Řidiči na dálnici D1 od konce května projíždějí mezi Velkou Bíteší a Lhotkou zvláštním úsekem. Všude se mluví o rozsáhlé modernizaci dálnice, jede se po částečně uzavřené silnici, ale cosi tam chybí: dělníci.
Sdružení firem OHL ŽS a Alpine Bau tvrdí, že prý nemůže kvůli špatné únosnosti krajnic pokračovat ve výstavbě, a požadují úhradu za neprokázané vícepráce.
Teprve ve středu se podle generálního ředitele Davida Čermáka jednání s firmou posunulo a firma přislíbila dodat dokumentaci, jak bude dál pokračovat. "Pro mě je přijatelnější určité zpoždění stavby než zbytečné navyšování rozpočtu," dodal Čermák.
Podobné problémy s nedostatečnou únosností krajnic řeší ŘSD i na jiných úsecích, nakonec se však se stavbaři stát dohodl na úpravách, aniž bylo potřeba zastavit stavební práce a výrazněji sanovat nevyhovující podloží.
Firmy hodně stlačily ceny, teď se možná snaží přivydělat
Za požadavky na vícepráce může stát i snaha vylepšit si hospodaření poté, co většina stavebních firem v soutěži na D1 šla výrazně pod projektovanou cenu. V soutěži neúspěšné firmy několikrát uvedly, že vysoutěžené ceny jsou pod náklady a ztrátové, což ty vítězné vždy odmítly. Právě na úseku 41, o který se firmy s ŘSD přou, šly vysoutěžené ceny proti projektu nejníže.
Stavbaři se na devítikilometrový úsek vrátili jen na začátku července na dlouho plánovanou demolici mostů, kvůli které se dálnice zcela uzavřela.
Vedoucí sdružení OHL ŽS se k zastavení prací do uzávěrky nevyjádřilo. Už minulý týden, když MF DNES poprvé informovala o požadavcích některých stavebních firem na vícepráce, firma uvedla, že největším problémem je právě nedostatečná únosnost. "Spolu s investorem hledáme nejvhodnější řešení a teprve poté bude možno stanovit případné vícenáklady," řekla mluvčí Taťjana Pelíšková.
Podle Čermáka by dvouměsíční pauza neměla nakonec vést k tomu, že celý úsek bude opravený později, než předpokládal plán předání staveniště.
Zdržení je komplikace, stavba začala už tak pozdě
Zpoždění však každopádně komplikací je, pokud by běžela modernizace podle plánu, mohli stavbaři v případě příznivého počasí začít už s opravou jednoho pásu dálnice ve směru na Brno.
Takový scénář chce vyzkoušet ŘSD na jednom z dalších úseků. Už samotná stavba začala kvůli průtahům a odvolání neúspěšných firem k antimonopolnímu úřadu o dva měsíce později.
To znamená, že letos ani na jednom úseku nestihnou třetí etapu, tedy položení nového povrchu. Na zimu se tak řidiči vrátí po rozšíření krajnice a vybudování středového pásu zpět na starý povrch v uzavřeném jízdním pásu. Za celou příští sezonu pak budou muset stavbaři stihnout položit kompletně nový povrch v obou směrech, každý přitom zabere až 3,5 měsíce.
Průběh modernizace podle Čermáka ukazuje, že je nejdůležitější česká dopravní tepna v ještě horším stavu, než se původně čekalo. "Pro další soutěže chceme preciznější diagnostiku i lepší zaměření stavby," řekl Čermák. Další tendry na tři další úseky se připravují, vypsané mají být ještě letos. V ideálním případě tak bude příští rok omezen provoz na sedmi úsecích D1.
ŘSD však zadalo u všech dopravních fakult v zemi oponentní posudky, které mají ukázat, zda je zvolená metoda skutečně dobrá, či ne. Právě nulovou diskusi o zvoleném řešení přitom už dříve státu vyčítaly vysoké školy, zvolený postup kritizoval například i podnikatel Radim Jančura.
Těžká technika se na začátku července zakousla do dálničního mostu na D1
6. července 2013 |