Nikdo jiný se do soutěže nepřihlásil, i když zájem mělo původně mnohem více firem. Ty ale nakonec nepodaly nabídku.
Stát vyjde sčítání dopravy nakonec levněji, než čekal. Původní odhad byl 150 milionů korun, čtveřice firem zakázku zhotoví za 111,5 milionu korun. Když dělalo ŘSD sčítání dopravy naposledy v roce 2005 vlastními silami a ve spolupráci s krajskými úřady, přišlo zhruba na 90 milionů korun.
Podle mluvčí ŘSD Martiny Vápeníkové bude ale letošní měření komplikovanější a náročnější a proto i dražší. Při posledním sčítání v roce 2005 se doprava sledovala osm dnů, letos to bude o dva dny déle. "Sčítačů tak bude asi o dvacet procent více," předpokládá Vápeníková.
U silnic budou stát tisícovky brigádníků
Vedoucím vítězného sdružení je Centrum dopravního výzkumu, veřejná výzkumná organizace, která spadá pod ministerstvo dopravy. Vars Brno se zabývá především dopravními systémy nebo geografickými databázemi. Edip se zaměřuje hlavně na dopravní průzkumy a poradenství.
Manpower je personální agentura, která má v Česku největší síť poboček. Ta bude potřeba: pro sčítání bude potřeba zaměstnat v jednu chvíli několik tisíc brigádníků.
Sčítání dopravy má ukázat, jak zhoustl po celé republice provoz, a pomoci k dalšímu plánování nových komunikací.
ŘSD vysvětluje najmutí soukromé firmy snahou o kvalitnější zpracování. "Chceme, aby se s daty ze sčítání dalo v budoucnu lépe pracovat než dosud," objasňuje ředitel úseku informatiky ŘSD Jan Švec.
Najatí lidé budou sčítat dopravu celkem na 6 500 místech po celé zemi. Postávat budou u dálnic a silnic prvních až třetích tříd.
První měřiči vyrazí k silnicím zřejmě už v březnu, objevovat se u nich však budou kvůli vyšší věrohodnosti dat i v dalších částech roku. Brigádníci stráví u dálnic během dne čtyři hodiny, u ostatních silnic pak šestnáct hodin. Časy sledování se budou měnit. V plánu jsou i dva termíny pro noční sčítání. Vše bude probíhat ručně, za každé auto si sledovači udělají jednu čárku.