Šéf ČSA Lašák tvrdí, že banky nepřiškrtily kohoutek s penězi kvůli stavu aerolinek, ale kvůli svým problémům.

Šéf ČSA Lašák tvrdí, že banky nepřiškrtily kohoutek s penězi kvůli stavu aerolinek, ale kvůli svým problémům. | foto: Michal Sváček, MAFRA

Stát vypomůže Českým aerolinkám, firma přišla o polovinu úvěrů od bank

  • 37
Stát musí ještě před privatizací pomoci Českým aeroliniím. A poměrně výrazně. Rok poté, co prezident ČSA Radomír Lašák plánoval, jaké bude mít firma miliardové zisky, půjčuje státní podnik v likvidaci Osinek aerolinkám 2,5 miliardy korun na tři roky.

Leteckou společnost dostaly do úzkých banky, které jí slíbily úvěry na překlenutí slabé sezony ve výši 2,6 miliardy korun. Místo toho nakonec souhlasily s půjčkou maximálně 1,3 miliardy.

"Je to ošetření rizik, bezprostředně peníze nepotřebujeme. Není to vynucené řešení, jen příprava na možné horší časy," řekl MF DNES prezident ČSA Radomír Lašák.

V tiskové zprávě, která půjčku označuje za "standardní manažerský krok", však uvedl, že peníze použije také na leasing letadel, který letos dosáhne zhruba dvou miliard. Bez půjčky by tak ČSA nemusely mít ani na splátky leasingu a mohly by přijít o letadla.

Lašák tvrdí, že banky nepřiškrtily kohoutek s penězi kvůli stavu aerolinek, ale kvůli svým problémům.

"Půjčka ČSA je jištěná na 110 procent, v náš
prospěch jsou zastavené i nemovitosti."

Ivan Hloušek, likvidátor Osinku

Podle zdroje blízkého firmě společnost už začátkem letošního roku připravovala finanční analýzu, z níž vyplynulo, že pokud bude pokračovat současná ekonomická krize, letos na podzim může mít ČSA problém s provozním financováním.

"Úvěr od Osinku působí dojmem, že se komerční banky rozhodly omezit své úvěrové linky pro ČSA a tohle je jedna z možností, jak si to nahradit," soudí jeden z bankéřů.

Osinek je státní společnost, která se na začátku tisíciletí podílela na záchraně oceláren Vítkovice. Stát tehdy hutím na pokraji bankrotu poslal přes Osinek peníze a firma pak řídila privatizaci části Vítkovic do rukou ruské ocelářské skupiny Evraz. Osinek také spravoval pro stát akcie přenosové soustavy ČEPS.

Do likvidace poslal stát firmu loni v listopadu, čímž se částečně řešily soudní spory Osinku s ocelárnou ArcelorMittal Ostrava.

Podle likvidátora Osinku Ivana Hlouška hledala firma způsob, jak si lépe zajistit zhruba 2,5 miliardy korun, které jí leží na termínovaných vkladech, ale pojištěné jsou jen na milion. Peníze musí firma držet kvůli nedořešeným soudním sporům.

"Půjčka ČSA je jištěná na 110 procent, v náš prospěch jsou zastavené i nemovitosti," řekl Hloušek.

Kdo na ministerstvu financí operaci schválil? Náměstek ministra Ivan Fuksa, který je za Osinek odpovědný, včera nezvedal mobil. Hloušek tvrdí, že úvěr "dal ministerstvu na vědomí".

Pokud státy pomáhají aerolinkám, obvykle narazí na tvrdý postup Evropské komise, která hlídá, zda nejde o nedovolenou podporu. Podle šéfa dozorčí rady Ivana Kočárníka to v případě ČSA nehrozí, protože podmínky odpovídají běžnému komerčnímu úvěru.

Většinu aerolinek postihla celosvětová krize, lidé méně létají. Pokles cítí i ČSA, ale podle Lašáka vychází firma z krize ještě relativně dobře. "Letos nám počet cestujících klesl zatím o zhruba 11 %, v posledních týdnech jsme se dostali zhruba do poklesu v řádu jednotek procent. Mám pocit, že se situace na trzích zlepšuje," řekl Lašák.

Státní pomoc přichází jen chvíli poté, co vláda vybrala do finále privatizace ČSA Air France-KLM a Travel Service. Privatizaci ČSA má přitom na starosti Tomáš Uvíra, bývalý kandidát na ministra financí, který zároveň stojí v čele dozorčí rady Osinku.

Podle analytika Jana Procházky ze společnosti Cyrrus by neměla půjčka privatizaci příliš ovlivnit. I smlouva o půjčce bude přístupná investorům. "Je to podle mě řešení přiměřené aktuální těžké situaci," dodal Procházka. Podle něj bude teď už úspěch, pokud se podaří aerolinky prodat alespoň za tři miliardy korun.

,