Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stát chce cyklistické ulice, auta by v nich mohla jezdit jen dvacítkou

  12:19aktualizováno  12:19
Stát chce výrazně zpříjemnit cyklistům jízdu po městech. Kromě peněz na budování cyklostezek a nových cyklopruhů chce dát městům možnost vybudovat i cyklistické zóny, kde budou mít auta výrazně sníženou rychlost.

Cyklostezka v centru Liberce. | foto: Bořivoj Černý, MAFRA

Po letech miliardových investic do cyklostezek chce nyní stát hlavně změnit legislativu a umožnit obcím a městům usnadnit provoz cyklistů. „Je potřeba vnímat cyklistiku, že je to jeden z druhů dopravy. Auta a kola se musí vzájemně respektovat,“ říká náměstek ministra dopravy Tomáš Čoček. 

Návrh na změnu zákona včetně fotografií pruhů naleznete zde

Ministerstvo proto do projednávaného zákona o provozu na pozemních komunikacích doplnilo dvě zásadní legislativní změny: možnost vytvořit cyklistické zóny ve městech a budování cyklopruhů na vozovce i tam, kde se o silnici budou dělit s auty. 

Jízdní pruhy pro cyklisty na silnicích už vznikají roky, nově ale mají mít šanci vzniknout i tam, kde se vedle sebe nevejde auto a jízdní kolo. Do pruhu bude moci zajet i automobil, nesmí ale ohrozit ani omezit cyklistu v jízdním pruhu. 

„Nejsme cyklofanatici“

Ještě větší změnou je možnost vytvoření cyklistických zón. Ministerstvo se inspirovalo v Rakousku a Německu. Půjde o ulice, kde budou mít auta omezenou rychlost na dvacítku, cyklisté budou mít absolutní přednost. 

„Není to nic proti autům. Jsou to návrhy, které mohou nastartovat velké změny v přístupu k cyklistice,“ říká národní cyklokoordinátor Jaroslav Martínek. Podle něj už mají některá města cyklistické zóny připravené, například Uherské Hradiště.

Vítáte návrh na vznik cyklozón ve městech?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 30. července 2015. Anketa je uzavřena.

Ne 6587
Ano 6168

„Nejsou to změny, které jsou pro nějaké cyklofanatiky, ale prakticky pro každého,“ dodal člen správní rady Asociace měst pro cyklisty a starosta Uničova Dalibor Horák. Cílem opatření je navýšit počty cyklistů na úkor individuální automobilové dopravy. 

Na ministerstvu už vzniklo i speciální oddělení, které má cyklistiku na starosti. „Snažíme se celý obor komplexně uchopit. Je to významný druh dopravy, která má budoucnost a je relativně málo investičně náročný,“ dodal Čoček.

Stát dal dosud na rozvoj cyklostezek od roku 2000 1,5 miliardy korun, další miliardy proudily z evropských fondů. Nově chce stát podpořit i projektování: peněz je totiž dost, ale obce nemají často připravené projekty, protože na plány nemají peníze. Nově jdou peníze na cyklostezky i z programu Státního fondu dopravní infrastruktury zaměřeného na bezpečnost dopravy.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Snímek ze staveniště úseku dálnice D1 z Lipníku nad Bečvou do Přerova. (srpen...
O stavební zakázky je velká tlačenice. Cena prací klesá až o 45 procent

Vyhladovělé stavební firmy stlačují ceny dopravních staveb v Česku. O zakázky zápasí někdy i 12 firem a díky tomu klesá cena prací až o 45 procent. Stát tak...  celý článek

Radim Jančura před prvním vyjetím vlaku RegioJet z pražského hlavního nádraží...
Autobusy z dálnice D1 nahradíme vlaky, říká Jančura. Míří i do Německa

Na českých silnicích začíná být husto. O klienty se perou soukromí dopravci i stát. Šéf RegioJetu Radim Jančura říká, že naučí lidi z Moravy jezdit do Prahy...  celý článek

Orlická přehrada. Únor 2016.
Lodí z Prahy do Budějovic za sedm miliard. České toky čeká modernizace

Upravené mosty, dvě lodní zdvihadla, nové plavební komory. Za splavnost Vltavy od Mělníka přes Prahu až do centra Českých Budějovic zaplatí stát v...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.