Pendolino

Pendolino | foto: David Kurc, MF DNES

Stát zavedením konkurence ČD neušetří. Slevy musí proplácet všem

  • 293
Stát přestane od prosince dotovat Českým drahám vlaky na trase Praha - Ostrava. Měl by tím ušetřit, jenže nejspíš neušetří. Podle výměru ministerstva financí totiž bude muset kompenzovat slevy pro studenty a důchodce jak nováčkovi RegioJet, tak Českým drahám. To by mohlo stát desítky až stovky milionů.

Nejméně desítky milionů korun navíc bude muset stát zaplatit kvůli tomu, že na trase mezi Prahou a Ostravou skončil monopol Českých drah.

Může za to cenový výměr, podle kterého musí stát doplácet dopravcům peníze za nařízené slevy z jízdného třeba pro studenty, důchodce či zdravotně postižené ve vlacích a autobusech, které firmy provozují bez krajských či státních dotací. Dosud byla u vlaků většina slev schovaná do celkové platby Českým drahám.

To se však změní: od prosince budou všechny vlaky na nejvytíženější železniční trati provozované na podnikatelské riziko. A všichni dopravci tak mají nárok na kompenzaci za slevy, které poskytují. Peníze navíc bude muset stát vyplácet jak Českým drahám, tak dopravci RegioJet Radima Jančury.

Ministerstvo však zároveň ušetří část peněz za to, že Českým drahám už nebude spoje mezi Prahou a Ostravou dotovat. Kolik to je, nemůže úřad říct, protože s drahami má smlouvy na všechny rychlíky, nejen na jednu trať.

Není jasné, kolik stát ušetří nebo prodělá

Není tak možné určit, zda stát v celkovém součtu vydělá, nebo prodělá.
"Může se stát, že nakonec zaplatíme více, než jsme dosud platili za vlaky na této trase Českým drahám," připouští zdroj z ministerstva dopravy. Resort Pavla Dobeše na otázky zaslané minulý čtvrtek zatím oficiálně neodpověděl.
Dosud ministerstvo na slevy ve vlacích mezi Prahou a Ostravou téměř nic nedoplácelo.

"Dostáváme peníze jen za slevy u pendolin a třech vlaků EC, které nejsou státem objednané a provozujeme je na komerční riziko," říká mluvčí drah Petr Šťáhlavský. Podle něj smlouva na ostatní dotované vlaky počítala s tím, že za seniory či studenty nebudou dostávat žádné peníze zvlášť. To se přechodem na volnou soutěž mění.

RegioJet podle svého obchodního ředitele Jiřího Schmidta počítá s tím, že o peníze bude žádat, stejně jako to dělá jeho mateřská firma Student Agency u autobusů. "Půjde zhruba o deset procent všech cestujících,“ odhaduje Schmidt.

Kompenzace slev se mohou vyšplhat až na sto milionů korun

V součtu nepůjde o malé částky: při devíti spojích v obou směrech, z nichž každý by vezl průměrně 200 lidí, by se jednalo zhruba o 130 tisíc studentů ročně, což by odpovídalo doplatku téměř 10 milionů korun.

Při porovnání s tím, kolik peněz očekávají na kompenzacích za slevy České dráhy, však tento odhad působí jako velmi konzervativní. Dráhy totiž odhadují, že jen provoz tří párů nedotovaných vlaků přinese žádosti o kompenzace za zhruba třicet milionů korun. Za slevy v pendolinu pak dráhy loni inkasovaly 15 milionů korun. Pokud jim stát začne proplácet slevy u všech vlaků na této trase, celková částka může lehce přesáhnout 100 milionů korun.

Ministerstvo přitom už letos mělo problém sehnat peníze na vyplácení kompenzací, nakonec oproti loňskému roku rozpočet téměř zdvojnásobilo na 195 milionů korun.

Podle informací MF DNES je možné, že by v případě velkého rozdílu ministerstvo financí přišlo s omezením povinnosti poskytování slev. Dopravci by tak ze zákona dávali menší slevu, případně by museli jízdné pro studenty dotovat ze svého.