Letos začne stavba 24 úseků silnic a dálnic, většina ale až po volbách

  5:03aktualizováno  5:03
Klepání politiků na základní kameny nových silnic před volbami bude letos výjimečné. Ministerstvo dopravy sice plánuje do konce roku zahájit stavbu 16 dálničních úseků a osmi úseků silnic první třídy, ale většinu z nich odstartuje až v listopadu a prosinci - po volbách.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Martin Veselý, MAFRA

Podle zjištění MF DNES je ve skluzu zahájení výstavby zejména u těch dopravně nejvýznamnějších a veřejností nejvíc sledovaných staveb, tedy dálnice D35 z Opatovic směrem k Vysokému Mýtu a D11 z Hradce Králové směrem k Jaroměři. Reálně se na těchto místech začne stavět až v závěru roku 2017.

Naopak tři dlouho očekávané, ale dopravně méně vytížené stavby na trase D6 Praha – Karlovy Vary zřejmě do voleb zahájeny budou. Konkrétně jde o dálniční obchvaty Lubence, Krušovic a Řevničova. Momentálně také vrcholí přípravy na zahájení výstavby jihovýchodního obchvatu Otrokovic. Po dostavbě se na tomto místě očekává přibližně dvojnásobná intenzita provozu v porovnání s nedalekým plánovaným úsekem dálnice D49 Hulín–Fryšták. Jeho zahájení je rovněž reálné ještě do říjnových voleb, i když někteří dopravní experti význam úseku zpochybňují a už jednou se jeho výstavba zastavila.

Politici by mohli stihnout rovněž start dvou úseků dálnice D3 kolem Českých Budějovic (Úsilné–Hodějovice a Hodějovice–Třebonín).

Vzhledem ke skluzu v přípravě nových staveb se budou moci politici zviditelnit spíše při stříhání pásek nově dokončených úseků silnic prvních tříd. Těch bude do voleb, které se uskuteční 20. a 21. října, otevřeno sedm.

Už v září přijde na řadu úsek silnice I/35 u Valašského Meziříčí a D3 mezi Borkem a Úsilným u Českých Budějovic. „Stavební firmy finišují a v říjnu se budou stříhat pásky také na dvou úsecích I/11 u Třince, na D4 u Příbrami a na D3 u Veselí nad Lužnicí,“ řekla mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Nina Ledvinová. V závěru letošního roku se podle ní řidiči poprvé projedou i po prodloužené Rudné z Ostravy na Opavu. Zřejmě se dočkají i dokončení prací na dostavbě klíčové pardubické křižovatky U Trojice na silnici I/37.

Novela slibuje rychlejší stavby

Až dvojnásobné urychlení přípravy dalších dopravních staveb by měla přinést novela stavebního zákona, která vstoupí v platnost 1. ledna. Novela se však nelíbí skupině 17 senátorů, kteří podali v předchozích dnech návrh k Ústavnímu soudu. Žádají ho o zrušení některých ustanovení „z důvodu jejich rozporu s Listinou základních práv a svobod a s Ústavou“.

„Novela selhává v tom, že nedokáže řízení zrychlit, protože neomezuje účast dotčených orgánů v řízení, ale pouze vylučuje veřejnost,“ uvedl předseda Zelených Matěj Stropnický. „V důsledku novelizace totiž někteří lidé, kteří žijí v okolí budoucího středně velkého stavebního záměru, dotýkajícího se přírody v místě jejich bydliště, zcela ztrácejí možnost ovlivnit rozhodování stavebního úřadu o umístění a povolení takové stavby. Zákonná úprava jim doposud zaručovala účast v řízení alespoň prostřednictvím spolků. Novelizací však tuto možnost bez náhrady ztratili. A to je z hlediska ústavních principů nepřiměřené,“ dodal Stropnický.

S tím nesouhlasí předseda dopravní sekce hospodářské komory Emanuel Šíp. „Novela stavebního zákona je určitě krokem správným směrem, standardizovala a zjednodušila postupy při přípravě a schvalování stavebních akcí obecně. V omezení přístupu veřejnosti k rozhodování o stavbách bych problém neviděl, pokud v rámci sloučeného řízení existuje etapa, v níž se všechny připomínky dotčených osob a spolků mohou vypořádat,“ prohlašuje Šíp.

Podle Šípa není žádná škoda, že se ministerstvu dopravy nepodařilo prosadit dlouho chystaný zákon o liniových stavbách. „Myslím si, že místo něj potřebujeme spíše zákon o státních strategických projektech. Ten by pro několik desítek zásadních projektů, například pro dálnici D35, připravované vysokorychlostní tratě nebo prioritní energetické stavby, zajistil ochranu pro celou dobu přípravy a realizace,“ konstatoval Šíp. „Podobně to mají například v Německu nebo Rakousku. To už je ale věcí nové vlády.“

Dálnici D11 chceme ukončit u Jaroměře

Děti Země nedávno podaly rozklad proti stavebnímu povolení dálnice D11 pro úsek z Hradce Králové do Smiřic. Tím připravenou stavbu zablokovali na několik měsíců. Co si od toho slibují, vysvětluje předseda spolku Miroslav Patrik.

