Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: MAFRA

Šéf soutěže na mýto nemusí být expert, říká ministr dopravy

  • 3
Stav příprav soutěže na mýto je téměř na stejném místě, jako když ministr dopravy Dan Ťok nastoupil před půl rokem do své funkce. Ministr jmenovaný hnutím ANO přesto stále věří, že se za rok a půl podaří jednu z největších státních zakázek vyřešit.

Na vedení mýtného tendru se vystřídalo několik lidí, za půl roku se stát ale pohnul jen nepatrně: zadal ČVUT aktualizaci studie, která má říct, zda se vyplatí rozšířit zpoplatnění i na další silnice, než dosud. Začala také jednání s Kapschem o součinnosti kvůli konci stávající smlouvy. 

Nový tým vede Jan Chovanec, který přišel z poradenské firmy Adwise. Tu zároveň spoluvlastní a ještě donedávna ji vedl. Podle svých slov ale podíl prodává. K Ťokovi se dostal přes jeho poradce Petra Nevického, jehož syn Pavel firmu Adwise také spoluvlastní. 

„Vybral jsem ho já, hledal jsem člověka, který nemá zkušenosti s mýtem. Experti na mýto mohou být obviněni, pro koho hraje. Není potřeba, aby šéf skupiny byl největším expertem na mýto,“ řekl Ťok.

Chovanec nastoupil na ministerstvo jako zaměstnanec s platem 80 tisíc korun měsíčně. Ťok nejprve na tiskové konferenci tvrdil, že je zaměstnancem firmy Cimto, která patří pod  ministerstvo dopravy. Státní podnik Centrum pro informace a mechanické testování obalů se přitom mýtem vůbec nezabývá. Podle Ťoka se ale v budoucnu převede na provozovatele IT systémů. Později ředitel odboru komunikace ministerstva Jakub Stadler jeho tvrzení opravil. „Pan Chovanec má smlouvu na ministerstvu,“ řekl Stadler. 

  V týmu pro mýto je i další Ťokův poradce, Lászlo Hainal, dále v něm zůstávají úředníci z ministerstva dopravy a ŘSD. 

Ministerstvo věří, že státu s mýtem pomůže i rakouský provozovatel dálnic Asfinag. V pondělí jedou proto zástupci ministerstva na jednání. „Nabídli nám pomoc i vypůjčení jejich expertů,“ dodal Ťok. 

Za pomalé přípravy mýtné soutěže sklízí Ťok kritiku jak od opozice, tak i koaličních partnerů. Naposledy se do jeho práce opřeli o víkendovém sjezdu někteří členové KDU-ČSL. 

Ťok připouští, že termíny jsou napjaté, podle něj jde ale stále vše stihnout. „Připravili jsme harmonogram, musíme připravit základní parametry zadávací dokumentace,“ dodal. Ministerstvo potřebuje i dohodu s Kapschem, aby se dostalo k licencím na současný provoz systému. „Máme jednoznačné zadání, aby se vypsala otevřená soutěž, stihnutelné to je,“ tvrdí Ťok.

Podle nového harmonogramu se soutěžit začne nejdříve v srpnu. Prodloužení smlouvy s Kapschem podle něj není na pořadu dne.