Co Češi tolik nekupují. CD a DVD už jsou mrtvá i pro statistiky

  1:00aktualizováno  1:00
Statistici udělali pořádek ve spotřebním koši a vyhodili, co už Češi tolik nekupují. Přestali tak sledovat ceny přehrávače blu-ray disků nebo nenahraných cédéček a dévédéček. Naopak nově zařadili mezi hojně prodávané výrobky paměťovou kartu prodávanou v internetových obchodech.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Archiv

Spotřební koš je několikastránkový seznam zhruba tisíce položek zboží a služeb, které patří v Česku k nejprodávanějším a nejoblíbenějším. Český statistický úřad (ČSÚ) je sleduje, aby z nich mohl počítat inflaci.

S tím, jak se mění zvyky zákazníků a spotřebitelské trendy, je třeba měnit i položky ve spotřebním koši. Od letošního ledna z něj proto vypadla nenahraná CD a DVD, blu-ray přehrávače prodávané na internetu. Ze služeb zase zmizelo vydání stavebního povolení a zprostředkovatelské služby realitních kanceláří.

„Provádění pravidelných aktualizací spotřebního koše je nezbytné. Vyřazovány jsou položky, u nichž je zaznamenávána nižší poptávka spotřebitelů. Zařazováno je zboží a služby, které domácnosti nakupují více, ať už z důvodu technologické změny, nebo nákupního chování,“ popisuje za statistický úřad mluvčí Petra Báčová.

„Obecně média jako CD, DVD či blu-ray jsou již několik let na ústupu, takže sice se ještě prodávají a ve všech našich prodejnách je stále nabízíme, ale prodej šel výrazně dolů. Většina výrobců již výrobu optických médií ukončila, nicméně ten největší z nich, společnost Verbatim, stále nabízí širokou nabídku těchto médií,“ popisuje mluvčí Euronicsu Lenka Mastešová. Výrobu ukončily například společnosti TDK, Imation, JVC či Taiyo Yuden.

„Meziroční pokles prodejů našich médií je menší než celkový pokles této kategorie na trhu, což je dáno i ukončením výroby některých značek medií,“ potvrzuje country manažer společnosti Verbatim pro střední a východní Evropu Pavel Matyáš s tím, že ukončovat výrobu zatím nehodlají.

Něco sledují už jen na webu

Jak dodává Mastešová, prodeje cédéček a dévédéček sice klesají, ale stále je ročně zájem o několik desítek tisíc balení. Na podobné úrovni se prodávají i nyní oblíbené paměťové karty a flash disky. Cena, a tudíž i jejich váha při útratách je ale řádově jiná.

Zatímco „stará“ média stojí pár korun, paměťové karty od několika stovek výše.

„Zájem zákazníků stále trvá, prodej prázdných CD a DVD na Alze pokračuje. Prodeje jsou již tři roky zhruba na stejné úrovni a pohybují se v desítkách tisíc kusů ročně,“ uvádí mluvčí on-linového obchodu Alza Patricia Šedivá. Pokud jde o prodej blu-ray přehrávačů, ten sice podle ní na Alze každoročně roste, ale podle agentury GfK, která se zabývá výzkumem trhu, v Česku celkově klesá.

V oblasti elektroniky jsou sice změny v trendech a oblíbených výrobcích nejrychlejší, letos ale došlo i na služby. Vyřazeno ze spotřebního koše bylo třeba vydání stavebního povolení. „S novelizací stavebního zákona významně stoupl podíl staveb, u nichž je pro provedení stavby postačující ohlášení stavebnímu úřadu,“ vysvětluje Bačová. Položka byla nahrazena jinou, a to „návrhem na vklad do katastru nemovitostí“.

Na spotřebním koši je navíc vidět i další trend, a to jak se lidi přesouvají se svými nákupy na internet. Právě paměťovou kartu statistici zařadili do spotřebního koše už pouze jako nakoupenou na internetu a podobně je tomu u stále rostoucího počtu položek. Například cenu MP3 přehrávače sledují statistici jak na internetu, tak v kamenných obchodech.

Změny přijdou i příští rok. „Diskman nahradil MP3 přenosný přehrávač a ten už nahrazují mobily či smart watch. Na ústupu jsou i standardní autonavigace, protože ji obsahuje každý smartphone. Totéž se dá říct u klasických videokamer, které nahradily buď outdoorové kamery, drony, nebo smartphony,“ popisuje Mastešová z Euronicsu.



Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Banku s „hodným bankéřem“ spolkne Moneta. Přejmenuje se na Air Bank

Air Bank už dlouho láká nové klienty úspěšnou televizní kampaní se zlým a...

Obchod za dvacet miliard výrazně změní rozložení sil v českém bankovnictví. Po spojení Monety, Air Bank a části Home...



Zmetek, označil Ťok lokomotivy, které České dráhy koupily dvakrát dráž

Ilustrační snímek

Optikou ministra dopravy Dana Ťoka jsou lokomotivy Emil Zátopek zmetkem, který je nutné vrátit výrobci. Za...

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Další z rubriky

Padělaných bankovek je méně než loni, oznámila Česká národní banka

Česká národní banka předvedla zabavené padělky českých bankovek. (11. ledna...

Česká národní banka zadržela za první čtvrtletí letošního roku 1521 padělaných a pozměněných bankovek a mincí. To je v...

Péče o hada moc nestojí, šelma dokáže rozpočet zruinovat

Trojčatům sněžných levhartů v jihlavské zoologické zahradě už jsou dva měsíce,...

Péče o domácí mazlíčky může vyjít pořádně draho. Zatímco třeba had vysaje z peněženky svého majitele jen tisíce korun...

Kapři kvůli suchu podraží. Kilo vánoční pochoutky vyjde na 100 korun

Ilustrační snímek

Rybářství Třeboň navrhuje velkoobchodním odběratelům koncovou cenu při vánočním prodeji u stánků kolem 100 korun za...



Najdete na iDNES.cz