Proč stavbu blokujete?

Nejraději bychom dálnici D11 ukončili v Jaroměři, neboť její pokračování nemá dopravní a ekonomické odůvodnění. Ke státní hranici s Polskem by stačilo postavit potřebné obchvaty a zvýšit kvalitu stávajících silnic. Dlouhodobý přínos nových dálnic není až tak jednoznačný.

Co konkrétně vám vadí na úseku z Hradce Králové do Smiřic?

Chceme mít jistotu, že povolování dálnice je v pořádku. V rozkladu proti stavebnímu povolení pro tento úsek tak například žádáme změnit jednu podmínku o hlučnosti při výstavbě, dále u stanoviska hygieniků navrhujeme doplnit dvě nové podmínky. U stanoviska k zásahu do významných krajinných prvků žádáme změnit jednu podmínku o­kácení dřevin a doplnit čtyři nové. U stanoviska EIA chceme změnit čtyři podmínky. Výstavba D11 ovšem nevázne jenom na nás, ale i na nevypořádaných pozemcích.

Rozklad jste podali také u ­modernizace dálnice D1. Budete žádat přezkum všech závazných stanovisek u všech dalších dálnic?
Naše účast v řízeních o dálnicích je vždy individuální, ale u D1 a D11 jsme vycházeli z principu předběžné opatrnosti. Dříve se totiž spolky, včetně Dětí Země, mohly aktivně účastnit řady správních řízení podle zákona o ochraně přírody a ­krajiny, a to ještě před zahájením územních či stavebních řízení. Podkladová rozhodnutí tak „prošla jejich rukama“. Tyto procesy byly ale zrušeny a nový stavební zákon je nahrazuje vydáváním podkladových závazných stanovisek úřady bez účasti veřejnosti. Tak to politici svými zákony zařídili, aby se povolování urychlilo až o polovinu.

Jak na změny v zákoně reagujete?
Spolkům u velkých staveb nezbývá jiná možnost než tato stanoviska úřadů napadnout až společně s podáním odvolání proti územnímu či stavebnímu rozhodnutí. Děti Země jsou k tomuto postupu politiky donuceny, takže se jen logicky přizpůsobily této novotě.

Autor:

Nejčtenější

V příštím roce přijde ekonomická krize, řekl ekonom Pikora v Rozstřelu

Ekonom Vladimír Pikora v diskusním pořadu iDNES.cz Rozstřel. (4. prosince 2018)

„O tom, že krize přijde, nemusíme pochybovat. Podle mého názoru k tomu dojde v příštím roce,“ uvedl ekonom Vladimír...

Světové burzy rychle ztrácejí, propad akcií může přivolat recesi i v Česku

Newyorská burza (24. 8. 2015)

Finanční trhy zachvátila „blbá nálada“. Burzy po celém světě již několik dnů v řadě ztrácejí a ani vyhlídky nejsou...

Štědrá nadílka ve Škodovce, zaměstnanci dostali bonus i prémii 12 tisíc

Ilustrační snímek

Zaměstnanci mladoboleslavské automobilky Škoda si před letošními Vánocemi výrazně finančně polepší. Společnost totiž...

Protesty drtí francouzskou ekonomiku, šokovaní turisté ze země odjíždějí

Hnutí žlutých vest opět demonstruje v Paříži a dalších francouzských městech...

Protesty takzvaného hnutí žlutých vest proti vládním reformám těžce zasáhly francouzskou ekonomiku. Výrazný útlum tržeb...

Finanční správa si kvůli EET došlápla na soukromé kluby, padaly pokuty

Příběh elektronické evidence tržeb

Zátah ve 24 provozovnách, označených jako soukromé kluby, kde se místní scházejí za zábavou a za pitím, uskutečnili v...

Další z rubriky

Tendry za miliardy. Železničáři modernizují trať u Černošic

Modernizace železniční trati u nádraží Praha-Hostivař

Správce železnic schválil parametry výběrových řízení pro šestici velkých železničních dopravních staveb. Mezi...

České dráhy přestěhují sídlo. V Praze hledají náhradní budovu

Budova ministerstva dopravy na Nábřeží Ludvíka Svobody v Praze

České dráhy hledají pro své ústředí náhradní budovu. V dosavadním sídle na nábřeží Ludvíka Svobody, o něž se...

Taxikář Uberu v New Yorku bude brát minimálně 600 korun za hodinu

Lower East Side, která byla několik dní bez proudu. Dodávky elektřiny se už...

New York se stal prvním americkým městem, které zavedlo minimální mzdu pro řidiče alternativních taxislužeb typu Uber a...

Najdete na iDNES.cz