Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stát věnuje na železnici přes 60 miliard během deseti let

  15:13aktualizováno  17:20
Stát se dohodl s kraji na způsobu, jakým jim pomůže s financováním železniční dopravy. Každoročně přispěje ze státního rozpočtu 2,65 miliardami korun. Pokud by kraje nenavýšily svůj příspěvek, došlo by k velkému rušení vlakových spojů.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Radek Kalhous, MAFRA

České dráhy dostávají na provoz ztrátových regionálních vlaků ročně od krajů necelých pět miliard korun. To jim však nestačí a požadovaly 3,2 miliardy korun navíc. Tolik peněz ale kraje ve svých rozpočtech zdaleka nemají, proto za ně tento dluh v letošním roce zaplatil stát.

Následujících deset let bude stát ročně krajům přidávat k jejich platbě 2,65 miliardy korun. Pokud dojde ke zvýšení nákladů, částka se bude odpovídajícím způsobem valorizovat.

Dohodnutá suma je nakonec nižší než drahami požadovaných 3,2 miliardy. "České dráhy ukázaly, že jsou schopné díky dlouhodobým smlouvám ušetřit v regionální dopravě 700 milionů korun," řekl ministr dopravy Gustáv Slamečka.

Bude na nové vlaky

Právě smlouvy uzavírané na více let by měly dopravci umožnit také obnovu vozového parku. "Poprvé v historii byl nastaven systém, který nám umožní plnou úhradu ztráty," pochvaluje řešení mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Desetiletý kontrakt uzavře s drahami i stát, který doplácí peníze na ztrátové rychlíky. Ročně by měly dráhy dostávat 3,87 miliardy korun. Dohromady i s příspěvkem pro kraje tak stát zaplatí během deseti let za železniční dopravu nejméně 65 miliard korun.

Podle ministra to však neznamená, že na české železnici vznikne v příští dekádě monopol drah. "I nadále plánujeme postupně otevřít konkurenci až tři čtvrtiny dálkové dopravy," tvrdí ministr. - více čtěte Ministerstvo pustí konkurenci na dráhy

O konkurenci Českých drah rozhodnou kraje

Termín vypsání prvního výběrového řízení na železniční dopravu však ministerstvo zatím nezná. "Dá se však očekávat, že tak učiní až příští vláda," uvedl mluvčí úřadu Karel Hanzelka.

Postoj krajů k nástupu konkurence a vypisování tendrů je zatím nejasný. "Je to v rukou jednotlivých krajských zastupitelstev," říká šéf jejich asociace a jihomoravský hejtman Michal Hašek.

Jediným regionem, který dosud vypsal výběrové řízení na železniční dopravu na významnější části svého území, je Liberecký kraj. Podle informací MF DNES v něm zvítězily České dráhy. - více čtěte Dotované vlaky na Liberecku zůstanou Českým drahám



Nejčtenější

Putinův poradce připravil nejbohatší Rusy během dne o miliardy dolarů

Ilustrační snímek

Nejzámožnější Rusové ztratili v jednom jediném dni přes tři miliardy dolarů. Může za to návrh ekonomického poradce...

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...



Turecká krize se přelévá do Evropy, stahuje s sebou i českou korunu

Současný turecký prezident Recep Tayyip Erdogan se prohlásil za vítěze...

Evropské akcie i euro zůstávají pod tlakem kvůli obavám z ekonomické krize v Turecku. Jednotná evropská měna během...

Konec nočních nákupů, hlásí Tesco. Obchody v Česku zkrátí otevírací dobu

Obchodní dům Tesco. Logo.

Desítky tuzemských supermarketů britského řetězce Tesco zkrátí od září svou otevírací dobu. Místo půlnoci budou obchody...

KOMENTÁŘ: Hrozí další krize? Už na ni může být zaděláno

Zaměstnanci Lehman Brothers

Současné dění na akciových trzích vyvolává vzpomínky na velké krize v letech 2000 a 2008. A je třeba si připomenout, že...

Další z rubriky

Dopravní obr pravidelně v Praze. Dreamliner bude od října létat do Kataru

Boeing 787 Dreamliner společnosti Qatar Airways

Fanoušky dopravních letadel a především všechny příznivce pohodlného cestování čeká od konce října příjemná novinka v...

Z loňského výběru mýta získají dopravci 213 milionů korun zpět

Ilustrační snímek

Český stát vrátí kamionovým dopravcům ze zaplaceného mýta téměř 213 milionů korun. Vratka poplatků za množstevní slevy...

Bitva o českou železnici startuje. Boje o regionální tratě zvýší pohodlí

Největší železniční dopravci v Česku. České dráhy, RegioJet a Leo Express.

Dlouholeté smlouvy s Českými drahami končí v řadě krajů už v závěru příštího roku. Kraje proto budou v soutěži znovu...

Najdete na iDNES.cz