Pro Hicon jsou dopravní značky mimořádně lukrativní byznys. Smlouva byla...

Pro Hicon jsou dopravní značky mimořádně lukrativní byznys. Smlouva byla podepsána v roce 2002 ještě za dob vlády tehdejšího premiéra Miloše Zemana, kdy resort dopravy vedl Jaromír Schling. Kontrakt na 12 milionů značek za 2,3 miliardy korun nemá ve světě obdoby. | foto: koláž iDNES.cz

Česko je rekordmanem v utrácení za značky. Přeplatilo miliardu

  • 177
Čtrnáctiletý kontrakt na výrobu „espézetek“ se chýlí ke konci. Teprve teď se ukazuje, jak to bylo pro stát drahé. Stát přeplatil nejméně miliardu korun, ukazují nabídky firem v aktuální soutěži. Česko je tak rekordmanem v utrácení za značky. Lukrativní byznys pro soukromou firmu Hicon zajistila vláda Miloše Zemana.

Je to dobrá i špatná zpráva současně. Pokud se podaří ministerstvu dopravy dosoutěžit dodávky registračních značek na auta, ušetří ročně desítky milionů korun. To je ta lepší zpráva. Jenže díky nabídkám čtyř firem v soutěži už současně ví, kolik peněz zbytečně vyhodilo kvůli kontraktu uzavřenému v roce 2002. Jde nejméně o miliardu.

Čtrnáct let starý kontrakt s firmou Hicon na dodávku značek spěje ke konci. Na třetí pokus se dodavatele pokouší vysoutěžit ministerstvo dopravy a zatím se dostalo nejdál.

Hodnotící komise v úterý označila jako vítěze tendru na značku firmu Security Paper Mill, která výrobu jedné značky nabídla státu v průměru za 45 korun (více čtěte zde).

Stávající dodavatel, který nakonec nepodal nabídku, dosud v průměru dodává značky za 77 korun, ještě před třemi lety si dokonce účtoval více než stokorunu. Jenže to, zda stát nakonec ušetří, nebo ne, nebude mít nejspíše v rukách ministerstvo dopravy, ale Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, kam se Hicon velice pravděpodobně obrátí.

Miliardy odešly za Zemana

Ten se přitom dostal k zakázce nepříliš známým způsobem, který kritizoval v minulosti i Nejvyšší kontrolní úřad. Smlouva byla podepsána v roce 2002 ještě za dob vlády tehdejšího premiéra Miloše Zemana, kdy resort dopravy vedl Jaromír Schling. Kontrakt na 12 milionů značek za 2,3 miliardy korun nemá ve světě obdoby. Nejen počtem značek, ale i fakturovanou cenou.

Vysoký počet značek způsobil, že stát nemohl smlouvu vypovědět, i když věděl, že je předražená.

Hicon státu dodával značky už v roce 2002, podle závěru NKÚ mu stát dlužil na konci roku 204 milionů Kč.

Jak se v posledních letech dařilo společnosti Hicon

„Důvodem byl nedostatek prostředků na krytí výdajů na dopravněsprávní agendy, které byly počátkem roku 2002 převedeny na ministerstvo dopravy z ministerstva vnitra,“ uvádí kontrolní závěr.

Ministerstvo proto uzavřelo s Hiconem smlouvu o vzájemné spolupráci, podle které uhradil stát veškeré náklady (úroky z úvěru, poplatky za vyhodnocení, obstarání a správu úvěru) v souvislosti s bankovním úvěrem ve výši 378 milionů Kč, který si společnost za účelem financování výroby objednaných značek vzala. „Výše úvěru byla neopodstatněná.

Dodávky registračních značek za rok 2002 v objemu 353 mil. Kč byly o 25 mil. Kč nižší než výše úvěru. Ministerstvo dopravy nemělo k dispozici ani bilanci potřeb registračních značek,“ konstatovali kontroloři. Stát se opakovaně pokoušel nevýhodné smlouvy zbavit, úředníci ministerstva však selhali a dvě soutěže museli zrušit. Poslední tendr zatím vypadá nadějně, čtyři účastníci nepodali žádné námitky.

Z každé koruny zisk 63 haléřů

Pro Hicon jsou registrační značky mimořádně lukrativní byznys. Teprve na začátku letošního roku dal do sbírky listin výsledky za minulé roky, které ukazují, že firma má z každé koruny tržeb přes šedesát haléřů zisku. Například v roce 2013 firma dosáhla tržeb 167,6 milionu korun a zisku před zdaněním 106,5 milionu. Z každé koruny tržeb tak firma měla 63 haléřů. O rok dříve byl zisk výrazně nižší, ale ovlivnily ho výrazně vyšší mzdové náklady na dva jednatele a současně majitele firmy: Roman Holomek a Jiří Palínek si vyplatili celkem 105 milionů korun.

Stát přitom už za značky Hiconu zaplatil 3,5 miliardy korun. Při srovnání s cenou, které dosáhl stát v soutěži nyní, je tak jasné, že stát za plechy zaplatil o miliardu až miliardu a půl více, než musel. I přes snížení ceny jde stále o dobrý byznys a Hicon proto dělá vše, aby se u smlouvy udržel co nejdéle.

Jednatel firmy Roman Holomek dokonce poprvé promluvil s médii: v týdeníku Euro si postěžoval, jak je soutěž špatná. Na dotazy MF DNES firma neodpověděla.

Holomek s Palínkem mezitím svůj byznys se státem rozšířili. Mají například firmu Hicon – dopravní značení či Značky Praha, která dodává hlavně pro Ředitelství silnic a dálnic. Zástupci vedení Hiconu byli i v podnikatelské delegaci při Zemanově návštěvě Francie.