Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Dozvuky výluk: vlaky loni nastřádaly téměř dvacet čtyři let zpoždění

  • 18
Každý šestý vlak měl loni zpoždění, ukazují statistiky Českých drah. Důvodem je především extrémní výluková činnost související s dočerpáváním evropských peněz. Dráhy požadují, aby více peněz na ztráty posílala Správa železniční dopravní cesty.

Výrazně větší pravděpodobnost zpoždění loni byla u dálkových vlaků: zatímco v regionální dopravě jelo 87,8 % vlaků na čas (počítá se se zpožděním do 5 minut), v dálkových vlacích Českých drah jelo podle jízdního řádu 72,1 % spojů. Ukazují to data z výroční zprávy Českých drah. Ostatní dopravci zatím data o zpoždění nezveřejňují.

České dráhy ve svých statistikách uvádí, že mohly za zpoždění u dálkových vlaků jen v pětině případů, v regionální dopravě pak v 30,7 procentech. Firma ve zprávě současně přiznala, že nejčastější příčinou zpoždění z vlastní viny byl stav vozového parku. Průměrné zpoždění zpožděných vlaků dosahovalo 30 minut, což je meziroční pokles o osm minut.

Celkové zpoždění vlaků Českých drah loni dosáhlo 12,398 milionu minut, což je v součtu téměř 24 let. Meziročně je to nárůst téměř o třetinu, průměrné zpoždění jednoho vlaku se zvýšilo o 3,61 minuty. „Ohromné množství výluk se přirozeně projevilo na přesnosti našich vlaků, a to ať šlo výluky na vícekolejných tratích, nebo o výluky s náhradní autobusovou dopravou,“ říká mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Výluky stály České dráhy půl miliardy

I když přesnost vlaků loni výrazně klesla, není o mnoho horší než v jiných zemích. Například v Německu Deutsche Bahn hlásí u dálkových vlaků přesnost 76,5 %. „Jsou to statistická data. I když vypadají na první pohled hrozivě, v praxi jede stále zhruba 9 z 10 vlaků včas,“ podotkl Šťáhlavský.

České dráhy vyčíslily za loňský rok dopadl výluk do hospodaření na půl miliardy korun, část nákladů ČD kompenzovala Správa železniční dopravní cesty.

„Už loni jsme se dohodli na kompenzacích zhruba ve výši 400 milionů korun, které nám zaplatili, náklady to ale zcela nepokrylo. Kromě vyšších cen za autobusy jsme také utratili mnohem více za osobní náklady, spousta zaměstnanců zůstala na přesčasech. Výluky znamenají vždy větší personální potřebu. Až nový zákon o drahách počítá s tím, že by nám SŽDC měla výluky kompenzovat v plné výši,“ řekl generální ředitel Českých drah Pavel Krtek.