Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Dozvuky výluk: vlaky loni nastřádaly téměř dvacet čtyři let zpoždění

  10:56aktualizováno  10:56
Každý šestý vlak měl loni zpoždění, ukazují statistiky Českých drah. Důvodem je především extrémní výluková činnost související s dočerpáváním evropských peněz. Dráhy požadují, aby více peněz na ztráty posílala Správa železniční dopravní cesty.
Ilustrační foto.

Ilustrační foto. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Výrazně větší pravděpodobnost zpoždění loni byla u dálkových vlaků: zatímco v regionální dopravě jelo 87,8 % vlaků na čas (počítá se se zpožděním do 5 minut), v dálkových vlacích Českých drah jelo podle jízdního řádu 72,1 % spojů. Ukazují to data z výroční zprávy Českých drah. Ostatní dopravci zatím data o zpoždění nezveřejňují.

České dráhy ve svých statistikách uvádí, že mohly za zpoždění u dálkových vlaků jen v pětině případů, v regionální dopravě pak v 30,7 procentech. Firma ve zprávě současně přiznala, že nejčastější příčinou zpoždění z vlastní viny byl stav vozového parku. Průměrné zpoždění zpožděných vlaků dosahovalo 30 minut, což je meziroční pokles o osm minut.

Celkové zpoždění vlaků Českých drah loni dosáhlo 12,398 milionu minut, což je v součtu téměř 24 let. Meziročně je to nárůst téměř o třetinu, průměrné zpoždění jednoho vlaku se zvýšilo o 3,61 minuty. „Ohromné množství výluk se přirozeně projevilo na přesnosti našich vlaků, a to ať šlo výluky na vícekolejných tratích, nebo o výluky s náhradní autobusovou dopravou,“ říká mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Výluky stály České dráhy půl miliardy

I když přesnost vlaků loni výrazně klesla, není o mnoho horší než v jiných zemích. Například v Německu Deutsche Bahn hlásí u dálkových vlaků přesnost 76,5 %. „Jsou to statistická data. I když vypadají na první pohled hrozivě, v praxi jede stále zhruba 9 z 10 vlaků včas,“ podotkl Šťáhlavský.

České dráhy vyčíslily za loňský rok dopadl výluk do hospodaření na půl miliardy korun, část nákladů ČD kompenzovala Správa železniční dopravní cesty.

„Už loni jsme se dohodli na kompenzacích zhruba ve výši 400 milionů korun, které nám zaplatili, náklady to ale zcela nepokrylo. Kromě vyšších cen za autobusy jsme také utratili mnohem více za osobní náklady, spousta zaměstnanců zůstala na přesčasech. Výluky znamenají vždy větší personální potřebu. Až nový zákon o drahách počítá s tím, že by nám SŽDC měla výluky kompenzovat v plné výši,“ řekl generální ředitel Českých drah Pavel Krtek.

Autor:



Nejčtenější

Sexistické prasátečko mají souložící poradkyně a výcuc odpadu. Urážejí ženy

Snaživá sekretářka v podání Free Radio. Veřejnost v soutěži Sexistické...

Bankovní poradkyně Lenka poslušně souložící na stole za svou cestou k úspěchu. A také pohled na ženu sedící na toaletě...

Škoda je Popelkou Volkswagenu. O superb přijdeme, říká šéf odborářů

Škoda Superb Black Crystal

Podle odborového předáka největší tuzemské automobilky je to už jasné. Škodovka přijde o superb, vlajková loď firmy s...



Zlatá neděle bude se staženými výlohami. Obchody teď posilují výprodeje

Vlna povánočních slev 28.prosince v Plzni

Blíží se Černý pátek a s ním největší výprodejová akce roku. Z marketingového a obchodního hlediska je pro prodejce...

Musk tratí na autech každou minutu 8 tisíc dolarů. Může mu to zlomit vaz

Elon Musk, šéf automobilky Tesla, představuje nový elektrický roadster

Výroba klíčového vozu společnosti Tesla s názvem Model 3 nabrala tři měsíce zpoždění. Firmu drží nad vodou investoři,...

Zaměstnanci Amazonu udávají nadřízené. Nejaktivnější mohou vyhrát dron

(Ilustrační snímek)

Vedení francouzské divize Amazonu vymyslelo kontroverzní soutěžní hru. Zaměstnanci skladu amerického internetového...



Další z rubriky

Pražská MHD před svátky zkrátí intervaly a posílí tramvaje a autobusy

Tramvaje, které se sjely u zastávky na Karlově náměstí.

Pražská MHD bude mít od soboty 25. listopadu o víkendech kratší intervaly, posíleny budou některé tramvajové linky a na...

Zlínský kraj není pro soukromé dopravce atraktivní, omezí vlaky i autobusy

RegioJet letos rozšířil flotilu o nové autobusy Scania Irizar i8

K omezení důležitých linek, které spojují zlínský region se zbytkem republiky, přistoupily soukromé dopravní...

Potrubní doprava pro lidi? Nejdřív v arabské poušti, pak v Brně

Vizualizace dopravní „kapsle“ dráhy hyperloop.

Už brzy má být zveřejněná studie, která ukáže, za jakých podmínek se vyplatí v arabské poušti přeprava budoucnosti....



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.