Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Češi při placení „pípají“ stále častěji. Naopak méně chodí k bankomatům

  13:14aktualizováno  13:14
Bezkontaktní bankovní platební karty zásadně mění zvyky Čechů při nákupech. Šest z deseti nákupů loni zaplatili lidé „pípnutím“, naopak klesá počet výběrů v bankomatech. Vyplývá to z aktuálních statistik Sdružení pro bankovní karty o vývoji celého trhu za uplynulý rok.

Karetní společnosti a banky u nás začaly testovat bezkontaktní platby jako v jedné z prvních zemí. | foto: MasterCard

Statistiky ukazují výrazný nárůst využití karet u nás prakticky pro všechny typy placení.

Podle zveřejněného přehledu loni lidé zaplatili kartami vydanými v Česku 447 miliard korun, o 19 % více, než o rok dřív. Počet transakcí stoupl o 21 procent, každý majitel karty ji loni použil v průměru 51 krát, o rok dříve byl průměrný počet použití karty 43.

Největší skok zažívají podle statistik platby bezkontaktními kartami. Ty tvoří už 70 % všech karet vydaných v Česku a nárůst se projevuje i v počtu transakcí a jejich objemu. Ten v roce 2015 stoupl o více než osmdesát procent, v celkovém počtu transakcí už dosáhly podílu 63,6 %.

V objemu plateb je jejich podíl nižší: 46,70 %. To dokazuje, že bezkontaktní platby jsou míří hlavně do segmentu menších nákupů. Průměrná hodnota jedné platby byla loni 771 korun.

V relativním podílu bezkontaktních karet patří Češi ke špičce

Podle šéfa Sdružení pro bankovní karty Romana Kotlána je Česko v relativním podílu bezkontaktních plateb první na světě. Důvodem je především fakt, že karetní společnosti a banky u nás začaly testovat tyto platby jako v jedné z prvních zemí. „V absolutním vyjádření jsou samozřejmě země, kde se přes bezkontaktní platby protočí více peněz,“ říká Kotlán.

Oblibu placení kartou ukazuje i jiný ukazatel - počet výběrů z bankomatu, který loni nepatrně klesl, Češi si pak v průměru vybírali 3 840 korun. Hotovost ale u lidí stále vítězí: z bankomatů si lidé vybrali přes 680 miliard korun, tedy o třetinu více, než zaplatili kartami. „Je to logický důsledek větší obliby plateb kartou, lidé nepotřebují tolik hotovosti,“ dodal Kotlán.

Loňské údaje ukazují i další zajímavý vývoj: po letech došlo k výměně na postu jedničky na českém trhu mezi karetními společnostmi. Nadvládu společnosti Visa loni nalomil MasterCard. Podle objemu transakcí získal MasterCard 55 % trhu.

Autor:



Nejčtenější

Diesely nikdo nechce. V britských automobilkách hrozí masivní propouštění

(Ilustrační snímek)

Pracovníci automobilového průmyslu ve Velké Británii mají důvod k obavám. Snaha o ukončení provozu dieselových vozidel...

Brity pobouřila cibule v plastu z Lidlu. Mayová vyhlásila odpadu válku

Lidl začal prodávat loupané cibule v plastu. Zákazníci krok kritizují.

Britové na sociálních sítích kritizují diskontní řetězec Lidl za to, že začal prodávat loupanou cibuli v plastových...



PŘEHLEDNĚ: Bankovní účty pod kontrolou. Startuje revoluce v bankovnictví

internetové bankovnictví, platba, internet, účet, banka, počítač, peníze

Bankovní trh se o víkendu výrazně promění. V sobotu totiž začíná platit nový zákon o platebním styku, který finančním...

Spodničkáři Jejího Veličenstva přišli o licenci. Kvůli pikanteriím v knize

Britská královna Alžběta II. na garden party v zahradách Buckinghamského paláce...

Společnost Rigby & Peller měla výsadní postavení – dodávala luxusní spodní prádlo přímo do Buckinghamského paláce. S...

Rasistická kampaň H&M má dohru. Řetězec zavírá obchody v Jižní Africe

Rasistická reklama společnosti H&M.

Reklama švédské oděvní společnosti H&M s černošským chlapcem v mikině „nejhustší opice v džungli“ vyvolala v Jižní...

Další z rubriky

Z jedné strany stovka, z druhé dvoustovka. ČNB ukázala nejhorší padělky

Shromážděné padělky bankovek na území ČR

Česká národní banka eviduje kolem tří tisíc padělaných bankovek ročně. A zatímco některé jsou pro oko laika k...

Lidl hledá další místa pro své prodejny, objeví se i v centrech měst

(Ilustrační snímek)

Německý diskontní řetězec Lidl loni soustředil síly hlavně na modernizaci prodejen. Letos navíc pro ně hledá nové...

Hüner pokračuje v čistkách. Marketingový expert ČSSD končí ve vedení ČEPS

Vítězslav Kulich

Ministr průmyslu a obchodu Tomáš Hüner (za ANO) odvolal z představenstva provozovatele energetické přenosové soustavy...

Najdete na iDNES.cz