Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Co Češi tolik nekupují. CD a DVD už jsou mrtvá i pro statistiky

  1:00aktualizováno  1:00
Statistici udělali pořádek ve spotřebním koši a vyhodili, co už Češi tolik nekupují. Přestali tak sledovat ceny přehrávače blu-ray disků nebo nenahraných cédéček a dévédéček. Naopak nově zařadili mezi hojně prodávané výrobky paměťovou kartu prodávanou v internetových obchodech.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Archiv

Spotřební koš je několikastránkový seznam zhruba tisíce položek zboží a služeb, které patří v Česku k nejprodávanějším a nejoblíbenějším. Český statistický úřad (ČSÚ) je sleduje, aby z nich mohl počítat inflaci.

S tím, jak se mění zvyky zákazníků a spotřebitelské trendy, je třeba měnit i položky ve spotřebním koši. Od letošního ledna z něj proto vypadla nenahraná CD a DVD, blu-ray přehrávače prodávané na internetu. Ze služeb zase zmizelo vydání stavebního povolení a zprostředkovatelské služby realitních kanceláří.

„Provádění pravidelných aktualizací spotřebního koše je nezbytné. Vyřazovány jsou položky, u nichž je zaznamenávána nižší poptávka spotřebitelů. Zařazováno je zboží a služby, které domácnosti nakupují více, ať už z důvodu technologické změny, nebo nákupního chování,“ popisuje za statistický úřad mluvčí Petra Báčová.

„Obecně média jako CD, DVD či blu-ray jsou již několik let na ústupu, takže sice se ještě prodávají a ve všech našich prodejnách je stále nabízíme, ale prodej šel výrazně dolů. Většina výrobců již výrobu optických médií ukončila, nicméně ten největší z nich, společnost Verbatim, stále nabízí širokou nabídku těchto médií,“ popisuje mluvčí Euronicsu Lenka Mastešová. Výrobu ukončily například společnosti TDK, Imation, JVC či Taiyo Yuden.

„Meziroční pokles prodejů našich médií je menší než celkový pokles této kategorie na trhu, což je dáno i ukončením výroby některých značek medií,“ potvrzuje country manažer společnosti Verbatim pro střední a východní Evropu Pavel Matyáš s tím, že ukončovat výrobu zatím nehodlají.

Něco sledují už jen na webu

Jak dodává Mastešová, prodeje cédéček a dévédéček sice klesají, ale stále je ročně zájem o několik desítek tisíc balení. Na podobné úrovni se prodávají i nyní oblíbené paměťové karty a flash disky. Cena, a tudíž i jejich váha při útratách je ale řádově jiná.

Zatímco „stará“ média stojí pár korun, paměťové karty od několika stovek výše.

„Zájem zákazníků stále trvá, prodej prázdných CD a DVD na Alze pokračuje. Prodeje jsou již tři roky zhruba na stejné úrovni a pohybují se v desítkách tisíc kusů ročně,“ uvádí mluvčí on-linového obchodu Alza Patricia Šedivá. Pokud jde o prodej blu-ray přehrávačů, ten sice podle ní na Alze každoročně roste, ale podle agentury GfK, která se zabývá výzkumem trhu, v Česku celkově klesá.

V oblasti elektroniky jsou sice změny v trendech a oblíbených výrobcích nejrychlejší, letos ale došlo i na služby. Vyřazeno ze spotřebního koše bylo třeba vydání stavebního povolení. „S novelizací stavebního zákona významně stoupl podíl staveb, u nichž je pro provedení stavby postačující ohlášení stavebnímu úřadu,“ vysvětluje Bačová. Položka byla nahrazena jinou, a to „návrhem na vklad do katastru nemovitostí“.

Na spotřebním koši je navíc vidět i další trend, a to jak se lidi přesouvají se svými nákupy na internet. Právě paměťovou kartu statistici zařadili do spotřebního koše už pouze jako nakoupenou na internetu a podobně je tomu u stále rostoucího počtu položek. Například cenu MP3 přehrávače sledují statistici jak na internetu, tak v kamenných obchodech.

Změny přijdou i příští rok. „Diskman nahradil MP3 přenosný přehrávač a ten už nahrazují mobily či smart watch. Na ústupu jsou i standardní autonavigace, protože ji obsahuje každý smartphone. Totéž se dá říct u klasických videokamer, které nahradily buď outdoorové kamery, drony, nebo smartphony,“ popisuje Mastešová z Euronicsu.



Nejčtenější

Putinův poradce připravil nejbohatší Rusy během dne o miliardy dolarů

Ilustrační snímek

Nejzámožnější Rusové ztratili v jednom jediném dni přes tři miliardy dolarů. Může za to návrh ekonomického poradce...

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...



Šinkansenem z Prahy do Ústí nad Labem po nové rychlotrati už za 27 minut

Rychlovlak AVE - Španělsko

Obyvatelé Ústí nad Labem zřejmě nepřijdou o zastávku vysokorychlostních vlaků spojujících Prahu s německými Drážďany....

Konec nočních nákupů, hlásí Tesco. Obchody v Česku zkrátí otevírací dobu

Obchodní dům Tesco. Logo.

Desítky tuzemských supermarketů britského řetězce Tesco zkrátí od září svou otevírací dobu. Místo půlnoci budou obchody...

Turecká krize se přelévá do Evropy, stahuje s sebou i českou korunu

Současný turecký prezident Recep Tayyip Erdogan se prohlásil za vítěze...

Evropské akcie i euro zůstávají pod tlakem kvůli obavám z ekonomické krize v Turecku. Jednotná evropská měna během...

Další z rubriky

Ovocná limonáda Vitacit. Nápoj, který do pádu socialismu nikdo nepil

Ilustrační snímek

Téměř před padesáti lety se zrodil v továrně na výrobu kyseliny citronové prášek na bázi kyseliny citronové a cukru...

OBRAZEM: Aktivisté ve slepičích maskách zaplnili tramvaje

Happening Obránců zvířat na podporu kampaně proti chovu slepic v klecích.

Několik desítek aktivistů ve škraboškách a kostýmech slepic ze spolku Obraz - Obránci zvířat se v pondělí snažilo při...

Prodejna u bytu. Obchodní řetězce rostou společně s developery

Ilustrační snímek

Lidl, Penny Market, Billa či Tesco sice už mají po republice stovky prodejen, ale neúnavně přidávají další. Najít...

Najdete na iDNES.cz