Spotřební koš je několikastránkový seznam zhruba tisíce položek zboží a služeb, které patří v Česku k nejprodávanějším a nejoblíbenějším. Český statistický úřad (ČSÚ) je sleduje, aby z nich mohl počítat inflaci.
S tím, jak se mění zvyky zákazníků a spotřebitelské trendy, je třeba měnit i položky ve spotřebním koši. Od letošního ledna z něj proto vypadla nenahraná CD a DVD, blu-ray přehrávače prodávané na internetu. Ze služeb zase zmizelo vydání stavebního povolení a zprostředkovatelské služby realitních kanceláří.
„Provádění pravidelných aktualizací spotřebního koše je nezbytné. Vyřazovány jsou položky, u nichž je zaznamenávána nižší poptávka spotřebitelů. Zařazováno je zboží a služby, které domácnosti nakupují více, ať už z důvodu technologické změny, nebo nákupního chování,“ popisuje za statistický úřad mluvčí Petra Báčová.
„Obecně média jako CD, DVD či blu-ray jsou již několik let na ústupu, takže sice se ještě prodávají a ve všech našich prodejnách je stále nabízíme, ale prodej šel výrazně dolů. Většina výrobců již výrobu optických médií ukončila, nicméně ten největší z nich, společnost Verbatim, stále nabízí širokou nabídku těchto médií,“ popisuje mluvčí Euronicsu Lenka Mastešová. Výrobu ukončily například společnosti TDK, Imation, JVC či Taiyo Yuden.
„Meziroční pokles prodejů našich médií je menší než celkový pokles této kategorie na trhu, což je dáno i ukončením výroby některých značek medií,“ potvrzuje country manažer společnosti Verbatim pro střední a východní Evropu Pavel Matyáš s tím, že ukončovat výrobu zatím nehodlají.
Něco sledují už jen na webu
Jak dodává Mastešová, prodeje cédéček a dévédéček sice klesají, ale stále je ročně zájem o několik desítek tisíc balení. Na podobné úrovni se prodávají i nyní oblíbené paměťové karty a flash disky. Cena, a tudíž i jejich váha při útratách je ale řádově jiná.
Zatímco „stará“ média stojí pár korun, paměťové karty od několika stovek výše.
„Zájem zákazníků stále trvá, prodej prázdných CD a DVD na Alze pokračuje. Prodeje jsou již tři roky zhruba na stejné úrovni a pohybují se v desítkách tisíc kusů ročně,“ uvádí mluvčí on-linového obchodu Alza Patricia Šedivá. Pokud jde o prodej blu-ray přehrávačů, ten sice podle ní na Alze každoročně roste, ale podle agentury GfK, která se zabývá výzkumem trhu, v Česku celkově klesá.
V oblasti elektroniky jsou sice změny v trendech a oblíbených výrobcích nejrychlejší, letos ale došlo i na služby. Vyřazeno ze spotřebního koše bylo třeba vydání stavebního povolení. „S novelizací stavebního zákona významně stoupl podíl staveb, u nichž je pro provedení stavby postačující ohlášení stavebnímu úřadu,“ vysvětluje Bačová. Položka byla nahrazena jinou, a to „návrhem na vklad do katastru nemovitostí“.
Na spotřebním koši je navíc vidět i další trend, a to jak se lidi přesouvají se svými nákupy na internet. Právě paměťovou kartu statistici zařadili do spotřebního koše už pouze jako nakoupenou na internetu a podobně je tomu u stále rostoucího počtu položek. Například cenu MP3 přehrávače sledují statistici jak na internetu, tak v kamenných obchodech.
Změny přijdou i příští rok. „Diskman nahradil MP3 přenosný přehrávač a ten už nahrazují mobily či smart watch. Na ústupu jsou i standardní autonavigace, protože ji obsahuje každý smartphone. Totéž se dá říct u klasických videokamer, které nahradily buď outdoorové kamery, drony, nebo smartphony,“ popisuje Mastešová z Euronicsu.