Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

České dráhy a odboráři vyhráli, miliardová státní půjčovna vlaků nebude

  19:39aktualizováno  19:39
Ministerstvo dopravy definitivně vzdalo plány na zřízení firmy, která by centrálně nakupovala nové vlaky a pak je pronajímala dopravcům. Odpor proti půjčovně měli hlavně České dráhy a železniční odboráři, kterým se podařilo s připomínkami přesvědčit i některá ministerstva.

Nová jednotka InterPanter při průjezdu místem, kde je podloží koridoru nestabilní. | foto: Radek Latislav, MAFRA

Konec plánu po pondělním jednání tripartity potvrdil iDNES.cz náměstek ministra dopravy Ladislav Němec. Podle něj z materiálu o otvírání železničního trhu, ve kterém byla i půjčovna vlaků, zmizí sporný bod, který počítal s využitím evropských dotací na nákup vlaků pro dálkové vlaky. „S ohledem na zájem podpořit veřejnou dopravu nabídne tyto prostředky krajům a to v souladu s vládou schváleným programem Pořízení železničních kolejových vozidel,“ řekl Němec.

Půjčovna měla přinést snížení nákladů na nákup vlaků, státní dopravce se ale obával, že se stane jen personální agenturou. Byznys s pronájmem vlaků funguje v některých zemích běžně v soukromé sféře zejména u nákladních dopravců. V Česku, kde řada nákupů nových vlaků Českých drah končí pokutou od antimonopolního úřadu, ale plán narazil.

Už v materiálu pro pondělní jednání ministerstvo potvrdilo, že nenašlo shodu s některými ministerstvy a nebylo schopno vypořádat jejich připomínky. Kritici požadovali především důkladnější analýzu, proč by měla půjčovna vůbec existovat.

Proti půjčovně se postavily například Úřad vlády (místopředseda vlády pro vědu, výzkum a inovace), ministerstvo zemědělství a Pardubický kraj. „Tyto tři úřady předložily připomínky téměř doslovně totožného znění,“ uvedlo ministerstvo dopravy ve své zprávě. Připomínky se navíc velmi shodovaly s argumentací, kterou proti půjčovně měly České dráhy. Ty jsou od začátku proti.

Proti plánům bylo i ministerstvo vnitra, ministerstvo průmyslu a obchodu, Liberecký kraj, Středočeský kraj a Asociace samostatných odborů, pod kterou spadá Odborové sdružení železničářů.

Státu hrozilo, že o dotace na vlaky přijde úplně

Boj o půjčovnu se stal hrou o čas: její start počítal s evropskými dotacemi, a tak její odpůrci souhlas podmínili zpracováním analýz, které by odůvodnily pořízení vlaků státem. To by ale zabralo další čas a státu by hrozilo, že o dotace na vlaky přijde úplně. Proto se ministerstvo rozhodlo, že peníze na vlaky nakonec nechá krajům.

Některé kraje přitom proti půjčovně nejsou. Například Jihomoravský kraj už soutěž na vozidla spustil a počítá s tím, že je bude vlastnit třicet let.

Původní model počítal s tím, že by se mohlo ušetřit hlavně na nákupu, dosud totiž dopravci soutěží vlaky po malém počtu jednotek. To zahraniční výrobce odrazuje od časově náročného i finančně nákladného schvalování vozidel v Česku, a v soutěžích tak v minulosti byla většinou jen Škoda Transportation. Rozdrobení peněz na vlaky do krajů jí může opět nahrát.

Autor:



Nejčtenější

Prodavači jsou dražší než vysokoškoláci. Anomálie však dlouho nevydrží

(ilustrační snímek)

Současný trh práce zažívá anomálie v odměňování. Kdo hledá práci, může si u dané firmy říct víc, než mají stávající...

Problémy vyřešíme, chce to ale čas, říká finanční ředitel Kauflandu

Finanční ředitel Kauflandu Jan Stupka obsluhoval zákazníky u pokladny na...

Finanční ředitel Kauflandu Jan Stupka (54) působí v tomto německém obchodním řetězci, kde je zvykem rozhovory...



Motýlí efekt a duha na českých bankovkách. Podívejte se na nové prvky

Státní tiskárna cenin představila nové ochranné prvky, které budou na...

Státní tiskárna cenin slaví devadesát let od svého vzniku. Významné jubileum spojila s unikátní výstavou cenin, kde má...

Ceny pozemků pro dům vyskočily na dvojnásobek. Kolik stojí ve vašem kraji?

Inženýrské sítě

Ceny stavebních pozemků stoupaly nejstrměji v posledních sedmi letech na Vysočině, v Královéhradeckém kraji a ve...

Hladové české firmy posílí tisíc Filipínců, pracantů s dobrou angličtinou

Filipínský dělník

Do Česka má letos prostřednictvím vládního programu na zaměstnávání cizinců přijet tisíc Filipínců. Budou vítanou...

Další z rubriky

PŘEHLEDNĚ: Otazníky nad miliardovým mýtem. Kellner ještě nemá vyhráno

(Ilustrační snímek)

Boj firem o jednu z největších zakázek posledních let je ve finále. Mýto má na dosah vítězné konsorcium PPF...

Stát nechce skomírající lokálky rušit úplně, mohla by je využít elektroauta

Most přes Mladotický potok na zaniklé železniční trati Kralovice - Mladotice v...

Úředníci hledají způsob, jak zakonzervovat nevyužívané tratě. Do budoucna na nich mohou jezdit samořiditelná...

Dálnice z Karlových Varů do Prahy bude hotová nejdřív za osm let

Zahájení stavby obchvatu Lubence na D6.

Dálnice D6 nebude podle ministra dopravy Dana Ťoka dokončena před rokem 2026. Přípravu zbývajících úseků ve...

Najdete na iDNES.cz