Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Letos začne stavba 24 úseků silnic a dálnic, většina ale až po volbách

  5:03aktualizováno  5:03
Klepání politiků na základní kameny nových silnic před volbami bude letos výjimečné. Ministerstvo dopravy sice plánuje do konce roku zahájit stavbu 16 dálničních úseků a osmi úseků silnic první třídy, ale většinu z nich odstartuje až v listopadu a prosinci - po volbách.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Martin Veselý, MAFRA

Podle zjištění MF DNES je ve skluzu zahájení výstavby zejména u těch dopravně nejvýznamnějších a veřejností nejvíc sledovaných staveb, tedy dálnice D35 z Opatovic směrem k Vysokému Mýtu a D11 z Hradce Králové směrem k Jaroměři. Reálně se na těchto místech začne stavět až v závěru roku 2017.

Naopak tři dlouho očekávané, ale dopravně méně vytížené stavby na trase D6 Praha – Karlovy Vary zřejmě do voleb zahájeny budou. Konkrétně jde o dálniční obchvaty Lubence, Krušovic a Řevničova. Momentálně také vrcholí přípravy na zahájení výstavby jihovýchodního obchvatu Otrokovic. Po dostavbě se na tomto místě očekává přibližně dvojnásobná intenzita provozu v porovnání s nedalekým plánovaným úsekem dálnice D49 Hulín–Fryšták. Jeho zahájení je rovněž reálné ještě do říjnových voleb, i když někteří dopravní experti význam úseku zpochybňují a už jednou se jeho výstavba zastavila.

Politici by mohli stihnout rovněž start dvou úseků dálnice D3 kolem Českých Budějovic (Úsilné–Hodějovice a Hodějovice–Třebonín).

Vzhledem ke skluzu v přípravě nových staveb se budou moci politici zviditelnit spíše při stříhání pásek nově dokončených úseků silnic prvních tříd. Těch bude do voleb, které se uskuteční 20. a 21. října, otevřeno sedm.

Už v září přijde na řadu úsek silnice I/35 u Valašského Meziříčí a D3 mezi Borkem a Úsilným u Českých Budějovic. „Stavební firmy finišují a v říjnu se budou stříhat pásky také na dvou úsecích I/11 u Třince, na D4 u Příbrami a na D3 u Veselí nad Lužnicí,“ řekla mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Nina Ledvinová. V závěru letošního roku se podle ní řidiči poprvé projedou i po prodloužené Rudné z Ostravy na Opavu. Zřejmě se dočkají i dokončení prací na dostavbě klíčové pardubické křižovatky U Trojice na silnici I/37.

Novela slibuje rychlejší stavby

Až dvojnásobné urychlení přípravy dalších dopravních staveb by měla přinést novela stavebního zákona, která vstoupí v platnost 1. ledna. Novela se však nelíbí skupině 17 senátorů, kteří podali v předchozích dnech návrh k Ústavnímu soudu. Žádají ho o zrušení některých ustanovení „z důvodu jejich rozporu s Listinou základních práv a svobod a s Ústavou“.

„Novela selhává v tom, že nedokáže řízení zrychlit, protože neomezuje účast dotčených orgánů v řízení, ale pouze vylučuje veřejnost,“ uvedl předseda Zelených Matěj Stropnický. „V důsledku novelizace totiž někteří lidé, kteří žijí v okolí budoucího středně velkého stavebního záměru, dotýkajícího se přírody v místě jejich bydliště, zcela ztrácejí možnost ovlivnit rozhodování stavebního úřadu o umístění a povolení takové stavby. Zákonná úprava jim doposud zaručovala účast v řízení alespoň prostřednictvím spolků. Novelizací však tuto možnost bez náhrady ztratili. A to je z hlediska ústavních principů nepřiměřené,“ dodal Stropnický.

S tím nesouhlasí předseda dopravní sekce hospodářské komory Emanuel Šíp. „Novela stavebního zákona je určitě krokem správným směrem, standardizovala a zjednodušila postupy při přípravě a schvalování stavebních akcí obecně. V omezení přístupu veřejnosti k rozhodování o stavbách bych problém neviděl, pokud v rámci sloučeného řízení existuje etapa, v níž se všechny připomínky dotčených osob a spolků mohou vypořádat,“ prohlašuje Šíp.

Podle Šípa není žádná škoda, že se ministerstvu dopravy nepodařilo prosadit dlouho chystaný zákon o liniových stavbách. „Myslím si, že místo něj potřebujeme spíše zákon o státních strategických projektech. Ten by pro několik desítek zásadních projektů, například pro dálnici D35, připravované vysokorychlostní tratě nebo prioritní energetické stavby, zajistil ochranu pro celou dobu přípravy a realizace,“ konstatoval Šíp. „Podobně to mají například v Německu nebo Rakousku. To už je ale věcí nové vlády.“

Dálnici D11 chceme ukončit u Jaroměře

Děti Země nedávno podaly rozklad proti stavebnímu povolení dálnice D11 pro úsek z Hradce Králové do Smiřic. Tím připravenou stavbu zablokovali na několik měsíců. Co si od toho slibují, vysvětluje předseda spolku Miroslav Patrik.

