Stát se prodejcem mobilních telefonů není složité

  11:57aktualizováno  11:57
- Mobilní telefony jdou na rozdíl od většiny ostatního zboží stále dobře na odbyt. Dnes mobil v tuzemsku vlastní něco přes 1,3 milionu lidí a podle odhadů agentury EMC by se měl jejich počet v roce 2000 zdvojnásobit. Při pohledu na tato čísla leckterého obchodníka logicky napadne, že na nich lze dobře vydělat. Má pravdu, ovšem za určitých předpokladů.
Podnikatel, který uvažuje o prodeji mobilních telefonů jako doplňku svého stálého sorti mentu, se může obrátit buď přímo na operátory nebo na některého z autorizovaných dealerů. S ním uzavře smlouvu jako takzvaný agent u EuroTelu nebo subdealer v případě RadioMobilu. Provize, které nabízejí jednotliví dealeři svým partnerům, jsou podobné. Liší se však požadavky na prodejní místo a velikost vstupního kapitálu.

Vyšší zisky jsou z telefonů s paušálem

Více vydělat může obchodník na prodejích telefonů, u kterých se uzavírá dlouhodobá smlouva. V porovnání s předplacenými sadami získá větší provize. Jejich výši EuroTel i RadioMobil přísně tají a zavazují k tomu pod hrozbou rozvázání smlouvy i prodejce.

Nicméně jeden z obchodníků, který si z tohoto důvodu nepřál být v článku citován, prozradil, že se marže pohybují řádově okolo jednoho až dvou tisíc korun z jedné aktivace telefonu - odměna závisí na sjednaném tarifu. Dalších deset až patnáct procent získává obchodník z ceny přístroje a příslušenství.

U telefonů s předplacenou kartou činí odměna většinou patnáct až třicet procent z prodaného kusu. Podle Zdeňka Tomáše ze společnosti Ordas, která prodává telefony jako doplněk, jsou zisky z prodeje přístrojů obou operátorů srovnatelné.

Prodejna není vždy podmínkou

Zájemce o doplňkový prodej mobilních telefonů musí mít většinou vlastní prodejní plochu, v případě EuroTelu navíc dostatečně vzdálenou od značkové prodejny. Šanci získat smlouvu mají především obchodníci s elektronikou a výpočetní technikou.

»Dáváme těmto partnerům jednoznačně přednost. Zaručují totiž určitou kulturu a kvalitu prodeje, zejména v případě telefonů s paušálem není prodej úplně jednoduchý. Prodavač musí zvládnout administrativu a být informován o novinkách,« říká Věra Babišová ze společnosti Giga.

Jsou však i autorizovaní dealeři, kteří si podmínku pevné prodejny a sortimentu nekladou. »Naši partneři mohou nabízet telefony třeba i z domova, netrváme na klasických prodejních prostorách. Musí však od nás odebírat zboží pravidelně, nejméně jednou až dvakrát měsíčně,« uvádí Daniel Nejezchleb ze společnosti Allcom.

Podobné nároky má i společnost Febra. Radiocom zase sází na trvalou spolupráci a úroveň prodeje i obchodního místa. »Oslovili nás nedávno nějací kluci, kteří chtěli prodávat telefony s předplacenými kartami ve stánku na nádraží. O takové zájem nemáme,« uvádí zástupce Radiocomu Ludvik Hůrka. Zmínění hoši by naopak uspěli u firmy Randa. Ta sice nejde cestou spolupráce s »podomními« obchodníky, ale je jí v podstatě jedno, s čím zájemce o dealerství obchoduje.

Na rozjezd jsou třeba desetitisíce

Do začátku potřebuje prodejce obvykle nejméně několik desítek tisíc korun - na první zboží a základní vybavení prodejny. »Poprvé by u nás měl obchodník nakoupit alespoň za padesát tisíc korun,« potvrzuje Věra Babišová ze společnosti Giga. Odběr za nejméně dvacet tisíc korun je podmínkou u Allcomu. Febra ani Radiocom limit prvního nákupu nestanoví.

