioMobil přísně tají a zavazují k tomu pod hrozbou rozvázání smlouvy i prodejce.

Nicméně jeden z obchodníků, který si z tohoto důvodu nepřál být v článku citován, prozradil, že se marže pohybují řádově okolo jednoho až dvou tisíc korun z jedné aktivace telefonu - odměna závisí na sjednaném tarifu. Dalších deset až patnáct procent získává obchodník z ceny přístroje a příslušenství.

U telefonů s předplacenou kartou činí odměna většinou patnáct až třicet procent z prodaného kusu. Podle Zdeňka Tomáše ze společnosti Ordas, která prodává telefony jako doplněk, jsou zisky z prodeje přístrojů obou operátorů srovnatelné.

Prodejna není vždy podmínkou

Zájemce o doplňkový prodej mobilních telefonů musí mít většinou vlastní prodejní plochu, v případě EuroTelu navíc dostatečně vzdálenou od značkové prodejny. Šanci získat smlouvu mají především obchodníci s elektronikou a výpočetní technikou.

»Dáváme těmto partnerům jednoznačně přednost. Zaručují totiž určitou kulturu a kvalitu prodeje, zejména v případě telefonů s paušálem není prodej úplně jednoduchý. Prodavač musí zvládnout administrativu a být informován o novinkách,« říká Věra Babišová ze společnosti Giga.

Jsou však i autorizovaní dealeři, kteří si podmínku pevné prodejny a sortimentu nekladou. »Naši partneři mohou nabízet telefony třeba i z domova, netrváme na klasických prodejních prostorách. Musí však od nás odebírat zboží pravidelně, nejméně jednou až dvakrát měsíčně,« uvádí Daniel Nejezchleb ze společnosti Allcom.

Podobné nároky má i společnost Febra. Radiocom zase sází na trvalou spolupráci a úroveň prodeje i obchodního místa. »Oslovili nás nedávno nějací kluci, kteří chtěli prodávat telefony s předplacenými kartami ve stánku na nádraží. O takové zájem nemáme,« uvádí zástupce Radiocomu Ludvik Hůrka. Zmínění hoši by naopak uspěli u firmy Randa. Ta sice nejde cestou spolupráce s »podomními« obchodníky, ale je jí v podstatě jedno, s čím zájemce o dealerství obchoduje.

Na rozjezd jsou třeba desetitisíce

Do začátku potřebuje prodejce obvykle nejméně několik desítek tisíc korun - na první zboží a základní vybavení prodejny. »Poprvé by u nás měl obchodník nakoupit alespoň za padesát tisíc korun,« potvrzuje Věra Babišová ze společnosti Giga. Odběr za nejméně dvacet tisíc korun je podmínkou u Allcomu. Febra ani Radiocom limit prvního nákupu nestanoví.

Co ale zajímá většinu společností, je obrat. Pokud se obchodníkovi nedaří, smlouvu s ním rozvážou. »Nespolupracujeme s někým, kdo prodá řádově několik telefonů za měsíc,« dodává Petr Kubů z Febry. V prvních měsících požadují většinou autorizovaní prodejci platbu za zboží v hotovosti. »Nejdříve musíme partnera prověřit, pokud se ukáže spolehlivým, dáváme mu na zboží i krátký úvěr, to znamená, že platí fakturou například s čtrnáctidenní lhůtou splatnosti,« vysvětluje Babišová.

Platí pravidlo, že čím spolehlivější a výkonnější partner, tím větší výhody může od svého dodavatele čekat. To se týká například i vybavení prodejny. Prodejci automaticky a zdarma získávají propagační a informační materiály, drobné doplňky prodejny či vývěsní tabule. Nábytek do prodejny si zpočátku kupují za své. Pokud dobře prodávají, může jim autorizovaný dealer, poskytnout na vybavení slevu. »Například vitrína se prodává zhruba za dvacet tisíc korun, náš partner ji může získat i za tři tisíce,« říká Daniel Nejezchleb z Allcomu.

