Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: ŘSD

Stavba D1 u Přerova je připravena, nezačne ale zřejmě dřív než za 15 let

  • 25
Ve zvláštní situaci je dostavba 24,4 kilometru dálnice D1 u Přerova. Jsou vykoupené všechny pozemky a vyřízena veškerá povolení, nejsou ale peníze. A budou možná až po roce 2025. Jenže do té doby zase řada potřebných razítek přestane platit.

Jen málokterá stavba kdy byla tak blízko položení základního kamene a měla přitom tak malou naději, že vůbec začne. Úseku dálnice D1 z Lipníka nad Bečvou do Přerova se přesně tohle nyní děje. Stavět by se mohlo začít hned. Přesto dálnice není v plánu nejméně do roku 2025. Není totiž v takzvané superstrategii ministra dopravy Víta Bárty.

Politici napříč stranami i celým regionem to považují za jeden velký přešlap. Všechna povolení mají totiž jen dočasnou "trvanlivost". Pokud propadnou, maraton jejich shánění bude muset začít znovu.

"Stavba je připravena tak daleko, že už jsou uzavřeny i výkupy pozemků nebo jejich vyvlastnění. Pokud stavba nebude zahájena, propadnou povolení. Tím pádem hrozí žaloby a snaha o navrácení pozemků," varuje náměstek přerovského primátora Dušan Hluzín, který má na starosti dopravu.

K tomu, aby byla dálnice D1 kompletní, zbývá dostavět přesně 24,4 kilometru. Zhruba čtrnáct kilometrů je z Lipníka do Přerova a dalších deset pak z Přerova do Říkovic. Dálnice pomůže nejen odlehčit dopravu v ucpaném Přerově, ale také přilákat investory, kteří se městu zatím vyhýbají.

Dálnice je prý pro ministerstvo klíčová, přednost ale mají jinde

Přestože ministerstvo dopravy tvrdí, že i pro něj je D1 klíčová, v superkoncepci dostaly přednost jiné stavby. Dvacetikilometrový úsek kolem Přerova skončil na seznamu těch silnic, na které nejsou peníze.

Mapka chybějící části dálnice D1 u Přerova. Pro stavbu jsou vykoupeny potřebné pozemky a vyřízena povolení, není ale v klíčovém seznamu ministra dopravy.

To, že dálnici hrozí zbytečné komplikace, potvrdila mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková. "Tím, že stavba není zatím zařazena do superkoncepce ministerstva dopravy, reálně hrozí, že mohou propadnout pravomocná stavební povolení," uvedla.

Zatímco na úseku z Lipníka do Přerova má stát vykoupeno 99,9 procenta pozemků, u zbývající části do Říkovic výkupy ještě neskončily. "Nemáme ještě všechny pozemky, i když výkupy za zhruba 30 milionů korun už máme za sebou. Další příprava této stavby je v tuto chvíli zmrazena," popsala Vápeníková.

Oba chybějící úseky dálnice mají takzvaná zakotvená územní rozhodnutí, která propadnout nemohou. Dálnici z Lipníka do Přerova však může zdržet nové vyřizování stavebních povolení. "Jak dlouho to bude, nevím. Někdy to bývá kvůli problémům s pozemky i deset let, pokud jsou ale pozemky a pravomocné územní rozhodnutí, je to v řádu měsíců," vysvětlila Vápeníková.

Dálnice je klíčová pro Přerov, Česko a třeba i Polsko

"Já doufám, že Česká republika dostane rozum a nejpozději v příštím roce zahájí stavbu Lipník-Přerov a v dalším roce pak Přerov-Říkovice. Vždyť není možné, aby na čtyřsetkilometrové dálnici s mezinárodním významem nebylo dostavěno dvacet kilometrů!" nešetří kritikou starosta Lipníka Miloslav Přikryl.

Ten připomněl, že na dokončení dálnice nečekají jen Češi, ale také třeba Poláci, pro něž bude D1 hlavním spojením do Rakouska a Itálie. Mezi stavbami, které mají jistotu, že se na ně dostane do roku 2025, je navíc zhruba sto třicet silnic v České republice, dostavba nejdůležitější české dálnice tu ale chybí.

Z Přerova se na Bártův seznam prioritních silnic a dálnic protlačila mimoúrovňová křižovatka v Přerově-Předmostí a průtah Přerova. Z Olomouckého kraje pak dostaly šanci rovněž silnice I/44 Vlachov-Rájec, obchvat Javorníku a spoj se severem, cesta přes Červenohorské sedlo.

Dálnice D1 kolem Přerova stejně jako například takzvaná olomoucká východní tangenta jsou v superstrategii také, ale jen v takzvané příloze 12. To je seznam staveb, s nimiž se počítá až poté, co na ně přijdou nějaké peníze - například z Evropské unie nebo z vydání obligací.

Ministerstvo dopravy nicméně připouští, že seznam priorit se může ještě změnit. Přispět k tomu může například schůzka zástupců ministerstva s Asociací krajů, která bude příští čtvrtek.

"D1 považujeme samozřejmě stále za klíčovou stavbu. Nicméně chceme k ní v rámci objektivnosti přistupovat stejně jako k ostatním důležitým dopravním stavbám, proto použijeme i multikriteriální analýzu, která objektivně zhodnotí potřebnosti staveb," sdělil Martin Novák z tiskového oddělení ministerstva.