„Je vysoké riziko, že se stavba zpozdí v některých úsecích až o 22 měsíců. Například trasa Lipník - Bělotín by se měla opozdit o deset měsíců, úsek Bělotín - Hladké Životice pak o dvakrát tolik,“ upozorňuje například senátorka za Přerovsko Jitka Seitlová.
Její slova potvrzuje i Ředitelství silnic a dálnic ve své zprávě pro vládu o stavu prací na stavbě D47.
Spolu se senátorkou v tomto kontextu kritizují především Krajský úřad Olomouckého kraje, jehož postup podle Ředitelství silnic a dálnic nesvědčí o tom, že by považoval stavbu dálnice D47 za jednu z priorit. To však krajští politici odmítají.
„Příčinou zpoždění obou etap v regionu je dlouhé trvání procesu schvalování výjimek v oblasti ochrany přírody. To trvá od května 2003. Jednou z hlavních příčin rizika zpoždění jsou údajně dlouhé termíny zejména odvolacích řízení vedených Olomouckým krajem,“ odvolává se senátorka Seitlová na zprávu předloženou vládě ministerstvem dopravy.
Krajský úřad Olomouckého kraje namítá, že žádné zdržení není úmyslné. „Využíváme pouze lhůty stanovené zákonem. Nikdy jsme nic neprotahovali,“ tvrdí mluvčí olomouckého hejtmanství Tomáš Kocych. Krajský radní Petr Polášek zpoždění stavby dálnice přiznává. Vina je podle něj ale spíše na straně ředitelství dálnic.
Ředitelství dálnic nedodalo Kraji dostatečné podklady
“Ředitelství mě za celou dobu nekontaktovalo s tím, že je někde nějaký problém. Napsali jsme proto s hejtmanem jejich řediteli Petru Laušmanovi, že se takto nejedná. Odpovědní lidé by při přípravě takové důležité stavby měli okamžitě spolu jednat, když narazí na podobný problém,“ řekl Petr Polášek, který nedávno vypracovat analýzu, z níž vyplývá, že jeho úředníci dostali od ředitelství neúplné podklady.
„Naši úředníci se navíc vůči investorovi chovají nadstandardně. Nepřerušují jednání a doslova lámou chybějící dokumenty z pracovníků ředitelství,“ dodal.
Náměstek Ředitelství silnic a dálnic Pavel Doležal i přesto míní, že zdržení je na straně krajského úřadu. „Stačí si vyhodnotit jednotlivé lhůty. Například spis k odvolání v rámci územního rozhodnutí Bělotín - Hladké Životice obdržel krajský úřad už v březnu, ale rozhodl až minulý týden,“ řekl Doležal.
Senátorka chce nezávislou kontrolní komisi
Podle senátorky Jitky Seitlové by bylo nejlepší, kdyby zástupci olomouckého hejtmanství iniciovali vznik kontrolní skupiny, která by měla za úkol koordinaci stavby D47, stejně jako to mají v Moravskoslezském kraji.
„V nejbližší době se spojím s ředitelem Petrem Laušmanem, který je nyní na dovolené, a vše budeme konzultovat,“ uzavírá radní Polášek. Dálnice D47 měla původně přijít na padesát miliard korun včetně přípravných prací. Stát kvůli tomu vydal dluhopisy.
Cena dálnice se ale zvýšila o sedm miliard po zvýšení daně z přidané hodnoty, sedm miliard už na ni bylo použito.