Názor prodejce
Zdeněk Tomáš, společnost Ordas
Jako doplněk k výpočetní technice se prodej mobilních telefonů vyplatí. Do prodejny nám telefony přivedou další zákazníky.Záleží samozřejmě na odbytu, deset kusů měsíčně nikoho nevytrhne.Je s tím totiž spojená strašná administrativa. Aktivace jednoho přístroje trvá i hodinu.

Ve kterých prodejnách se nejčastěji prodávají mobilní telefony jako doplněk

* s výpočetní a kancelářskou technikou
* s elektronikou
* s fotopřístroji
* s auty a autopříslušenstvím

Které typy telefonů jdou nejlépe na odbyt

* telefony s předplacenou kartou
* levnější dotované přístroje

Podmínky vybraných autorizovaných dealerů

DEALER PRVNÍ ODBĚR POŽADOVANÝ POŽADAVEK NA OSTATNÍ
V KČ SORTIMENT PRODEJNÍ PLOCHU PODMÍNKY
PRODEJNY
Allcom 20-25 tisíc na základě dohody možno i bez prodejny min. odběr 1 až
2 krát měsíčně
Febra dle dohody dle dohody možno i obch. zástupce
bez prodejny
Giga min. 50 tisíc výpoč. technika, prodejna
elektronika
Radicom dle dohody upřednost. výpoč. prodejna trvalá
technika, elektronika spolupráce
Randa dle dohody bez podmínky prodejna
Pramen: dealeři
Autor:

Nejčtenější

Světové burzy rychle ztrácejí, propad akcií může přivolat recesi i v Česku

Newyorská burza (24. 8. 2015)

Finanční trhy zachvátila „blbá nálada“. Burzy po celém světě již několik dnů v řadě ztrácejí a ani vyhlídky nejsou...

Kvůli kolapsu D1 ministerstvo zvažuje zakázat kamiony v levém pruhu

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Ministr dopravy Dan Ťok viní z kolapsu dopravy na dálnici D1 především řidiče kamionů a dokonce ve spolupráci s policií...

Elektřina bude luxusní zboží, řekl energetický expert v Rozstřelu

Energetický expert společnosti ENAS Vladimír Štěpán v diskusním pořadu iDNES.cz...

Emisní povolenky budou výrazně v dalších letech zdražovat elektřinu. Už se to děje, domácnosti si v příštím roce...

Dodavatelé elektřiny maskují její zdražení, neopatrní zákazníci mohou prodělat

Ilustrační snímek

Oznamovat špatnou zprávu není příjemné pro nikoho. A dvojnásob to platí pro obchodníky, kteří musí zákazníky informovat...

Protesty žlutých vest drtí ekonomiku Francie. Katastrofa, hlásí ministr

Příznivci hnutí žlutých vest po celé Francii znovu vyšli do ulic, při...

Pozitivní výhledy na růst francouzské ekonomiky začíná zahalovat kouř. Francouzská centrální banka v pondělí kvůli...

Další z rubriky

Když živý stromek, tak v květináči. Prodejci hlásí nový vánoční trend

Vánoční stromek v květináči.

Živé vánoční stromky prodávané v květináčích, které je možné po svátcích vysadit v přírodě, jsou stále populárnější....

Zelení výrobci se poperou v aukcích, soláry však zůstanou mimo

Větrné elektrárny v Krušných horách.

Podíl elektrické energie vyrobené v „zelených“ elektrárnách se v Česku už téměř šest let nemění. Snaha o čistší výrobu...

Zloději oberou řetězce o desítky milionů ročně, způsoby kradení se mění

Ilustrační snímek

Rozšiřování samoobslužných pokladen a dalších moderních technologií inspiruje zloděje k novým nápadům, jak okrádat...

Najdete na iDNES.cz