Soutěže navíc stát vypsal v polovině června před začátkem dovolených. Takový nával firmy nestíhají.
"Když naráz vypíšete tolik zakázek, dodavatelé se nemohou prakticky účastnit v tak krátkém čase všech výběrových řízení. Snižuje to šanci, že dodávka bude vysoutěžená za tržní, konkurenční ceny," říká Martin Kameník ze sdružení Oživení, které se dlouhodobě zabývá stavbami dálnic v Česku a jejich cenou.
Stavbaři na jedné straně vítají, že stát chystá tak velké zakázky, na druhou stranu připouštějí, že to úřady s množstvím najednou vypsaných projektů přehnaly.
"Je to velký balík zakázek a pro stavebníky velké sousto. Firmy na to čekají, ale takové množství může být problém zvládnout," uvedl prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václav Matyáš.
I samotné společnosti, které se soutěží na nové silnice účastní, přiznávají, že velký nával zakázek najednou lze jen těžko zvládnout.
"Museli jsme zajistit potřebné zdroje, hlavně personální kapacity, abychom situaci mohli vyhodnotit. To nebylo v letních měsících jednoduché," podotkl obchodní ředitel Staveb silnic a železnic Zdeněk Synáček.
"Týmy, které připravují nabídky, se v těchto dnech a týdnech skutečně musí obejít bez dovolených," dodal mluvčí Skansky Ondřej Šuch.
Některé firmy už i přiznávají, že se do všech soutěží nepřihlásily. "Nabídky podáváme jen tam, kde máme volné kapacity, takže určitě do všech tendrů nepůjdeme," dodal Šuch.
. Největší zakázkyR 49 Hulín – Fryšták - 5 mld. |
Stát může mít problém s vyhodnocením soutěží
Mluvčí ŘSD Martina Vápeníková nevidí v takovém množství zakázek vypsaných najednou problém.
"Naopak mi přijde zcela logické, že jsou výběrová řízení vypisována před hlavní stavební sezonou a po schváleném rozpočtu," tvrdí Vápeníková. Podle ní se nestalo, že by se do soutěže přihlásila jen jedna nebo dvě firmy.
"Vždy to jsou alespoň čtyři, se snižujícím se objemem zakázky i dvanáct," dodala Vápeníková.
Stát však může mít problém s vyhodnocením zakázek. Tak velké soutěže se totiž neobejdou bez účasti ministerských úředníků ve výběrových komisích. Každá nabídka přitom může obsahovat tisíce stránek, které by měli úředníci prostudovat. Za hromadné vypsání soutěží může podle některých stavbařů i nahromadění více zakázek najednou.
"Ty stavby se připravují i pět až sedm let a mohl nastat prostě souběh," míní ředitel Svazu podnikatelů ve stavebnictví Miloslav Mašek. Podle Martina Kameníka ze sdružení Oživení za souběh velkých tendrů může i boom dopravních staveb, kvůli kterému se ŘSD dostalo do časového presu.
"Nemusí za tím být nějaké nekalé úmysly, může to být snaha ŘSD uspořit čas a připravovat a realizovat investiční akce po vlnách. Samozřejmě zde může být hypotetické riziko manipulace se zakázkami, při nižší účasti uchazečů v tolika soutěžích lze snadněji vytipovat vítěze," dodal Kameník.
Dopravní stavby letos díky štědrému státnímu rozpočtu a příspěvkům z Evropské unie drží stavebnictví na nohou. Mimo silnice totiž zájem o průmyslové a obchodní stavby klesl a v řadě regionů se přestávají stavět nové byty. V červnu stavební výroba klesla o 2,8 procenta, hodnota nově povolených staveb však výrazně vzrostla.