Rozpočet fondu dopravy počítal s celkovým příjmem z mýtného ve výši 4,6 miliardy. Toho ale dosáhl už za deset měsíců - do začátku listopadu zaplatili kamionoví dopravci téměř 4,7 miliardy korun.
"Z hlediska SFDI můžeme vyjádřit spokojenost," řekl ředitel fondu Gustáv Slamečka, který celoroční výnos odhaduje na více než pět miliard. Analytik společnosti Cyrrus Karel Potměšil očekává až 5,8 miliardy.
"Ke konci roku ještě budou poměrně silné měsíce, přeci jenom před Vánocemi se toho zboží vozí poměrně hodně," řekl Potměšil. "Ekonomice se daří, daří se zahraničnímu obchodu, a s tím souvisí přeprava zboží," dodal.
Kamionů jezdí dvakrát více
Děkan dopravní fakulty ČVUT Petr Moos odhaduje výnos na více než 5,5 miliardy. "Začátkem roku jsem odhadoval tři miliardy, zaskočilo mě to, že je dvojnásobný počet registrovaných vozidel," poukázal na fakt, že v systému je nyní registrováno zhruba 240 tisíc platících kamionů, přičemž začátkem roku stát počítal se 120 tisíci.
Podle Moose se na zvýšených výběrech podepisuje celoevropská prosperita a také zvýšené investice v zemích východní Evropy. Pro ty slouží Česká republika jako tranzitní země. "Roste i Slovensko a ze západní Evropy to jde všechno přes nás," řekl Moos.
Dalším důvodem je podle něj malá regulace kamionové dopravy v ČR a nízká mýtná sazba. V průměru kamiony platí 4,05 Kč za kilometr. V Rakousku je to 27 eurocentů (7,3 Kč), v Německu kolem 13 eurocentů (3,5 Kč); na Slovensku, které chce mýtné zavést od roku 2009, se počítá se sazbou 6,3 slovenské koruny (5,04 Kč).
Moos připomněl i další důvody růstu. Kolem dálnic stále rostou obří logistická centra a přibývá montoven. Některé firmy materiál do výroby přesouvají přímo z kamionů, tzv. systém just in time, a šetří tím skladové prostory. "Takže část kamionů slouží bohužel v uvozovkách jako operativní sklady, s velikou lítostí to musíme říci," uvedl Moos.
Výnos by zaplatil 14 km nových dálnic
Podle Potměšila odhady na začátku roku nepočítaly s tak výrazným růstem ekonomiky a podcenil se i význam Česka jako tranzitní země. Největším pesimistou byl v lednu náměstek ministra dopravy Jiří Hodač, který celkové výnosy tipoval na 2,4 miliardy. Se 3 miliardami se držel při zemi i Erwin Toplak z firmy Kapsch.
Z vybrané částky je třeba odečíst první splátku za systém a poplatky za jeho provoz. Stát musí letos zaplatit firmě Kapsch téměř dvě miliardy. V kase SFDI by tak mohly po odečtení splátek zůstat téměř čtyři miliardy. To jsou například náklady na výstavbu zhruba 14 kilometrů nové dálnice.
Studie rozhodne, kde se bude platit
Mýtné se zatím vybírá téměř na tisícovce kilometrů dálnic a rychlostních silnic od vozů nad 12 tun. Od ledna 2009 začnou podle plánů ministerstva dopravy platit i malá nákladní auta od 3,5 tuny.
Ministerstvo si nechává zpracovat studii, na jejímž základě se rozhodne, zda rozšíří systém i na silnice nižších tříd. Zatím je jisté, že od ledna 2008 se bude platit zhruba na dvou stech kilometrech silnic první třídy, kde se v budoucnu počítá s dálnicí.
Ministerstvo dopravy slíbilo firmě Kapsch všechny budoucí dálnice, podpis dodatku ke smlouvě se však neustále odkládá. Podle ředitele Kapsch Karla Feixe může mýto vynést v příštích deseti letech s přibývajícími dálnicemi až 100 miliard korun.
Majitelé menších aut letos utratili za dálniční známky již 2,1 miliardy korun, což je o šest procent více, než čekali úředníci SFDI při sestavování rozpočtu.