Nový ministr dopravy navrhuje stavět na dálnicích méně sjezdů, čímž by se ušetřilo. Ilustrační foto.

Nový ministr dopravy navrhuje stavět na dálnicích méně sjezdů, čímž by se ušetřilo. Ilustrační foto. | foto: ŘSD

Stát vymýšlí, jak stavět levnější dálnice

  • 242
Stavitele dálnic nutí nedostatek peněz na jejich stavbu vymýšlet, jak na nich ušetřit. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které je za stavby nových silnic zodpovědné, proto prozkoumá technické normy, podle kterých se dnes staví.

Generální ředitel ŘSD Alfred Brunclík MF DNES potvrdil, že už kvůli tomu založil technickou radu složenou z nezávislých odborníků, která má přehodnotit třeba maximální sklony dálnic či poloměry zatáček. Kdyby cesta více opisovala terén, ušetřilo by se nejen na výstavbě přemostění, ale i na souvisejících činnostech.

"Stavby hodně zdražují náklady na energie, které vznikají, když přesouváte miliony tun hmot," tvrdí Brunclík.

Změnit by se mohl dnešní standard, který říká, že auto na dálnici nesmí na jednom kilometru vystoupat o více než čtyřicet metrů. Odborníci však upozorňují, že to se od zahraničí příliš neliší. A varují před jiným nebezpečím – co vyjedou osobní auta, může způsobit problémy kamionům, zvláště v zimě.

Nový ministr navrhuje méně sjezdů z dálnic

S dalšími plány, jak ušetřit, přišel i nový ministr dopravy Gustáv Slamečka. Podle něj by se mělo omezit množství sjezdů z dálnic, protože každé křížení znamená i miliardové náklady.

"Splní se nejkratší kilometrový limit a zase se buduje další sjezd," podotkl Slamečka.

Kolik by se změnou norem dalo ušetřit, není jasné a jisté není ani to, zda úpravy projdou.

"Jsou na to různé názory, například, že některé normy jsou u nás příliš složité. Jiní říkají, že jsou správné a že za čtyřicet let za to budeme rádi," říká Brunclík.

Výdaje na stavbu dálnic v posledních letech strmě rostou. Například mezi lety 2002 a 2006 stoupla cena za kilometr podle studie MottMac-Donald na dvojnásobek. ŘSD proto loni zavedlo cenové tabulky na stavbu dálnic, které mají ukázat, kolik kilometr dálnice vlastně stojí. Letos je kvůli inflaci navýší o sedm procent, i když ČNB růst cen odhaduje pod pěti procenty.

Za vysokými cenami někteří odborníci vidí i spojování firem v soutěžích. Většinu jich vyhrávají konsorcia, v kterých se spojí několik "konkurentů" na jednu zakázku. Konečná cena je tak kvůli menší konkurenci často o desítky procent vyšší než původní odhady.

Třeba stavba R7 u Chomutova mezi Droužkovicemi a Vysočany přišla stát o dvacet procent dráž, než předpokládal. Šetřit se dá i na tom, jak projektanti dálnice nakreslí. Bývalý ministr dopravy Petr Bendl tvrdil, že u nás vznikají stavby příliš na efekt a i kvůli tomu, aby získaly cenu Stavba roku.

MF DNES oslovila několik projektantů a ti se pod zárukou anonymity shodli na dvou takových počinech – mostu na dálnici D47, který získal i čerstvě cenu Stavba roku, a plánovaných mostech Pražského okruhu.

"Tento názor do jisté míry zastávám i já. Na Pražském okruhu jsou stavby, které jsou krásné, ale drahé. Dokážu si tam představit jednodušší konstrukce," připouští Brunclík.

Brunclík slibuje, že už nebudou vznikat žádné silnice, které vedou zbytečně složitě či draze.

"Každou trasu, kterou teď budeme projektovat, budeme mít dopředu vybranou jako ekonomicky optimální. Jsou na to programy, spolupracovali jsme na tom s některými zahraničními subjekty," dodal.