Stát znovu zachraňuje zbrojovku Aero

  • 3
Největší česká zbrojovka se dostala do finanční krize, a tak ji musel vzít znovu pod ochranná křídla stát. Aero Vodochody nemá na to, aby splatilo několikamiliardový úvěr z roku 1998, kdy vláda třetinu firmy prodávala americkému obru Boeing.

V letech 1997 a 1998 si Aero půjčilo téměř tři čtvrtě miliardy dolarů, za které se zaručil stát. Příslib byl součástí dohody s Boeingem, kterou uzavřela Tošovského vláda.

Tři sta milionů amerických dolarů měla zbrojovka bankám splatit letos v září. Kdyby to neudělala, musel by namísto ní splatit v přepočtu 11,3 miliardy korun stát. Firma na to nemá a ministři se v pondělí rozhodli, že Aeru záruku prodlouží o dalších pět let, do roku 2008. Dávají tím podniku šanci nahradit chybějících 300 milionů dolarů novým úvěrem a žít dál.

Firma značnou část vypůjčených peněz investovala do výroby bitevníků L-159. Jejich výroba se však donedávna opožďovala a navíc se nedaří pro ně najít zahraničního kupce.

"Do konce roku mají ministři připravit jasný plán, co s firmou dál. Jisté je, že by stát měl posílit svou pozici ve vedení Aera. Plánované záměry totiž nevycházejí," říká mluvčí ministra financí Jaroslav Dědič.

Stát si bude Aero hlídat
Sobotkův mluvčí tak naráží na to, že Aero neplní svůj podnikatelský plán, a tím pádem nedokáže vydělávat na vlastní dluhy. Už za dva roky přitom firma musí splnit další závazek: splatit dluhopisy za 200 milionů amerických dolarů. Jenže se jí nedaří prodat letadla jiným zákazníkům, než je česká armáda, a vyhlídky do budoucna nejsou dobré.

Stát proto možná vyšle do čela Aera bývalého ministra obrany Jaroslava Tvrdíka. "Díky vládě prodloužíme úvěr, to je pro nás dobrá zpráva. Věřím, že získáme dostatečný čas začít vydělávat," tvrdí generální ředitel Aera Antonín Jakubše.

Aero má pro vojenská letadla jen potenciální kupce. Od roku 1998 nepřivezlo vedení firmy ani jeden kontrakt ze zahraničí. O moc lepší situace není ani s civilním modelem Ae 270 Ibis.

Podle plánů už mělo být prodáno třicet těchto letadel. Jenže se o tři roky zpozdil vývoj a letadlo dodnes vlastně nesmí do vzduchu. I když Aero hlásí, že o něj zájem je, kupci musí ještě do konce roku čekat, než získá certifikaci. Zbrojovka tvrdí, že má odbyt na 67 strojů.

O tom, kolik by mohla udat bitevníků L-159, však nemluví. "Jednáme s Polskem, Indií, Egyptem, Filipínami a dalšími. Věřím, že ještě letos podepíšeme první smlouvu," tvrdí ředitel. Podle Jakubšeho mají zisk brzy přinášet i dodávky pro amerického výrobce vrtulníků Sikorsky, které byly pro Aero v prvních dvou letech ztrátové.

Aero je v zisku od roku 2001, do té doby ovšem stihlo nahromadit tolik ztrát, že jeho vlastní kapitál byl ještě koncem roku 2002 stále minus 5,5 miliardy. Bez státních záruk tak banky zbrojovce nepůjčí.

Ministři dávají přesto firmě poslední šanci. Má rok a půl na to, aby prokázala životaschopnost. Pokud do té doby Aero jasně neukáže, že má uzavřené kontrakty, vláda už firmu nebude držet nad vodou.