Například srovnatelné Audi A4 stojí u českých prodejců o 209 tisíc korun více než v Německu. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže nezpochybňuje to, že o některá auta je v Česku vyšší zájem než jinde, a proto je vyšší i jejich cena.
Zajímá ho však, jestli automobilky uměle nezvyšují ceny tím, že stanovují prodejcům a servisům takové podmínky pro prodej a servis, které brání konkurenci. Aby získal údaje pro vyšetřování, obrátil se antimonopolní úřad před několika měsíci na devět set prodejců aut a autoservisů.
Právě teď vyhodnocuje výsledky. "Zajímá nás zejména to, zda výrobci nezavazují servisy a prodejce k prodeji či servisu pouze jediné značky," řekl Robert Neruda z antimonopolního úřadu. Podle něj skutečně existují náznaky, že v Česku konkurence v prodeji aut nefunguje tak, jak by měla.
Pokud by se potvrdilo, že některé automobilky brání konkurenci, hrozila by jim pokuta až deset milionů korun nebo deset procent z jejich ročního obratu.
Automobilky i dovozci podezření odmítají. Například podle Evžena Krauskopfa z automobilky Škoda je vyšší cena octavií v Česku dána vyšší poptávkou po těchto autech. Srovnání cen s Německem se brání. "V každé zemi bývá jiná standardní výbava, takže to je jako srovnávat jablka s hruškami," míní.
V Česku jsou obecně dražší auta střední a vyšší třídy, naopak menší vozy vycházejí levněji než v cizině.
Škoda Octavia Combi 1,9 TDi | |
Česko | 525 900 Kč |
Nemecko | 484 143 Kč |
Rozdíl | 41 757 Kč |
Audi A4 1.8 FSI | |
Česko | 700 457 Kč |
Nemecko | 653 457 Kč |
Rozdíl | 47 000 Kč |
Toyota Corolla Verso Sol 1.8 VVT | |
Česko | 744 900 Kč |
Nemecko | 608 043 Kč |
Rozdíl | 136 857 Kč |