Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Stát zveřejnil ztráty drah, jejich „obchodní tajemství”. Díky Jančurovi

  20:53aktualizováno  4. ledna 9:15
Ministerstvo dopravy poprvé v historii poskytlo veřejně informace o tom, kolik musí doplácet Českým drahám na jednotlivé rychlíky. Dráhy se zveřejnění dosud bránily a považují takové údaje za obchodní tajemství, i když ministerstvo ročně pošle drahám na tyto vlaky přes čtyři miliardy korun.
Dráhy se u soudu dožadovaly, aby ministerstvo údaje neposkytlo.

Dráhy se u soudu dožadovaly, aby ministerstvo údaje neposkytlo. | foto: Martin Veselý, MAFRA

Přesná čísla o ztrátovosti jednotlivých vlaků získal po roce žádání podle zákona o svobodném přístupu k informacím RegioJet Radima Jančury.

Ministerstvo, především jeho odbor bezpečnostní, odmítalo informace dlouho poskytnout, na začátku prosince však stihl ještě odcházející ministr Pavel Dobeš rozhodnutí úředníků v rozkladu změnit a nařídili poskytnutí informací. Jančura je chce zveřejnit v pondělí. "Z toho, co máme, je patrné, že představitelé drah o ztrátovosti některých tras přinejmenším neposkytovali pravdivé údaje veřejnosti," říká šéf RegioJetu.

Jde například o trať Praha - Ostrava, která byla do roku 2011 pod objednávkou ministerstva a dráhy tvrdily, že na ní vydělávají a zisk z ní dotuje jiné ztrátové linky. Podobně zajímavé bude i zveřejnění skutečné částky, kolik stojí provoz na trati Olomouc - Krnov - Ostrava, kde probíhá první soutěž na rychlíky.

Obchodní tajemství?

Dráhy se přitom dokonce u soudu dožadovaly, aby ministerstvo údaje neposkytlo. "Zveřejnění našeho obchodního tajemství s námi nikdo nekonzultoval," řekl mluvčí drah Radek Joklík. Jančura odmítá, že by to obchodní tajemství skutečně bylo.

"Jde o peníze daňových poplatníků a mělo by být samozřejmé zveřejňovat, jak jsou které linky prodělečné," vysvětlil Jančura.

Podle něj je tvrzení drah o tom, že údaje o ztrátovosti linek poskytlo ministerstvo dopravy pouze RegioJetu jako jedinému subjektu, nesmysl. "Tyto údaje by dostal každý, kdo by o ně požádal, což RegioJet udělal. V pondělí proto tyto údaje poskytneme jak ostatním dopravcům v ČR, tak i celé veřejnosti," dodal majitel Student Agency a tím i RegioJetu Jančura.

Dráhy už v závěru roku označily Dobešovo rozhodnutí za vadné. "Rozhodnutí ministra dopravy je, podle názoru Českých drah, věcně i právně vadné, protože tímto rozhodnutím byla významně dotčena práva společnosti, aniž by s touto společností bylo jednáno jako s účastníkem řízení," řekl Joklík před Vánoci.

Podle něj jsou tyto údaje označeny jako obchodní tajemství a ministerstvo riskuje pokutu 500 tisíc korun a náhradu škody. Dráhy kvůli tomu podaly žádosti o předběžné opatření, soud jim nevyhověl.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Výcvik policistů na jihlavském polygonu.
Česko bude mít dva okruhy pro auta bez řidiče. Státní ve Velimi, druhý od BMW

Stát potřebuje vlastní polygon pro nezávislé testování takzvaných autonomních aut, kde úlohu řidiče přebírá v menší nebo větší míře technika. Myslí si to...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Zrychlíme vlaky, zavedeme společnou jízdenku, slibují strany

Společná jízdenka pro všechny dopravce, nové úseky dálnic a silnic, opravená nádraží a rychlejší vlaky. To všechno se nám v příštím volebním období splní bez...  celý článek

Letadlo společnosti Wizz Air
Nízkonákladoví dopravci se začali snažit, těží z toho i Češi

Až na sklonku sezóny se letos marketingově probudili evropští nízkonákladoví dopravci. V září, kdy přepravní výkony každoročně prudce klesají, se přímo...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.