Stavba ostravského obchvatu se zastavila

  • 13
Stavba zatím jediné části dálnice D47 se zastavila. Stavební společnost ODS totiž nedostává za budování dvoukilometrového obchvatu Ostravy zaplaceno. Problém je ve smlouvách. Jsou stále uzavřeny se společností Housing&Construction, jež měla původně pro stát postavit celou dálnici.

Na stavbě dálnice do konce minulého týdne pracovalo téměř osmdesát lidí. Každý měsíc tu odvedli práci za zhruba 40 milionů korun.

Po skončení kontraktu státu s firmou Housing&Construction ale za stavební práce firmě nikdo neplatí - neproplacené faktury už dosahují částky sto milionů korun. V pondělí proto stavbaři práce zastavili.

"Když vláda vypověděla smlouvu H&C, rozhodlo ministerstvo, že budeme pracovat jako dodavatel přímo pro stát," vysvětluje prezident ODS Dopravní stavby Pavel Vítek.

"K tomu však bylo nutné podepsat čtyřstrannou dohodu mezi námi, H&C, Ředitelstvím silnic a dálnic a ministerstvem. Housing & Construction v poslední chvíli odmítla smlouvu podepsat, protože žádá kompenzace za své případné škody ve formě daňového odpustku," dodal Vítek.

Celý problém musí znovu projednat vláda, která jej dostane na stůl na konci června. Náměstek ministra dopravy Jiří Kubínek však nepovažuje pozastavení prací na dálnici za nijak vážnou komplikaci.

"Firma H&C se obává, aby nemusela někdy v budoucnu platit daňové doplatky za období, kdy už fakticky přešla stavba dálnice na stát, ale ještě o tom nebyla uzavřena smlouva. To je nesmysl, nic takového nehrozí," vysvětluje.

Stát podle Kubínka vydá společnosti H&C slib, že případné daňové nároky z tohoto období uhradí. Takovou záruku musí ovšem schválit vláda, která o tom bude jednat 30. června.

Kabinet by měl zároveň schválit usnesení, podle něhož stát zaplatí firmě H&C pokutu za vypovězení kontraktu ve výši dvacet milionů eur.

"Jakmile se tak stane, můžeme podepsat dohodu o převedení kontraktu na stát a hned na to proplatit stavební práce ODS-Dopravním stavbám. Celá stavba tak může nabrat nanejvýš čtrnáctidenní zpoždění, což je u dálnice naprosto zanedbatelné," ujišťuje Kubínek.

ODS: Nejsme charita
"Za těchto okolností nemůžeme pokračovat, nemáme jistotu, kdy se financování vyřeší. Nejsme dobročinná organizace," komentoval současnou situaci šéf stavební firmy ODS Vítek.

Pracovníky, kteří dosud dělali na dálnici, převede podnik na jiné velké stavby, propouštění zatím nehrozí.

"Prodražuje se ale stavba dálnice, protože zakonzervování každé stavby něco stojí," dodal Vítek.

Stavební společnost začala obchvat kolem Ostravy budovat s předstihem proto, aby během výstavby samotné dálnice nenastávaly ve městě dopravní kolapsy.

Současná vláda vypověděla smlouvu o stavbě D47 uzavřenou předchozím kabinetem Miloše Zemana letos v březnu. Chce ji postavit sama, levněji a rychleji. VÍCE ZDE

,