Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stát zatím neví, jak prodá Becherovku

  23:21aktualizováno  23:21
Praha - Zdeněk Hoffmann, který tvrdí, že vlastní původní recept na světoznámý bylinný likér z Karlových Varů, brzdí privatizaci Becherovky. Společnost Salb, která chce od státu koupit za 2,1 miliardy majoritní část Karlovarské Becherovky, žádá záruky pro případ, že by Hoffmann vyhrál soudní spory vedené s likérkou. V nich jde o to, kdo bude smět vyrábět becherovku. Salb žádá v případě Hoffmannova vítězství vrácení investovaných peněz.

Proti tomu jsou však zástupci Fondu národního majetku, který za stát akcie Becherovky prodává. "Jednání teď trochu váznou a řeší to právníci," připustila Jana Víšková z FNM. "Dohodnout bychom se měli brzy. Zájmem státu je prodat. Salb chce koupit.Takže jedinou překážkou je právě pan Hoffmann," dodala.

Společnost Jan Becher Karlovarská Becherovka měla být původně prodána už koncem loňska, kdy Salb splnil všechny dohodnuté podmínky. Zatímco právníci FNM a Salbu se vše snaží vyřešit, Zdeněk Hoffmann veřejně prohlašuje, že rozjede výrobu své vlastní "pravé" becherovky.

Becherovka čeká na výrok soudu
Případný neúspěch při prodeji Karlovarské Becherovky by kromě finanční ztráty a nutnosti změnit celou její privatizaci znamenal pro stát jen ostudu, protože by se mu podařilo vyhnat ze země světového nápojového giganta Pernod Ricard.

Tak hodnotí zástupci Fondu národního majetku možný krach jednání o prodeji výrobce světoznámého bylinného likéru firmě Salb. "Problém vzniká tím, že jméno Hoffmann se nikde v privatizačních dokumentech neobjevuje.

Nebyl tedy v seznamu sporů, které měl nový majitel vyřešit," vysvětluje Jana Víšková z FNM důvody několikaměsíčního zdržení prodeje Becherovky. Příští týden se mají právníci fondu a Salbu definitivně dohodnout.

Pokud by se tak nestalo, musela by o dalším osudu Karlovarské Becherovky rozhodovat vláda. Šéf Becherovky si ovšem žádné problémy nepřipouští. "Pan Hoffmann je malý problém, který si zaslouží malou pasáž ve smlouvě. Kdyby se soudy netáhly takovou dobu, už by to bylo dávno za námi," říká generální ředitel firmy Jan Becher Alan Walden-Jones. "Nechci to nijak dramatizovat, protože situace nijak dramatická není," míní. Podle něho výrobce a majitel světoznámé značky s něčím podobným musí počítat. "Problém je v tom, že pracujeme v prostředí, které takové chování umožňuje. Akcionáři Salbu prostě mají obavu z toho, aby soud nerozhodl iracionálně," tvrdí Walden-Jones.

V současné době běží zhruba sedm sporů, kdy se vzájemně žaluje Hoffmann s Becherovkou.

Žádný soud přitom nedal jednoznačné stanovisko k tomu, zda darovací smlouva Zdeňka Hoffmanna je padělek, či nikoliv. Právě na základě ní Hoffmann tvrdí, že je vlastníkem práv na výrobu bylinného likéru. Hoffmann se proto pokládá za vítěze. "Soud nám dal za pravdu a chystáme se rozjet výrobu," prohlašuje Hoffmann.

Přes všechny problémy se soudy zástupci Salbu tvrdí, že o Becherovku přijít nechtějí. Za vyřešení známkoprávního sporu s německým Underbergem totiž Pernod Ricard už utratil osm set milionů korun.

Z původních dalších zájemců se dnes o likérku nikdo aktivně nezajímá, a to i přesto, že okolo prodeje v roce 1997 byla spousta otazníků. Salb, tehdy ještě pod názvem Value Bill, totiž nezvítězil ve výběrovém řízení jednoznačně. Nejvyšší cenu nabídl plzeňský Stock a nejlepší podnikatelský plán tehdy předložili manažeři státní Becherovky a Plzeňského Prazdroje.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Studie Škoda Vision E se na autosalonu ve Frankfurtu představí v upravené...
Škoda bude vyrábět baterie pro elektroauta. Pojede na ně i Vision E

Důležitou zakázku získala automobilka Škoda od svého vlastníka německého automobilového koncernu Volkswagen. V Mladé Boleslavi bude vyrábět baterie potřebné...  celý článek

Distribuční centrum pro e-shop Lidlu v Plzni.
E-shop Lidlu navštívilo 700 tisíc lidí, nejvíce kupovali oblečení a nářadí

E-shop Lidlu navštívilo první týden fungování 700 tisíc lidí. Kolik lidí koupilo zboží, ale firma neuvedla. Největší poptávka je po oblečení. Po Lidlu a Tesku...  celý článek

To není pečené kuře, to je dort potažený marcipánem.
Koblihy, pečené kuře i zapomenuté klíče. Pražský startup sází na pohodlnost

Startup DoDo letos začal spolupracovat s fastfoodovým řetězcem KFC a povedlo se jim to, co nikomu předtím – rozvážet jídlo i s přípravou do 30 minut od...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.