Co ale zajímá většinu společností, je obrat. Pokud se obchodníkovi nedaří, smlouvu s ním rozvážou. »Nespolupracujeme s někým, kdo prodá řádově několik telefonů za měsíc,« dodává Petr Kubů z Febry. V prvních měsících požadují většinou autorizovaní prodejci platbu za zboží v hotovosti. »Nejdříve musíme partnera prověřit, pokud se ukáže spolehlivým, dáváme mu na zboží i krátký úvěr, to znamená, že platí fakturou například s čtrnáctidenní lhůtou splatnosti,« vysvětluje Babišová.

Platí pravidlo, že čím spolehlivější a výkonnější partner, tím větší výhody může od svého dodavatele čekat. To se týká například i vybavení prodejny. Prodejci automaticky a zdarma získávají propagační a informační materiály, drobné doplňky prodejny či vývěsní tabule. Nábytek do prodejny si zpočátku kupují za své. Pokud dobře prodávají, může jim autorizovaný dealer, poskytnout na vybavení slevu. »Například vitrína se prodává zhruba za dvacet tisíc korun, náš partner ji může získat i za tři tisíce,« říká Daniel Nejezchleb z Allcomu.

Názor prodejce
Zdeněk Tomáš, společnost Ordas
Jako doplněk k výpočetní technice se prodej mobilních telefonů vyplatí. Do prodejny nám telefony přivedou další zákazníky.Záleží samozřejmě na odbytu, deset kusů měsíčně nikoho nevytrhne.Je s tím totiž spojená strašná administrativa. Aktivace jednoho přístroje trvá i hodinu.

Ve kterých prodejnách se nejčastěji prodávají mobilní telefony jako doplněk

* s výpočetní a kancelářskou technikou
* s elektronikou
* s fotopřístroji
* s auty a autopříslušenstvím

Které typy telefonů jdou nejlépe na odbyt

* telefony s předplacenou kartou
* levnější dotované přístroje

Podmínky vybraných autorizovaných dealerů

DEALER PRVNÍ ODBĚR POŽADOVANÝ POŽADAVEK NA OSTATNÍ
V KČ SORTIMENT PRODEJNÍ PLOCHU PODMÍNKY
PRODEJNY
Allcom 20-25 tisíc na základě dohody možno i bez prodejny min. odběr 1 až
2 krát měsíčně
Febra dle dohody dle dohody možno i obch. zástupce
bez prodejny
Giga min. 50 tisíc výpoč. technika, prodejna
elektronika
Radicom dle dohody upřednost. výpoč. prodejna trvalá
technika, elektronika spolupráce
Randa dle dohody bez podmínky prodejna
Pramen: dealeři
Autor:


Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Banku s „hodným bankéřem“ spolkne Moneta. Přejmenuje se na Air Bank

Air Bank už dlouho láká nové klienty úspěšnou televizní kampaní se zlým a...

Obchod za dvacet miliard výrazně změní rozložení sil v českém bankovnictví. Po spojení Monety, Air Bank a části Home...



Zmetek, označil Ťok lokomotivy, které České dráhy koupily dvakrát dráž

Ilustrační snímek

Optikou ministra dopravy Dana Ťoka jsou lokomotivy Emil Zátopek zmetkem, který je nutné vrátit výrobci. Za...

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...

Další z rubriky

V Praze začalo Čínské investiční fórum. Mezi stovkami hostů je i šéf CITIC

Delegace čínského státního konglomerátu CITIC, který převzal investice skupiny...

Na Pražském začala další velká událost, která má propojit český a čínský byznys. Dvoudenní investiční fórum hostí přes...

Po šachu od Marksové opět v útoku. Firma nabízí zakázku šestkrát dráž

Ilustrační snímek

Už pátý ministr práce v řadě se snaží přesoutěžit dodavatele IT systémů na sociální dávky. Vždy to dopadne stejně –...

KVÍZ: Proč chyběl v Československu toaletní papír a kde byste našli Baťov?

Peníze

České a slovenské hospodářství prošlo za posledních sto let etapami bouřlivého rozvoje i zaostávání. Děti dnes už...



Najdete na iDNES.cz