Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Výhybky nebo pražce od jediné firmy. Ťok chce ukončit monopoly na dráze

  5:00aktualizováno  5:00
Mimořádně výnosný byznys několika vyvolených firem s dodávkami různých dílů pro železniční stavby skončí. Ministerstvo dopravy a Správa železniční dopravní cesty připravily poprvé zásadní materiál, v kterém ukazují, že díly za miliardy korun ročně mohou na českou železnici dodávat jen monopolní dodavatelé.

Ilustrační foto. | foto: Iveta Lhotská, MF DNES

„Monopolní dodavatele na železnici vnímám jako velký problém. SŽDC dostala za úkol připravit materiál, jak změnit monopolní stav u některých částí železnice,“ říká ministr dopravy Dan Ťok.

Materiál bude projednávat ministerstvo a SŽDC na veřejném zasedání v pondělí, úřad ho už zveřejnil i na svých stránkách. Dá se přitom očekávat velmi ostrá diskuze: monopolizace české železnice se nelíbí čím dál více firmám. Zvláště v době,  kdy na dráhy proudí rekordní objem investic a k nim se nemohou všichni dostat.

Podle materiálu je monopol například na betonové pražce, které dodává v Česku pouze společnost ŽPSV Uherský Ostroh. Z firmy se španělskými majiteli přišel na SŽDC současný náměstek pro modernizaci Mojmír Nejezchleb. O certifikaci betonových pražců se podle SŽDC snaží také například Skanska.  

Monopol je podle SŽDC také například u výhybek, ty na českou železnici dodává pouze společnosti DT - Výhybkárna Prostějov nebo její slovenská dcera. Bez konkurence jsou také Třinecké železárny u drobného kolejiva, což jsou například kolejnicové spojky či tuhé svěrky. Podobnou exkluzivitu má Šroubárna Kyjov s upevňovadly. 

Mobilní signál mohl dodat pouze Kapsch, připustila SŽDC

SŽDC také v materiálu přiznala, že do soutěží na pokrytí železnice signálem GSM-R se nemohl přihlásit nikdo jiný, než Kapsch. Dříve to přitom vytrvale odmítala. „Aby mohlo vzniknout plnohodnotné konkurenční prostředí v úrovni výrobců, musí některý z dodavatelů dodat na vlastní náklady v rámci soutěže vyhlášené SŽDC samostatný BSC kontrolér základnových stanic včetně dohledového pracoviště,“ uvádí se v materiálu. SŽDC přitom dříve kritiku za zakázky na GSM-R vytrvale odmítala, nakonec ale poslední dva velké tendry zrušila. 

V seznamu monopolních dodavatelů je například i polská společnost Tens spólka, která dodává na českou železnici zařízení pro diagnostiku jedoucích vozidel. 

Podle SŽDC se nedá porovnat, o kolik stojí díly od monopolních dodavatelů více, než kdyby si stavební firmy mohly vybírat od více dodavatelů. „Ceny nejsou srovnatelné jednoduchým způsobem – jedná se buď o komponenty s nestejnými užitnými vlastnostmi a jiným technickým a technologickým provedením nebo o komponenty, které jsou součástí schválených systémů a musejí být s nimi plně kompatibilní. Pouze velmi omezený sortiment výrobků je do českého prostředí přímo a bez úprav aplikovatelný,“ dodal mluvčí SŽDC Marek Illiaš. 

Monopol je i v projektování

Podle Petra Šlegra z Centra pro efektivní dopravu není ale materiál úplný, chybí v něm například faktický monopol na projektování v režii firem patřící pod Sudop Group a také nejsou uvedeny dalekosáhlé dopady monopolu společnosti AŽD Praha v oblasti zabezpečovacího zařízení.

„Kvůli neexistenci neutrálního rozhraní nejde propojit dálkové řízení od AŽD například se stavědly od jiných firem nebo může být problém u budoucích dodávek evropského zabezpečovacího systému, pokud by nebyl v režii AŽD,“ dodal Šlegr. Podle něj monopol AŽD nemotivuje k technickému pokroku.

SŽDC v materiálu nepřímo přiznává, že z plánů na rozboření monopolů není nadšená. „Z provozního hlediska není vždy výhodou, aby v jednotlivých železničních stanicích, na jednotlivých tratích, v obvodech jednotlivých udržujících jednotek se nacházely součásti dráhy od různých výrobců, které mají odlišné požadavky na údržbu nebo náhradní díly,“ uvedla v materiálu. 

Autor:


Nejčtenější

Máma se synem zašpuntovali víno kondomem, nápad jim vydělává miliony

Balení vinných kondomů.

Jistě jste už někdy ztratili špunt od lahve a dumali, jak situaci vyřešit. Američanka Laura Bartlettová se svým synem...

PŘEHLEDNĚ: Lidé špatně odhadují platy. Podívejte se, komu by přidali

Ilustrační snímek

Nejvíc platově podhodnoceni jsou učitelé, sociální pracovníci a zdravotní sestry, naopak přiměřený plat berou praktičtí...



Makléř si myslel, že pracuje v demoverzi, teď žádá vyplatit miliony eur

Harouna M Traore

Francouzský obchodník na burze žaluje makléřskou firmu Valbury Capital. Žádá, aby mu vyplatila 10 milionů eur, které...

Startup chce prorazit s pánským vibrátorem. Líbil se víc než Apple Watch

Pánský vibrátor Tenuto

Startup MysteryVibe chce změnit vnímání sexu. Podle firmy se totiž sex stává spíše součástí wellness. Kromě tomu...

Podnikatelka vydělala na „ženské viagře“. Investoři se mi smáli, vzpomíná

Cindy Eckertová stojí za vyvinutím léku na podporu ženského libida. Jeho účinky...

Založila společnost, prodala ji za miliardu dolarů a pak téměř zdarma získala zpět. Úspěch spoluzakladatelky Sprout...

Další z rubriky

Jedna jízdenka pro celé Česko se prodraží, systém vyjde na 250 milionů

Ilustrační snímek

Vybudování a pětiletý provoz integrovaného systému, který má cenu jednotné jízdenky přerozdělit mezi jednotlivé...

České dráhy objednaly deset nových vlaků za tři miliardy korun

Mezi oddíly a nástupními prostory jsou automatické posuvné dveře ovládané...

České dráhy zmodernizují vozový park na mezistátních a dálkových spojích. Od sdružení společností Siemens a Škoda...

Spojit Dunaj a Labe je sci-fi, smysl dává jen část kanálu, říká Ťok

Ministr dopravy Dan ťok

Staronový ministr dopravy Dan Ťok (ANO) zahájil další část mandátu oznámením o kompletní obměně vedení Českých drah....

Najdete na iDNES.cz