Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Radek Cihla, MAFRA

Data o prodaných autech už nejsou zdarma, automobilky protestují

  • 61
Konkurenční boj automobilek v Česku se rozšířil z autosalonů i do statistik o prodejích nových vozů. Česká republika se od února stala jednou z mála zemí na světě, kde nemají lidé šanci zdarma zjistit, jak se jednotlivým značkám daří. To se některým automobilkám nelíbí a volají po otevření statistik.

Jde přitom o údaje, které získává stát z centrálního registru vozidel placeného z veřejných peněz. K podrobným měsíčním číslům o prvních registracích nových vozů, což jsou prakticky data o prodejích automobilů, má však přístup jen pár vyvolených organizací. Zdarma. 

Mezi nimi je Svaz dovozců automobilů (SDA), který dosud deset let detailní statistiky zdarma zveřejňoval. Avšak podklady, které dostával z registru, si musí nechat "vyčistit", za což platí firmě RTV Data. "Dostáváme tabulky, které nelze okamžitě použít. Například se tam často plete model vozu a jeho výrobce, to vše musíme vyčistit," vysvětluje tajemník SDA Pavel Tunkl. 

Podle něj dovozci platí ročně soukromé firmě za tyto služby kolem milionu korun, data však poskytovali dosud zdarma. "Platíme to deset let sami, nikdo jiný to platit nechtěl," upozorňuje Tunkl.

Ministerstvo zveřenuje jen základní čísla

Ministerstvo dopravy na svých webových stránkách poskytuje jen základní souhrnná čísla o registracích bez členění podle značek či modelů, a to ještě nepravidelně. "Podrobněji členěné údaje nemá ministerstvo k dispozici," tvrdí Andrea Volaříková z jeho tiskového odboru.

Registr vozidel přitom spadá právě pod ministerstvo dopravy a podobný soubor s detailními nevyčištěnými daty jako SDA si stahuje z ministerstva zdarma například i Česká kancelář pojistitelů. 

V řadě zemí navíc stejné, už přehledně upravené statistiky zveřejňují přímo úřady. Například v Německu jsou kompletní údaje o tamním trhu na stránkách spolkového úřadu pro automobily. České ministerstvo dopravy ovšem neplánuje, že by kompletní statistiky samo zveřejňovalo.

Celosvětový trend: vše zdarma

Zpoplatnění statistik považuje za nestandardní i Matt Gasnier, provozovatel webu bestsellingcars.com, který sleduje prodeje jednotlivých značek v desítkách zemí po celém světě.

"Celosvětově je trend publikovat statistiky kompletně zdarma. Jen pár zemí jde proti proudu," uvedl Gasnier. Podle něj jde například o Slovensko, Belgii nebo Malajsii. Proti zpoplatnění statistik vystoupila jako první automobilka Hyundai. 

"SDA je dobrovolné sdružení právnických osob, ale disponuje exkluzivním přístupem k veřejným databázím. Proto má veřejnost i výrobci právo požadovat, aby údaje poskytované tímto sdružením byly maximálně transparentní," míní Miloš Adámek, mluvčí Hyundai. Firma už SDA vyzvala k nápravě. 

Hyundai se v názoru na otevření statistik shoduje i se svým hlavním konkurentem Škodou Auto. "Jsme pro to, aby byly údaje o prodejích naprosto transparentní. Nemáme co skrývat," řekl mluvčí Škody Jozef Baláž. Prodejní statistiky patří dlouhodobě mezi nástroje konkurenčního boje, firmy se rády pochlubí, jak se jim daří.