Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

České dráhy a odboráři vyhráli, miliardová státní půjčovna vlaků nebude

  19:39aktualizováno  19:39
Ministerstvo dopravy definitivně vzdalo plány na zřízení firmy, která by centrálně nakupovala nové vlaky a pak je pronajímala dopravcům. Odpor proti půjčovně měli hlavně České dráhy a železniční odboráři, kterým se podařilo s připomínkami přesvědčit i některá ministerstva.

Nová jednotka InterPanter při průjezdu místem, kde je podloží koridoru nestabilní. | foto: Radek Latislav, MAFRA

Konec plánu po pondělním jednání tripartity potvrdil iDNES.cz náměstek ministra dopravy Ladislav Němec. Podle něj z materiálu o otvírání železničního trhu, ve kterém byla i půjčovna vlaků, zmizí sporný bod, který počítal s využitím evropských dotací na nákup vlaků pro dálkové vlaky. „S ohledem na zájem podpořit veřejnou dopravu nabídne tyto prostředky krajům a to v souladu s vládou schváleným programem Pořízení železničních kolejových vozidel,“ řekl Němec.

Půjčovna měla přinést snížení nákladů na nákup vlaků, státní dopravce se ale obával, že se stane jen personální agenturou. Byznys s pronájmem vlaků funguje v některých zemích běžně v soukromé sféře zejména u nákladních dopravců. V Česku, kde řada nákupů nových vlaků Českých drah končí pokutou od antimonopolního úřadu, ale plán narazil.

Už v materiálu pro pondělní jednání ministerstvo potvrdilo, že nenašlo shodu s některými ministerstvy a nebylo schopno vypořádat jejich připomínky. Kritici požadovali především důkladnější analýzu, proč by měla půjčovna vůbec existovat.

Proti půjčovně se postavily například Úřad vlády (místopředseda vlády pro vědu, výzkum a inovace), ministerstvo zemědělství a Pardubický kraj. „Tyto tři úřady předložily připomínky téměř doslovně totožného znění,“ uvedlo ministerstvo dopravy ve své zprávě. Připomínky se navíc velmi shodovaly s argumentací, kterou proti půjčovně měly České dráhy. Ty jsou od začátku proti.

Proti plánům bylo i ministerstvo vnitra, ministerstvo průmyslu a obchodu, Liberecký kraj, Středočeský kraj a Asociace samostatných odborů, pod kterou spadá Odborové sdružení železničářů.

Státu hrozilo, že o dotace na vlaky přijde úplně

Boj o půjčovnu se stal hrou o čas: její start počítal s evropskými dotacemi, a tak její odpůrci souhlas podmínili zpracováním analýz, které by odůvodnily pořízení vlaků státem. To by ale zabralo další čas a státu by hrozilo, že o dotace na vlaky přijde úplně. Proto se ministerstvo rozhodlo, že peníze na vlaky nakonec nechá krajům.

Některé kraje přitom proti půjčovně nejsou. Například Jihomoravský kraj už soutěž na vozidla spustil a počítá s tím, že je bude vlastnit třicet let.

Původní model počítal s tím, že by se mohlo ušetřit hlavně na nákupu, dosud totiž dopravci soutěží vlaky po malém počtu jednotek. To zahraniční výrobce odrazuje od časově náročného i finančně nákladného schvalování vozidel v Česku, a v soutěžích tak v minulosti byla většinou jen Škoda Transportation. Rozdrobení peněz na vlaky do krajů jí může opět nahrát.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Bourání severního železničního mostu na hlavním nádraží v Plzni. (18. dubna...
Největší železniční tendr padá. Zakázku za 3,5 miliardy zrušil ÚOHS

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zrušil výsledek tendru na modernizaci železničního uzlu v Praze za 3,5 miliardy korun. Správa železniční dopravní cesty...  celý článek

Letadlo společnosti Wizz Air
Nízkonákladoví dopravci se začali snažit, těží z toho i Češi

Až na sklonku sezóny se letos marketingově probudili evropští nízkonákladoví dopravci. V září, kdy přepravní výkony každoročně prudce klesají, se přímo...  celý článek

Ryanair létá výhradně s Boeingy 737-800
Ryanair zruší až padesát letů denně, chce zlepšit dochvilnost

Nízkonákladová společnost Ryanair po dobu následujících šesti týdnů, tedy do konce října, zruší denně 40 až 50 svých letů. Důvodem má být zlepšení...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.