Stát sjednotí dotace na lokálky. Některým krajům hrozí škrty

  12:00
Kraje získají jistotu, že až do roku 2034 jim bude ministerstvo dopravy přispívat kolem třiceti procent na provoz regionální železniční dopravy. Počítá s tím materiál o způsobu řešení organizace a financování regionální železniční dopravy po roce 2019.

Jeden z nových vlaků RegioShuttle RS-1 Stadler, které objednal Liberecký kraj. Na snímku na viaduktu ve Smržovce na Jablonecku | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Stát se v materiálu zavazuje, že na krajské vlaky bude přispívat nejméně do roku 2034. Jistota dotací však některým krajů výrazně zhořkne. Dosud se totiž podíl státního příspěvku na regionální vlaky jednotlivým krajům výrazně liší. Zatímco Karlovarskému kraji hradí ministerstvo 20,4 % nákladů na vlaky, Královéhradeckému přes 41 procent.

Takové velké výkyvy mají skončit. Stát navrhuje tři různé verze pevného příspěvku ve výši 29-33 % celkových nákladů. To v praxi znamená, že některé kraje si výrazně s dotacemi polepší, některé naopak výrazně pohorší.

Pokud by například nastala minimalistická verze s pevným příspěvkem státu ve výši 29,312 % všech nákladů, Karlovarský kraj získá od státu namísto stávajících 74,6 milionu korun 120 milionů korun. Naopak v Královéhradeckém kraji přijdou o více než sto milionů: příspěvek státu spadne z 262 na 152 milionů korun. Většina krajů se aktuálně pohybuje s výší příspěvku kolem třiceti procent.

„Vyslovili jsme písemný nesouhlas se stanovenými podmínkami. Výpadek by znamenal kritický dopad na zajištění drážní dopravy s ohledem na skutečnost,“ řekla mluvčí Královéhradeckého kraje Martina Götzová.

„Jsme přesvědčení, že ke krajům bychom měli přistupovat spravedlivě, tedy podíly by měly být stejné,“ řekl Zdeněk Neusar z tiskového oddělení ministerstva dopravy.

Stát bude hlídat hospodárnost

Rozdíly v procentním podílu příspěvku podle něj vznikly v roce 2009, kdy se řešilo memorandum s kraji. „Snahou bylo zafinancovat tehdejší ztrátovost regionální dopravy. Systém fakticky vedl k tomu, že kraje, které se o dopravní obslužnost více staraly, v konečném důsledku dostaly menší dotace. Předložený materiál by měl tuto nerovnost odstranit,“ dodal Neusar.

Regionální vlaky ročně stojí přes osm miliard korun, v drtivé většině jde o provoz podle nevysoutěžené smlouvy s Českými drahami zadané napřímo. Stát na ně přispívá necelými třemi miliardami korun, další čtyři miliardy korun platí za provoz dálkových vlaků. Příspěvek se má každý rok valorizovat o inflaci.

Stát ustoupil od myšlenek, že by převzal od krajů objednávku regionálních vlaků, částečně jim ale do dopravy přesto chce mluvit. „Jde o to, aby prostředky nebyly poskytovány na dopravní služby, které zcela zjevně budou provozovány nehospodárně, a to nejen z pohledu kraje, ale z pohledu veřejných rozpočtů jako celku,“ uvádí materiál. Stát tak chce dát podmínku, aby se financovaly pouze tratě, kde pojede alespoň šest párů vlaků denně v pracovních dnech.

Ministerstvo ale nechá krajům volnou ruku v tom, zda budou dál posílat peníze rovnou Českým drahám bez jakékoliv soutěže nebo začnou dopravce vybírat v tendrech. „Vzhledem k tomu, že právní předpisy v oblasti železnice umožňují objednatelům soutěžit nebo zadávat přímo, nepokládáme za vhodné systém dotací podvazovat jednou z možností. I nadále tedy kraje v samostatné působnosti mohou rozhodnout, v jakém rozsahu zajistí dopravní obslužnost a jakým způsobem vyberou dopravce,“ dodal Neusar.

Chceme povinné soutěže, volají soukromníci

S materiálem mají velký problém především soukromí dopravci, kteří se zatím většinou marně snaží kraje přesvědčit, aby vlaky soutěžily. Podle Petry Valentové z Leo Express materiál navazuje na memorandum z roku 2009, které bylo tehdy prezentováno jako výjimečné opatření kvůli ohrožení provozu 40 % dopravních služeb.

„Toto provizorní řešení se tímto nově navrženým dokumentem stává statem quo. Po šesti letech očividně záchranný model nepomohl, neboť i nyní se používá stejný argument: pokud stát krajům nezafinancuje část dopravní obslužnosti, bude skoro polovina spojů ohrožena,“ řekla Valentová.

Obdobné stanovisko má i další soukromý dopravce RegioJet. „Není možné na přímo zadat z veřejných peněz miliardové zakázky tam, kde prokazatelně existují další zájemci, kteří jsou připraveni se zúčastnit výběrového řízení a přijít z lepší nabídkou,“ uvedl tiskový mluvčí společnosti Aleš Ondrůj.

„Přímé zadání jde pouze tam, kde by o veřejnou zakázku neměl nikdo další zájem a taková situace v České republice neexistuje,“ dodal.

Soukromníci by rádi peníze navázali na povinnost tratě soutěžit. „V opačném případě hrozí, že okamžitě po podpisu smlouvy o zajištění dopravní obslužnosti mezi státem a kraji, dojde k prodloužení smluv s ČD a k zakonzerovování současného stavu úrovně veřejné dopravy,“ dodala Valentová.

Autor:

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

27. března 2024  17:29

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

25. března 2024  11:54

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Seznam zakázaných kotlů. Co vám od září hrozí, když v nich budete dál topit

23. března 2024

Premium Češi stále provozují nejméně 150 tisíc starých neekologických kotlů na tuhá paliva 1. a 2. emisní...

Průlomový lék na hubnutí dráždí cenou. Kúru za tisíce lze vyrobit za pět dolarů

29. března 2024

Lék Ozempic od společnosti Novo Nordisk je jedním z hitů posledních měsíců. Ukázalo se totiž, že...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Loď v Baltimoru měla potíže už dřív, most si o nehodu říkal, soudí odborníci

27. března 2024  11:17

Bezprostředně po úterní nehodě lodi v americkém Baltimoru vedení společnosti, která loď provozuje,...

Zastropování dotací by bylo pro české zemědělce smrtící, říká ministr Výborný

29. března 2024

Kdyby se Česká republika rozhodlo tzv. zastropovat zemědělské dotace, musela by je zastavit na...

Nukleární restart. V USA poprvé vracejí do provozu uzavřenou jadernou elektrárnu

29. března 2024  14:34

K jaderné elektrárně Palisades u Michiganského jezera to z Chicaga trvá autem dvě hodiny. Spuštěna...

Kdo má v Evropě nejlepší vlaky, odhalil žebříček. Česko se stydět nemusí

29. března 2024

Přestože je vlaková doprava stále dražší než letecká, vlaky v Evropě nejenom vzhledem ke své...

Deset tisíc eur za kabelku Chanel. Ikona luxusu se o zákazníky neobává

29. března 2024

Ačkoli velká část zákazníků po celé Evropě pod vlivem inflace omezila nákupy některých...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...