Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Stát začne kontrolovat strojvedoucí, zda nejezdí příliš dlouho

  1:08aktualizováno  1:08
Strojvedoucí budou od příštího roku pod větší kontrolou podobné té, jako mají řidiči kamionů. Drážní úřad a Správa železniční dopravní cesty chtějí zavést nový systém, podle kterého budou vědět, kdo řídí lokomotivu a zda splnil potřebné normy pro odpočinek a nejezdil ve svém volnu pro konkurenci.

Strojvedoucí nesmí mít směnu delší než 13 hodin. (Ilustrační foto) | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

Celé opatření, které by mělo začít platit od začátku příštího roku, bude poměrně jednoduché: dopravci budou muset do systému SŽDC, kam zapisují například údaje o délce vlaku či jeho hmotnosti, uvádět ještě číslo licence strojvedoucího.

„Díky této navrhované úpravě se může kdykoliv vyhodnotit to, zda nedochází k časovému přetěžování strojvedoucích a tedy zda mají dostatek odpočinku mezi jednotlivými směnami. Povede to k eliminaci případných chyb ze strany lidského faktoru,“ řekl mluvčí Drážního úřadu Martin Novák.

Jedna práce nestačí. Strojvůdci jsou muži se dvěma směnami denně

Opatření ovšem neřeší, zda skutečně strojvedoucí přijde do práce odpočatý. Kontrolovat zaměstnance v době jejich odpočinku však není možné.

Chyb strojvedoucích podle statistik přibývá. Veřejným tajemstvím totiž je, že řada strojvedoucích jezdí kvůli lepším výdělkům u více dopravců, ale nehlásí jim to. Počet nedovolených jízd posledních pět let stoupá, v polovině roku již Drážní inspekce eviduje dvě třetiny všech případů roku 2015. A jen za první pololetí stoupl počet projetí návěstidel ve chvíli, kdy zakazovala jízdu, o 42 %.

Prezident Federace strojvedoucích Jindřich Hlas takové opatření vítá. „Je to určitě krok k lepší bezpečnosti,“ míní Hlas. Podle něj by to mohlo vést i k většímu růstu mezd než dosud. Ukáže se totiž podle něj, že strojvedoucích je větší nedostatek, než se zdá. „Chceme k tomu už letos přihlédnout v kolektivním vyjednávání,“ řekl Hlas. Podle statistik spolku IODA, který sleduje různá data v dopravě, loni průměrná mzda strojvedoucích přesáhla 35 tisíc korun. Odboráři ale tvrdí, že je to za ceny extrémního množství přesčasů.

Alespoň 11 hodin pauza

Drážní úřad eviduje celkem 8831 licencí pro strojvedoucí, dalších osm tisíc jsou ti, kteří mohou jezdit jen na vlečkách. Zákon stanoví, že strojvedoucí nesmí mít směnu delší než 13 hodin. V případě, že součástí směny je režijní jízda, může délka směny činit nejvýše 15 hodin.

České dráhy nakoupí tisíce tabletů pro strojvedoucí. Nahradí papíry

Doba odpočinku je stanovena tak, že mezi směnami musí být alespoň 11 hodin během 24 hodin po sobě jdoucích. Odpočinek může být zaměstnanci drážní dopravy zkrácen až na 6 hodin během 24 hodin po sobě jdoucích za předpokladu, že zaměstnavatel zajistí zaměstnanci možnost spánku na lůžku.

Na problém s „melouchy“ strojvedoucích upozorňují hlavně České dráhy a ČD Cargo. „Zjistili jsme, že hlavně malé firmy zneužívají strojvedoucí na jízdy bez přestávky, například že skončí noční u jednoho dopravce a přejdou na denní směnu u jiného dopravce,“ řekl loni na podzim šéf Drážního úřadu Jiří Kolář.

Strojvedoucím z obýváku. Dráhy nabízí virtuální jízdu:

Autor:



Nejčtenější

Brity pobouřila cibule v plastu z Lidlu. Mayová vyhlásila odpadu válku

Lidl začal prodávat loupané cibule v plastu. Zákazníci krok kritizují.

Britové na sociálních sítích kritizují diskontní řetězec Lidl za to, že začal prodávat loupanou cibuli v plastových...

Diesely nikdo nechce. V britských automobilkách hrozí masivní propouštění

(Ilustrační snímek)

Pracovníci automobilového průmyslu ve Velké Británii mají důvod k obavám. Snaha o ukončení provozu dieselových vozidel...



Ceny bytů rapidně vzrostly. Za cenu jednoho v Praze jich v Ústí koupíte osm

(Ilustrační snímek)

Ceny bytů v Česku za tři roky zdražily o čtvrtinu. Průměrná cena za byt o výměře 65 metrů čtverečních se vyšplhala...

Spodničkáři Jejího Veličenstva přišli o licenci. Kvůli pikanteriím v knize

Britská královna Alžběta II. na garden party v zahradách Buckinghamského paláce...

Společnost Rigby & Peller měla výsadní postavení – dodávala luxusní spodní prádlo přímo do Buckinghamského paláce. S...

Nový rekord. Norwegian Airlines zvládly nejrychlejší let přes Atlantik

Ilustrační snímek

Aerolinky Norwegian Airlines drží rekord v letu přes Atlantik v nejkratším čase uskutečněný podzvukovým komerčním...

Další z rubriky

Soulské letiště otevřelo nový terminál. Nejen pro olympijské fanoušky a Čechy

Tři týdny před začátkem olympiády v jihokorejském Pchjongčchangu otevřeli na...

Letiště Inčchon v Soulu otevřelo druhý terminál. Už za pár týdnů ho čeká zatěžkávací zkouška v podobě turistů mířících...

Nabalil se a šel na odbavení. Návrhář neměl peníze na poplatek za kufr

Kuriózní případ z letiště

Někdo se na letišti obává teroristického útoku, jiného frustruje mnohem běžnější hrozba: poplatek za extra zavazadlo....

Šejkové si létající paláce vzít nenechají. Emirates objednávají desítky A380

Airbus A380 je letadlo se dvěma palubami. Podobné uspořádání má i legendární...

Evropský výrobce letadel Airbus získal zakázku na 36 obřích letadel typu A380 od aerolinek Emirates. Nejdůležitější...

Najdete na iDNES.cz