Proč stavbu blokujete?

Nejraději bychom dálnici D11 ukončili v Jaroměři, neboť její pokračování nemá dopravní a ekonomické odůvodnění. Ke státní hranici s Polskem by stačilo postavit potřebné obchvaty a zvýšit kvalitu stávajících silnic. Dlouhodobý přínos nových dálnic není až tak jednoznačný.

Co konkrétně vám vadí na úseku z Hradce Králové do Smiřic?

Chceme mít jistotu, že povolování dálnice je v pořádku. V rozkladu proti stavebnímu povolení pro tento úsek tak například žádáme změnit jednu podmínku o hlučnosti při výstavbě, dále u stanoviska hygieniků navrhujeme doplnit dvě nové podmínky. U stanoviska k zásahu do významných krajinných prvků žádáme změnit jednu podmínku o­kácení dřevin a doplnit čtyři nové. U stanoviska EIA chceme změnit čtyři podmínky. Výstavba D11 ovšem nevázne jenom na nás, ale i na nevypořádaných pozemcích.

Rozklad jste podali také u ­modernizace dálnice D1. Budete žádat přezkum všech závazných stanovisek u všech dalších dálnic?
Naše účast v řízeních o dálnicích je vždy individuální, ale u D1 a D11 jsme vycházeli z principu předběžné opatrnosti. Dříve se totiž spolky, včetně Dětí Země, mohly aktivně účastnit řady správních řízení podle zákona o ochraně přírody a ­krajiny, a to ještě před zahájením územních či stavebních řízení. Podkladová rozhodnutí tak „prošla jejich rukama“. Tyto procesy byly ale zrušeny a nový stavební zákon je nahrazuje vydáváním podkladových závazných stanovisek úřady bez účasti veřejnosti. Tak to politici svými zákony zařídili, aby se povolování urychlilo až o polovinu.

Jak na změny v zákoně reagujete?
Spolkům u velkých staveb nezbývá jiná možnost než tato stanoviska úřadů napadnout až společně s podáním odvolání proti územnímu či stavebnímu rozhodnutí. Děti Země jsou k tomuto postupu politiky donuceny, takže se jen logicky přizpůsobily této novotě.

Autor:


Nejčtenější

Máma se synem zašpuntovali víno kondomem, nápad jim vydělává miliony

Balení vinných kondomů.

Jistě jste už někdy ztratili špunt od lahve a dumali, jak situaci vyřešit. Američanka Laura Bartlettová se svým synem...

PŘEHLEDNĚ: Lidé špatně odhadují platy. Podívejte se, komu by přidali

Ilustrační snímek

Nejvíc platově podhodnoceni jsou učitelé, sociální pracovníci a zdravotní sestry, naopak přiměřený plat berou praktičtí...



Lidé se stěhují do okolí měst, každé ráno pak tráví v autech v kolonách

Stávka na francouzské železnici nahnala více lidí do aut. V Paříži se tvoří...

Kvůli vysokým cenám bydlení ve městech roste poptávka po nemovitostech v jejich okolí. „Evidujeme meziroční růst zájmu...

Makléř si myslel, že pracuje v demoverzi, teď žádá vyplatit miliony eur

Harouna M Traore

Francouzský obchodník na burze žaluje makléřskou firmu Valbury Capital. Žádá, aby mu vyplatila 10 milionů eur, které...

Startup chce prorazit s pánským vibrátorem. Líbil se víc než Apple Watch

Pánský vibrátor Tenuto

Startup MysteryVibe chce změnit vnímání sexu. Podle firmy se totiž sex stává spíše součástí wellness. Kromě tomu...

Další z rubriky

Pardubický kraj pokračuje v jednáních se soukromými dopravci

Začátek nejtěžšího testu Leo Expressu: test elektromagnetické kompatibility

Soukromý dopravce Leo Express loni zaslal na ministerstvo dopravy nabídky na převzetí většiny rychlíkových linek od...

Aerolinky v USA zdražují s cenou ropy, Čeští dopravci viní hlavní sezónu

Letadla aerolinek Delta Air Lines čekají na letiši Ronalda Reagana ve...

O dražších letenkách kvůli rostoucí ceně ropy se v Česku zatím spíše spekuluje, v Americe této skutečnosti už čelí...

Těžké kamiony ničí podle Ťoka české silnice. Chce snížit limit nákladu

Ilustrační snímek

Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) chce snížit maximální limit pro hmotnost nákladu kamionů na silnicích. V Česku lze...

Najdete na iDNES.cz