"Rozhodnutí vlády vítáme, protože v následujících týdnech bezesporu pomůže odvrátit hrozící krizi. Věříme, že brzy bude následovat další krok, který jednak sníží pohledávky železničních opraven a zároveň navrhne systémové řešení financování obnovy železničního vozového parku," dodal.
Ministr dopravy a spojů Milan Šimonovský kvůli kritické situaci chtěl, aby ČD převedly na agenturu celý dluh. Servisní společnosti totiž už často nemají na výplatu mezd a propouštějí.
Například šumperské železniční opravny Pars nova musely kvůli vysokým dluhům ČD od začátku letošního roku propustit 130 lidí a dalších dvacet zaměstnanců přijde o práci v prosinci.
Zbylé prostředky na úhradu závazků vůči opravnám přejdou od Nového roku na státní organizaci Správa železniční dopravní cesty. Už na jaře konsolidační agentura převzala od ČD závazky za 480 milionů z celkového 800milionového dluhu.
Příští rok po transformaci drah přejdou na správu dopravní cesty také veškeré závazky podniku. Akciová společnost provozující drážní dopravu tak bude zcela oddlužena.
V příštím roce by měly dráhy získat i více peněz na dopravní obslužnost. Za
letošní a loňský rok stát podniku neuhradil ztrátu z osobní dopravy 6,8 miliardy korun a uvrhl firmu do druhotné platební neschopnosti.
"Vítáme snahu vlády řešit tuto problematiku, ale stejně jako jsme upozorňovali již na jaře, nejde o systémové řešení, ale o řešení současného okamžitého stavu," uvedla mluvčí ČD Zdeňka Celá.
Dráhy chtějí po vzniku akciové společnosti v příštím roce do tří až čtyř opraven vlastnicky vstoupit a dát jim tak jistotu pro další fungování. "Všech 11 opraven svými zakázkami neuživíme," uvedla Celá.