(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Martin Veselý, MAFRA

Letos začne stavba 24 úseků silnic a dálnic, většina ale až po volbách

  • 116
Klepání politiků na základní kameny nových silnic před volbami bude letos výjimečné. Ministerstvo dopravy sice plánuje do konce roku zahájit stavbu 16 dálničních úseků a osmi úseků silnic první třídy, ale většinu z nich odstartuje až v listopadu a prosinci - po volbách.

Podle zjištění MF DNES je ve skluzu zahájení výstavby zejména u těch dopravně nejvýznamnějších a veřejností nejvíc sledovaných staveb, tedy dálnice D35 z Opatovic směrem k Vysokému Mýtu a D11 z Hradce Králové směrem k Jaroměři. Reálně se na těchto místech začne stavět až v závěru roku 2017.

Naopak tři dlouho očekávané, ale dopravně méně vytížené stavby na trase D6 Praha – Karlovy Vary zřejmě do voleb zahájeny budou. Konkrétně jde o dálniční obchvaty Lubence, Krušovic a Řevničova. Momentálně také vrcholí přípravy na zahájení výstavby jihovýchodního obchvatu Otrokovic. Po dostavbě se na tomto místě očekává přibližně dvojnásobná intenzita provozu v porovnání s nedalekým plánovaným úsekem dálnice D49 Hulín–Fryšták. Jeho zahájení je rovněž reálné ještě do říjnových voleb, i když někteří dopravní experti význam úseku zpochybňují a už jednou se jeho výstavba zastavila.

Politici by mohli stihnout rovněž start dvou úseků dálnice D3 kolem Českých Budějovic (Úsilné–Hodějovice a Hodějovice–Třebonín).

Vzhledem ke skluzu v přípravě nových staveb se budou moci politici zviditelnit spíše při stříhání pásek nově dokončených úseků silnic prvních tříd. Těch bude do voleb, které se uskuteční 20. a 21. října, otevřeno sedm.

Už v září přijde na řadu úsek silnice I/35 u Valašského Meziříčí a D3 mezi Borkem a Úsilným u Českých Budějovic. „Stavební firmy finišují a v říjnu se budou stříhat pásky také na dvou úsecích I/11 u Třince, na D4 u Příbrami a na D3 u Veselí nad Lužnicí,“ řekla mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Nina Ledvinová. V závěru letošního roku se podle ní řidiči poprvé projedou i po prodloužené Rudné z Ostravy na Opavu. Zřejmě se dočkají i dokončení prací na dostavbě klíčové pardubické křižovatky U Trojice na silnici I/37.

Novela slibuje rychlejší stavby

Až dvojnásobné urychlení přípravy dalších dopravních staveb by měla přinést novela stavebního zákona, která vstoupí v platnost 1. ledna. Novela se však nelíbí skupině 17 senátorů, kteří podali v předchozích dnech návrh k Ústavnímu soudu. Žádají ho o zrušení některých ustanovení „z důvodu jejich rozporu s Listinou základních práv a svobod a s Ústavou“.

„Novela selhává v tom, že nedokáže řízení zrychlit, protože neomezuje účast dotčených orgánů v řízení, ale pouze vylučuje veřejnost,“ uvedl předseda Zelených Matěj Stropnický. „V důsledku novelizace totiž někteří lidé, kteří žijí v okolí budoucího středně velkého stavebního záměru, dotýkajícího se přírody v místě jejich bydliště, zcela ztrácejí možnost ovlivnit rozhodování stavebního úřadu o umístění a povolení takové stavby. Zákonná úprava jim doposud zaručovala účast v řízení alespoň prostřednictvím spolků. Novelizací však tuto možnost bez náhrady ztratili. A to je z hlediska ústavních principů nepřiměřené,“ dodal Stropnický.

S tím nesouhlasí předseda dopravní sekce hospodářské komory Emanuel Šíp. „Novela stavebního zákona je určitě krokem správným směrem, standardizovala a zjednodušila postupy při přípravě a schvalování stavebních akcí obecně. V omezení přístupu veřejnosti k rozhodování o stavbách bych problém neviděl, pokud v rámci sloučeného řízení existuje etapa, v níž se všechny připomínky dotčených osob a spolků mohou vypořádat,“ prohlašuje Šíp.

Podle Šípa není žádná škoda, že se ministerstvu dopravy nepodařilo prosadit dlouho chystaný zákon o liniových stavbách. „Myslím si, že místo něj potřebujeme spíše zákon o státních strategických projektech. Ten by pro několik desítek zásadních projektů, například pro dálnici D35, připravované vysokorychlostní tratě nebo prioritní energetické stavby, zajistil ochranu pro celou dobu přípravy a realizace,“ konstatoval Šíp. „Podobně to mají například v Německu nebo Rakousku. To už je ale věcí nové vlády.“

Dálnici D11 chceme ukončit u Jaroměře

Děti Země nedávno podaly rozklad proti stavebnímu povolení dálnice D11 pro úsek z Hradce Králové do Smiřic. Tím připravenou stavbu zablokovali na několik měsíců. Co si od toho slibují, vysvětluje předseda spolku Miroslav Patrik.

Proč stavbu blokujete?

Nejraději bychom dálnici D11 ukončili v Jaroměři, neboť její pokračování nemá dopravní a ekonomické odůvodnění. Ke státní hranici s Polskem by stačilo postavit potřebné obchvaty a zvýšit kvalitu stávajících silnic. Dlouhodobý přínos nových dálnic není až tak jednoznačný.

Co konkrétně vám vadí na úseku z Hradce Králové do Smiřic?

Chceme mít jistotu, že povolování dálnice je v pořádku. V rozkladu proti stavebnímu povolení pro tento úsek tak například žádáme změnit jednu podmínku o hlučnosti při výstavbě, dále u stanoviska hygieniků navrhujeme doplnit dvě nové podmínky. U stanoviska k zásahu do významných krajinných prvků žádáme změnit jednu podmínku o­kácení dřevin a doplnit čtyři nové. U stanoviska EIA chceme změnit čtyři podmínky. Výstavba D11 ovšem nevázne jenom na nás, ale i na nevypořádaných pozemcích.

Rozklad jste podali také u ­modernizace dálnice D1. Budete žádat přezkum všech závazných stanovisek u všech dalších dálnic?
Naše účast v řízeních o dálnicích je vždy individuální, ale u D1 a D11 jsme vycházeli z principu předběžné opatrnosti. Dříve se totiž spolky, včetně Dětí Země, mohly aktivně účastnit řady správních řízení podle zákona o ochraně přírody a ­krajiny, a to ještě před zahájením územních či stavebních řízení. Podkladová rozhodnutí tak „prošla jejich rukama“. Tyto procesy byly ale zrušeny a nový stavební zákon je nahrazuje vydáváním podkladových závazných stanovisek úřady bez účasti veřejnosti. Tak to politici svými zákony zařídili, aby se povolování urychlilo až o polovinu.

Jak na změny v zákoně reagujete?
Spolkům u velkých staveb nezbývá jiná možnost než tato stanoviska úřadů napadnout až společně s podáním odvolání proti územnímu či stavebnímu rozhodnutí. Děti Země jsou k tomuto postupu politiky donuceny, takže se jen logicky přizpůsobily této novotě.