Stát uzavřel smlouvu se společnostmi Deloitte, PricewaterhouseCoopers a KPMG. O zakázku měla zájem i kanadská firma SNC Lavalin, ta ale nesplnila pomínky soutěže. "Chtěli jsme vybrat firmy, které mají zkušenost s podobnými projekty," dodal Hanzelka.
Trio firem teď bude soutěžit o jednotlivé zakázky na konkrétní PPP projekty. Jejich celkový objem nesmí překročit 150 milionů korun. "Jde o finanční a ekonomické poradenství související s přípravou PPP projektů," řekl mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.
Firmy budou radit i při výběru firem, které by pak dálnice měly postavit a starat se o ně. Stát už má vytipovaných několik staveb, do nichž by mohl zatáhnout soukromníky.
Jako první by mohlo jít zřejmě o rekonstrukci dálnice D1. Stát by pak vítězné firmě náklady na stavbu splácel, jde tedy jen o skrytou formu dalšího zadlužení. Soukromé firmy by ale na druhou stranu mohly dosáhnout lepší ceny za stavbu, než když soutěže vypisuje stát.