Rychlovlaky ve Španělsku jezdí třistapadesátkou. U nás to prý nejde

  2:42aktualizováno  13:04
Ve Španělsku staví kilometr tratě pro vlaky jedoucí rychlostí 350 kilometrů v hodině levněji, než za kolik v Česku stavíme koleje pro soupravy jedoucí polovičním tempem. České úřady tvrdí, že stavba moderních železnic je příliš drahá. Ve skutečnosti však počítají se zbytečně vysokými náklady.

Nové vlaky, které začal Siemens už nasazovat v provozu na německé síti vysokorychlostních drah, jsou už třetí generací německých rychlovlaků. | foto: SiemensiDNES.cz

Vysokorychlostní tratě moc stojí a nemá smysl je stavět, zní nejčastější argument odpůrců jejich staveb v Česku v čele s železničními projektanty a některými vrcholnými úředníky ministerstva dopravy. Stát však počítá se zbytečně vysokými náklady. Ukazuje to například zkušenost s poslední vysokorychlostní tratí, která v Evropě otevřela.

Minulý týden začaly jezdit vlaky ve Španělsku po zcela nové trase Valladolid-León. Za 163 kilometrů dlouhou železnici, kde mohou vlaky jezdit až 350 kilometrů v hodině, zaplatila tamější správa železnice 1,62 miliardy eur.

Při přepočtu na jeden kilometr tratě to vychází na zhruba 270 milionů korun. To je méně, než za kolik se u nás některé tratě modernizují.

Například osmnáct kilometrů dlouhý modernizovaný úsek trati z Benešova do Votic přišel na osm miliard korun, každý kilometr tak stál víc než 436 milionů. Trať vede částečně v nové stopě, vznikly tu tři tunely, část úseku vznikla jen rozšířením stávající tratě. Maximální rychlost pro vlaky je tu 160 km/h.

Fotogalerie

Srovnávat ceny za kilometr dopravních staveb je vždy ošidné, každá je unikát. Případ dvou tratí však ukazuje na zásadní rozdíly v ceně. I když je španělská rychlodráha částečně jednokolejná, vede tu trať mimo jiné po třech mostech delších než půl kilometru a navíc také dvoukilometrovým tunelem.

„Problém je totální neefektivita přípravy staveb na železnici u nás. Postavit novou trať je často mnohem rychlejší než po kouskách zrychlovat současnou železnici. Stavět za provozu je vždy dražší,“ vysvětluje Tomáš Záruba z Centra pro efektivní dopravu (Cedop). Železnici dlouhou 161 kilometrů ve Španělsku postavili za dva roky, v Česku se modernizace pár kilometrů táhne často i déle než roky tři. „To, že to je tak velká zakázka, celou stavbu také zlevní,“ dodal Záruba.

Ministerstvo dopravy se srovnání brání. „Není zřejmé, na jakém podílu celkové délky trasy je rychlost 350 km/h skutečně navržena a provozně reálně využívána. Pro vedení VRT jsou ve Španělsku v této oblasti výrazně příznivější podmínky z hlediska uspořádání terénu, stejně tak i hustoty osídlení, kdy trať je možné vést výrazně přímějším způsobem v porovnání s podmínkami v rozdrobené zástavbě v prostředí ČR,“ reagoval Zdeněk Neusar z resortu dopravy.

Autor:


Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...



Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Aero představilo nový letoun L-39NG za účasti vládní špičky

Nová stíhačka L-39NG na oficiálním představení Aera Vodochody

Na pátečním „roll-outu“ společnost Aero Vodochody poprvé představila finální podobu nového letounu L-39NG. Letoun by...

Další z rubriky

Obchodní centrum Letňany otevírá v novém. Přestavba stála půl miliardy

Obchodní centrum Letňany v srpnu 2018 otevřelo nově zrekonstruovadný food court.

Rekonstrukce pražského Obchodního centra Letňany je po necelých dvou letech konečně u konce. Přestavba, která přišla...

Doručovatelé dostali přenosné alarmy, pošta teď řeší spoustu planých poplachů

Zaměstnankyně České pošty roznášejí dopisy. Ilustrační snímek.

Pošťáci nově nosí SOS tlačítka – aby si mohli přivolat pomoc. V reálu je ale přivolání komplikovanější než mobilem....

Šedé agentury práce mají v hrsti sto tisíc lidí, varuje Grafton

Ilustrační snímek

Více než statisícová levná námezdní síla se v Česku nachází v područí takzvaných „šedých agentur“ práce. Firmy, které...



Najdete na iDNES.cz